
BEYOND PROPAGANDA | JUNE 2015

The New Authoritarians: 
Ruling Through Disinformation

TRANSITIONS 
FORUM

www.li.com  
www.prosperity.com

www.li.com
http://www.prosperity.com


ABOUT THE LEGATUM INSTITUTE

The Legatum Institute is an international think-tank and educational charity 
focussed on promoting prosperity. We do this by researching our core themes 
of revitalising capitalism and democracy. The Legatum Prosperity IndexTM, our 
signature publication, ranks 142 countries in terms of wealth and wellbeing.  

Through research programmes including The Culture of Prosperity, Transitions 
Forum, and the Economics of Prosperity, the Institute seeks to understand 
what drives and restrains national success and individual flourishing. The 
Institute co-publishes with Foreign Policy magazine, Democracy Lab, whose on-
the-ground journalists report on political transitions around the world.

The Legatum Institute is based in London and an independent member of 
the Legatum Group, a private investment group with a 27 year heritage of 
global investment in businesses and programmes that promote sustainable 
human development.

ABOUT THE BEYOND PROPAGANDA SERIES

The 21st century is seeing a new scale of media manipulation, psychological 
war and disinformation. The technological capacity of the information age, 
a more liquid use of ideology by authoritarian regimes, and the West’s own 
difficulties in projecting democratic values have redefined the threat of 
propaganda. The Transitions Forum’s ‘Beyond Propaganda’ series investigates 
these challenges and aims to identify solutions.

Find out more at www.li.com/programmes/beyond-propaganda

The Legatum Institute would like to thank the Legatum Foundation 
for their sponsorship and for making this report possible. 

Learn more about the Legatum Foundation at www.legatum.org. 

www.li.com/programmes/beyond-propaganda
http://www.legatum.org/


| 1

TRANSITIONS 
FORUM

CONTENTS

Introduction 	 3 

by Peter Pomerantsev	

Aló Presidente!—Venezuela’s Reality Show Authoritarianism	 7 

by Daniel Lansberg-Rodríguez

After Gezi—How Erdoğan Uses Information to Control Society	 15	

by Berivan Orucoglu

Thought Work in China 	 21 

by Gary Rawnsley

Assad’s “As If”	 26 

by Abigail Fielding-Smith

About our authors	 32



TRANSITIONS 
FORUM

2 |

Pity the poor propagandist! Back in the 20th century it was a lot easier to control an authoritarian 
country’s hearts and minds. All domestic media could be directed out of a government office. 
Foreign media could be jammed. Borders were sealed, and your population couldn’t witness the 
successes of a rival system. You had a clear narrative with at least a theoretically enticing vision 
of social justice or national superiority, one strong enough to fend off the seductions of liberal 
democracy and capitalism. Anyone who disagreed could be isolated, silenced, and suppressed.

Those were the halcyon days of what the Chinese call “thought work”—and Soviets called the 
“engineering of human souls”. And until recently, it seemed as if they were gone forever. Today’s 
smart phones and laptops mean any citizen can be their own little media centre. Borders are 
more open. Western films, cars, and search engines permeate virtually everywhere. All regimes are 
experimenting with at least some version of capitalism, which theoretically means that everyone 
has more in common. 

But the pieces in this publication lay out a different story. Neo-authoritarian, “hybrid”, and illiberal 
democratic regimes in countries such as Venezuela, Turkey, China, Syria and Russia have not given 
up on propaganda, they have found completely new ways of pursuing it. Many of them use the 
technologies invented in the democratic world. Why fight the information age and globalisation 
when you can use it?

Often, the techniques are quite subtle. Analysing the real-time censorship of 1,382 Chinese websites 
during the first half of 2011—11,382,221 posts in all—researchers from Harvard University1 found 
that the government’s propagandists did in fact tolerate criticism of politicians and policies. But 
they immediately censored any online attempts to organise collective protests, including some 
which were not necessarily critical of the regime. One heavily censored event, for example, was 
meant to highlight fears that nuclear spillage from Japan would reach China.

That analysis made clear that the government’s priority is not to stop all criticism, but to undermine 
the self-organising potential of society. “The Chinese people are individually free but collectively 
in chains,” the Harvard study concludes. Indeed, the Internet has turned out to be a useful tool 
of control: it allows people to “blow off steam”, and also gives the government a barometer to 
measure public opinion.

Elections can also serve as an authoritarian tool. As Venezuelan journalist Daniel Lansberg-Rodríguez 
recounts, Hugo Chávez would have elections so often that the opposition, which lacked the same level 
of funding and media access, never had the chance to compete. Chávez averaged some 40 hours of 
direct media time a week,2 including his own variety show, Aló Presidente, which ran every Sunday 
for as many hours as Chávez required. The show allowed Chávez to share his views on anything from 
baseball to George W. Bush; to answer phone calls from the populace; to share personal anecdotes, 
fire ministers, announce the start of wars or burst into song. International celebrities such as Naomi 
Campbell, Danny Glover and Sean Penn would appear on the show, lending their star power to the 
Chávez brand of permanent socialist revolution. 

INTRODUCTION 
by Peter Pomerantsev



| 3

TRANSITIONS 
FORUM

Meanwhile, Chávez and his successor, Maduro, would  “drape censorship in the glove of the invisible 
hand” to muzzle dissent. Instead of shutting down critical media, they would simply make sure that 
they would fail. “First,” writes Lansberg-Rodríguez,

media outlets were regulated so as to become economically uncompetitive: a 
newspaper, for example, might be denied a favourable exchange rate for importing 
printing paper; a broadcaster might regularly be hit with fines on spurious charges of 
libel or indecency. Second, once the business started to fail, a dummy corporation, 
sometimes owned anonymously, mysteriously appeared and offered to buy it out, 
often at a generous price. Third, despite initially guaranteeing that the editorial 
line would remain unchanged, the new management soon began shedding staff 
and shifting coverage until its message became all but indistinguishable from the 
Panglossian views of the ruling party.3

A similar formula was applied in Turkey, where Recep Erdoğan has also managed to skilfully 
integrate crony capitalism into his authoritarian media management. As Berivan Orucoglu reports, 
companies whose media businesses are sympathetic to the government win handsome state 
contracts in other sectors. Companies whose media are critical of the government lose government 
tenders and become targets of tax investigations.

For opponents this new propaganda can be hard to resist, particularly as the counter-narrative has 
become so much more elusive. In the 20th century the democratic capitalism of the West had a 
powerful answer to Soviet totalitarianism: free markets, free culture, and free politics. Mercedes, 
merchant banking, rock ’n’ roll, and parliament were a more attractive proposition than Ladas, the 
Five Year Plan, the Red Army Choir, and the Politburo. But today’s neo-authoritarians are offering 
a new deal; you can have the trappings of a Western lifestyle—all the German cars, reality shows, 
Naomi Campbells, and blue-chip shares you desire—while having none of the political freedoms of 
the West, and indeed despising the West.

A particularly bizarre example of this are the Night Wolves,3 the Russian Hell’s Angels sponsored 
by the Kremlin, who were instrumental in the annexation of Crimea. The Night Wolves tap into 
Western “cool”, riding around on Harley-Davidsons and hosting huge concerts with German heavy-
metal music. At the same time they worship Stalin and Putin, and call openly for the resurrection 
of the Russian Empire. Along similar lines, Gary Rawnsley describes how Chinese propagandists, 
less colourful but equally liquid in their approach to ideology, “project deliberately contradictory 
messages”. Today’s Chinese “Communist” Party champions the Cultural Revolution as well as 
Confucius, and praises the stocks and shares of Shanghai alongside Maoist songs.

Clearly, simple indoctrination is not the only goal. In a 2014 study, Haifeng Huang of the University 
of California looked at the political attitudes of students at one of China’s “key national universities”  
(kept anonymous for the sake of security). Analysing 1,250 responses, Huang’s research showed that 



TRANSITIONS 
FORUM

4 |

while students who attend propaganda courses might not believe the government is “good”, they 
do believe it is “strong”. “A sufficient amount of propaganda can serve to demonstrate a regime’s 
strength in maintaining social control and political order,” argues Huang.5 He calls this propaganda a 
form of “signalling” rather than “indoctrination”: the point is to intimidate, not to convince anyone 
of an ideological message.

Something like this is also at work in Syria. In her classic study, Ambiguities of Domination, Lisa 
Wedeen6 tried to understand why Syrians living under Hafez al-Assad’s rule in the 1990s would repeat 
some of the regime’s palpably absurd claims, for example that Assad was the country’s “greatest 
pharmacist”. Wedeen concluded that the falseness was the point: “the regime’s power resides in its 
ability to impose national fictions and to make people say and do what they otherwise would not. This 
obedience makes people complicit; it entangles them in self-enforcing relations of domination.”

According to Abigail Fielding-Smith, Bashar al-Assad, Hafez’s successor, now seeks to reimpose this 
model of complicity. The revolution against Bashar began in February 2011, when teenagers painted 
slogans about the Arab Spring on a wall in the town of Deraa. The security services’ reaction—the 
arrest and torture of the teens—seemed extreme. But it followed from the logic of the regime, which 
requires citizens to demonstrate fake loyalty, however absurd. Any breach in the code becomes 
powerfully subversive.

Today, official Syrian television continues to show unbelievably positive stories about the country’s 
progress, although everyone knows about the devastating civil war, whether through friends and 
relatives at the front or from the numerous alternative sources of media, satellite and online. But 
the regime is largely unbothered by this fact. As Fielding-Smith explains, in September 2011 Syrian 
TV tried to undermine the Al Jazeera broadcasts of protests in Syrian cities by claiming that Qatar 
had built life-sized replicas of their main squares,7 in order to stage fake protests there, which were 
then allegedly filmed by French, American, and Israeli directors. The goal, according to one Syrian 
journalist,is not to convince people that this bizarre story is true: “The aim is to confuse people”, to 
make it hard to understand what is true and what is false.8

Assad isn’t alone in this. Many of the new authoritarians have realised that in the 21st century you 
don’t need to censor information all of the time, and you can’t do it anyway. But you can create 
enough disinformation to spoil the media space and prevent people from understanding what is 
happening. In Turkey, Erdoğan has created a conspiracy-mongering Twitter-bot squadron numbering 
in the tens of thousands. The Chinese have the so-called “50 Cent Party”9—online scribes who are 
paid 50 cents for every pro-regime comment they post. The Kremlin uses “troll factories” to post 
pro-Kremlin messages and slander critics in Russia and abroad.10   

And the result? Take the Baltics, with their large ethnic Russian minorities exposed to radically 
different realities through local and Kremlin media. Ethnic Russians living in the country who watch 
both Kremlin and Estonian channels end up disbelieving both sides, and struggle to form an opinion.11 
If anything, Russian Baltic audiences are more drawn towards Kremlin sources because they are more 
emotional and entertaining, offering them fantasies, invented tales of Russian children crucified by 
Ukrainian militants, for example.12 Respondents in focus groups among ethnic Russian audiences in 
Latvia said that news on Russian TV channels “are emotionally attractive, because some news you 
watch as an exciting movie. You don’t trust it, but watch it gladly.” 13



| 5

TRANSITIONS 
FORUM

If there is a competition between different versions of reality, in other words, the side which is less 
constrained by the truth may be more likely to win. But if this is the case, then the entire premise of 
liberal media is undermined. We have long believed that more information means better decisions, 
and better democracy. If disinformation becomes a deluge, this may no longer be the case. 
Alarmingly this is a problem we are seeing throughout the world, not least in the US where different 
sides of the political spectrum have begun to split into separate realities, and where disinformation 
about such stories as Democrat health care reform including “death panels” for the elderly, or that  
President Obama was born outside the US, have become common.

The papers gathered here make a strong case; today’s autocrats, “illiberal democrats”, and their 
propagandists have learnt how to use phenomena previously associated with democracy—elections, 
the Internet, the press, the market—to undermine freedoms. They have learnt how to disrupt the soft 
power of liberal democracy with a liquid and disruptive treatment of ideology. And they do so by using 
Western technology and Western money. While the EU and the US government decry the amount of 
disinformation, aggression, and war-mongering on Kremlin TV channels, it is worth keeping in mind 
that many of these networks are kept afloat by revenue made from Western advertising.

REFERENCES  

1.	 G. King, J. Pan, and M. E. Roberts, ‘How 
Censorship in China Allows Government 
Criticism but Silences Collective Expression’, 
American Political Science Review, May 2013. 

2.	 W. J. Dobson (2012), The Dictator’s Learning 
Curve (Harvill Secker), page 110. 

3.	 Daniel Lansberg-Rodríguez , “Stealth 
Censorship in Venezuela”, The New York 
Times, 6 August 2014, http://www.nytimes.
com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-
rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.
html.

4.	 Harry Alsop, “Meet the Night Wolves – Putin’s 
Hell’s Angels”, The Telegraph, 2 March 2014, 
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/
europe/russia/10670244/Meet-the-Night-
Wolves-Putins-Hells-Angels.html

5.	 Haifeng Huang, ‘Propaganda as Signaling’, 
Comparative Politics (forthcoming), University 
of California, Merced, 31 July 2014.

6.	 Ibid.
7.	 L. Wedeen (1999), Ambiguities of Domination: 

Politics, Rhetoric, and Symbols in Contemporary 
Syria (University of Chicago Press).

8.	 Jillian Dunham, “Syrian TV Station Accuses Al 
Jazeera of Fabricating Uprising”, The New York 
Times, 14 September 2011, http://thelede.blogs.
nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-
accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising.

9.	 Financial Times, “Syria regime wages 
propaganda war”, Financial Times, 12 June 
2011, http://www.ft.com/cms/s/0/38c0ce66-
950f-11e0-a648-00144feab49a.
html#axzz3dK0Y4RGC

10.	 Gary D. Rawnsley, “Living in Interesting Times: 
Developments in Chinese Propaganda,” in 
Oxford Handbook of Propaganda Studies, ed. 
Jonathan Auerbach and Russ Castronovo 
(Oxford: Oxford University Press, 2013).

11.	 Adrian Chen, “The Agency”, The New York 
Times, 2 June 2015, http://www.nytimes.
com/2015/06/07/magazine/the-agency.html

12.	 StopFake.org, “Lies: Crucifixion on Channel 
One”, StopFake.org, 15 July 2014, http://www.
stopfake.org/en/lies-crucifixion-on-channel-
one/

13.	 Vardamatski focus groups for European 
Endowment for Democracy, February to April 
2015.

http://www.nytimes.com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.html
http://www.nytimes.com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.html
http://www.nytimes.com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.html
http://www.nytimes.com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10670244/Meet-the-Night-Wolves-Putins-Hells-Angels.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10670244/Meet-the-Night-Wolves-Putins-Hells-Angels.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10670244/Meet-the-Night-Wolves-Putins-Hells-Angels.html
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising
http://www.ft.com/cms/s/0/38c0ce66-950f-11e0-a648-00144feab49a.html#axzz3dK0Y4RGC
http://www.ft.com/cms/s/0/38c0ce66-950f-11e0-a648-00144feab49a.html#axzz3dK0Y4RGC
http://www.ft.com/cms/s/0/38c0ce66-950f-11e0-a648-00144feab49a.html#axzz3dK0Y4RGC
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html

http://www.stopfake.org/en/lies-crucifixion-on-channel-one/

http://www.stopfake.org/en/lies-crucifixion-on-channel-one/

http://www.stopfake.org/en/lies-crucifixion-on-channel-one/



TRANSITIONS 
FORUM

6 |

Hugo Chávez’s 14-year stint at the helm of Venezuela’s revolutionary government produced many 
uncertainties for its population: a new constitution, radical reforms, unprecedented inflation, and 
a veritable boom in street crime and urban violence, to name but a few. Yet for most of that time 
one thing was always certain. Every Sunday viewers could watch Chávez’s television talk-show Aló 
Presidente, an eclectic mix of variety show, televangelical preaching, real-time government, and 
musical extravaganza.

Broadcast on the state television channel Venezolana de Televisión, Chávez would use the show to 
share his views on matters ranging from baseball picks to geopolitics, answer phone calls from the 
populace, share personal anecdotes, or spout his trademark fiery ideological pedagogy, liberally 
peppered with outbursts of song. During the show Chávez would expropriate businesses, renounce 
Venezuelan membership of international associations, and expel ambassadors; he might even indulge 
in mobilising troops to the Colombian border or announce modifications to the flag, currency, and 
other national symbols.1 Aló Presidente represented a window into the events and decisions, taking 
place in real time, a reality show where events would affect the lives of the viewers.

Chávez would also use the show to reward his supporters with gifts and patronage, deciding, if not 
matters of life and death, then at least the destinies of individual citizens by doling out everything 
from scholarships and jobs to cooking supplies, all to thunderous applause. As social media became 
increasingly important, Chávez also turned to Twitter. In early 2013, when a 20-year-old college 
student became the four-millionth follower of @chavezcandanga, Chávez’s Twitter account, he was 
awarded a new house as a prize.2 Footage of ostentatious presidential generosity became a ubiquitous 
hallmark of Aló Presidente, a ready reminder to Venezuelans of the benefits of working with the regime, 
contrasted in the same shows with fiery threats, invectives, and even arrest orders against those who 
broke rank. By regularly chastising, replacing, and firing ministers on air, a clear message was sent to 
the viewer that the government’s many failures were due to poor execution, on the part of Chávez’s 
incompetent minions, of his otherwise infallible plans.

Scapegoating was a mainstay: claiming, for example, that an important bridge was felled by El Niño 
(not lack of maintenance); that periods of scarcity were the result of hoarders or speculators (not 
economic mismanagement); or that the lights went out across the country because an iguana had 
somehow got loose in the electrical mainframe.3 Conspiratorial scare tactics likewise abounded: 
shadowy opposition intrigues were alleged; CIA cabals brandished “cancer injections”4 and “earthquake 
rays”;5 Coke Zero (but not other Coca-Cola products) was accused of being poisonous.6  And on top of 
it all there were cautionary tales such as the story of a once-thriving civilisation on Mars brought low 
by the adoption of capitalism.7 

Ironically, Chávez’s extensive state media empire, while excoriating capitalism, often wielded many of its 
best-known commercial and marketing tricks in pushing its main product: Chávez himself. Foreign heads 
of state and left-leaning international celebrities, such as Naomi Campbell, Danny Glover, and Sean Penn, 
would appear on the show, lending their star power to the Chávez brand of permanent revolution.

ALÓ PRESIDENTE! 
VENEZUELA’S REALITY SHOW AUTHORITARIANISM 
by Daniel Lansberg-Rodríguez



| 7

TRANSITIONS 
FORUM

After Chávez’s 1999 constitution parsed out the electoral calendar, Venezuela found itself, on average, 
with at least one national election a year, leaving the (usually) liquidity-rich national government in 
a state of more or less permanent campaigning. This perpetual electioneering put opponents of the 
regime, unable to match the government in terms of spending power, at a structural disadvantage, but 
it also meant the government could never enact policies without instantaneous payoff. For Chávez, Aló 
Presidente represented the perfect populist vehicle: keeping him in the public eye and helping to define 
the political agenda, as well as the media conversation, for the coming week.

When the Sunday afternoon format proved too limiting, Chávez became heavily reliant on cadenas, a type of 
broadcast permitted under Venezuelan law that gives presidents a constitutional prerogative to seize airtime 
on every radio and TV station for use in emergencies, or to broadcast major events such as the Venezuelan 
equivalent of the US’s yearly State of the Union speech. Undeterred by convention, Chávez began serially 
invoking the law to deliver multi-hour speeches, meticulously timed to moments when opposition leaders 
were making speeches elsewhere. According to one estimate, Chávez resorted to 2,000 cadenas during his 
first 11 years as president, averaging out at one every two days or so.8 From late 1999 onwards, Chávez—
through Aló Presidente and the cadenas, as well as by means of regular interviews with favoured journalists—
was averaging nearly 40 hours of direct personal media time a week.9 

SOCIALIST IN CONTENT, CAPITALIST IN FORM

Safely removed from the oversight of the media, it was often behind closed doors that actual national 
governance took place. High government posts and mysterious arbitrage fortunes were awarded to 
the families and retainers of his closest associates, resulting in a new breed of socialist tycoon known 
domestically as “Boligarchs” or “Boliburgesses”.

In 2014 Freedom House rated the press in Venezuela as among the least free globally, ranking it 171st 
out of 197 countries.10 This poor showing, landing it below countries such as Singapore, Myanmar, 
and Zimbabwe (and nearly on a par with Russia), was the lowest in the hemisphere apart from Cuba. 
In contrast, back in 2002 it was ranked 86th, and back in 1992 (before they started the numerical 
rankings) it was considered “free”, a designation then granted to less than a third of the 204 countries 
reviewed.11 The 2014 Legatum Prosperity Index™—a measure that encompasses metrics such as the 
rule of law, civil liberties, and other personal freedoms—saw Venezuela receive the third-lowest score 
in the region.12

Following Chávez’s reinstatement in the wake of an attempted coup against him in 2002, which major 
TV channels supported, any prior pretence of civility between the independent media and the state was 
dropped entirely, and the formerly tense relationship became openly adversarial. Cadenas became even 
more popular, and Chávez relied on them to rail openly against the four main private stations. The four most 
prominent private networks—RCTV, Globovisión, Venevisión, and Televen—were particularly singled out, 
with Chávez labelling them “los cuatro jinetes del Apocalipsis”—the Four Horsemen of the Apocalypse.

The 2004 Law on Social Responsibility on Radio and Television (known as RESORTE, from its Spanish 
acronym) banned any content from private media that might “incite or promote hatred”, “disrespect 
authorities”, “constitute war propaganda”, “foment anxiety”, or “disrupt public order” vaguely worded 
and subjective restrictions through which pliant Chavista courts could impose severe fines and 



TRANSITIONS 
FORUM

8 |

penalties for unflattering stories. The following year, the Venezuelan penal code was likewise reformed, 
extending the definition and breadth of defamation laws to include public officials: under the new code 
“defaming” the president could result in a criminal sentence of over two years. In 2010 RESORTE was 
amended and extended to include electronic media.

Two of the Horsemen, Venevisión and Televen, soon succumbed to this new regimen of fines and 
legal pressures, duly softening their editorial line, taking critical voices off the air, and focusing news 
coverage more on tabloid issues, celebrity coverage, sports, and human interest, rather than hard 
news. RCTV, the most popular and oldest television broadcaster in the country, was simply dismantled. 
As its 20-year broadcasting licence came up for renewal—usually a formality—in May 2007, 
CONATEL, the Venezuelan communications authority, headed by Diosdado Cabello (Chávez’s vice-
president during the failed 2002 coup), announced that the licence would not be renewed.13 Despite 
considerable public backlash and international condemnation, as well as a last-minute concession by 
the station’s ownership that it too would toe the official line, setting an example was deemed more 
valuable. RCTV stopped broadcasting forever at midnight on May 28, 2007, and its equipment was 
nationalised to create a new government-owned broadcaster TVES.

VIVA CHÁVEZ

By the time the final episode of Aló Presidente was transmitted from Chávez’s home state of Barinas 
on January 29, 2012, the show had, according to government figures, logged nearly 657 hours of 
airtime spread over 14 years.14 The unspecified cancer that would eventually fell the president had 
by then sapped much of the former army commander’s vigour. Gone was the trademark charismatic 
hyperactivity so critical to his populist government’s survival since its beginnings, and his failing 
health had by then made the transmission of Aló Presidente intermittent and the episodes themselves 
significantly shorter. It was an underwhelming coda to what had once been the most popular 
programme on Venezuelan television, averaging a robust four to five percent of national television 
viewership for much of its existence and sporadically spiking to up to three times that amount for 
extended periods of time.15

Old episodes and highlights specials of Aló Presidente are still regularly repeated on Venezuelan 
state television, more than two years after his death, albeit under the “Aló Comandante” label, and it 
remains one of the most viewed programmes on state television. Attempts by others to fill the void 
left by Aló Presidente produced consistently underwhelming results. Chávez’s handpicked presidential 
successor Nicolás Maduro, his wife, National Assembly chief Diosdado Cabello, and other major 
players in the regime have attempted to take up the mantle with their own shows in similar formats. 
Buoyant depictions of local events have included shows about “why waiting in line is good for you”, 
“street danger is a matter of perception”, and “oil production is up and up!”, and there have been 
celebrity endorsements from known commodities such as Oliver Stone and Maradona.16 The armed 
forces, the colectivos, and various community groups also frequently appear in celebratory official 
media spots, ostensibly both reinforcing and drawing attention to co-operation between them. But 
despite such similarities in content, the glut of budget Aló Presidentes that have sprung up over the 
last two years have invariably failed to recreate the magic, not one of them topping even 1 percent of 
the national audience.17



| 9

TRANSITIONS 
FORUM

For the perennially gaffe-prone and unpopular Maduro, a system designed to run on the personal 
dynamism of Chávez himself has made for an awkward fit. Chávez’s absence is palpable within this 
system specifically tailored to channel his larger-than-life persona at its core. Though he may be 
dead, state television remains rife with invocations of Chávez: regular documentaries about his life, 
his speeches broadcast on every channel, music videos showing Chávez and Maduro spending time 
together,18 even breathy musical oaths of loyalty sung by daughters of other prominent Chavistas. 
The government has likewise promoted the use of larger-than-life posthumous titles and monikers for 
Chávez—including such honorifics as “the Giant” and “the Eternal One”—to complement the title “El 
Comandante” that Chávez actually used in life.

Immediately after his death, Chávez was embalmed, and his mummified cadaver is due to be placed 
within a “crystal urn” in a yet-to-be-completed Caracas museum, so that the people can “see him 
for eternity”. The late president’s signature, visage, or even his disembodied stare are ubiquitously 
displayed around the Venezuelan capital, appearing far more frequently than do images of Maduro 
himself. In September 2014 the Socialist Party Congress in Venezuela even began with a prayer to 
Chávez, modelled on the Catholic “Our Father” prayer but with the words changed:

Our Chávez who art in heaven, earth, the ocean and within us, the delegates, 
hallowed be thy name, let your legacy come to us, that we may bring it to the people 
both here and there. Give us each day your guiding light, and lead us not into the 
temptations of capitalism, and deliver us from the evil oligarchy, and of the smugglers 
and hoarders, because ours is the homeland, peace and life. For ever and ever, amen. 
Viva Chávez.19

Making no attempt to force his way into the revolutionary pantheon alongside Bolívar and Chávez, 
Maduro has instead chosen to predicate his own legitimacy on the prospect of Chávez’s semi-deified 
infallibility, since it was Chávez himself who chose Maduro as his successor.

NARRATIVE STRUGGLES

Just as Maduro has tried to continue Chávez’s television formats, so also is he continuing his grand 
narrative. The message of Chavismo is similar in various respects to that of other revolutionary 
authoritarian Marxist systems: the span of history is reinterpreted into a grand narrative of redemptive 
revolution, repackaged as a simplified set of crucial dates and figures towards the inevitable (and 
thus intrinsically legitimate) status quo. In its purest form, this official mythology sees Venezuelan 
independence hero Simón Bolívar as a direct precursor to Hugo Chávez, having fought bravely for 
independence, social equality, and freedom for the pueblo, only to be cynically betrayed by capitalist 
landed elites.

Subsequent Venezuelan history is simplified into two centuries under the unholy yoke of wealthy 
oligarchs and perfidious foreigners, who raped the country of her national wealth and brutalised her 
people, until the arrival of Hugo Chávez on the political scene. According to this narrative, Bolívar’s 
great mantle was subsequently taken on by a variety of precursors: Argentina’s Perón, Chile’s Allende, 
Che, Castro—all of them eventually brought down by imperialist and oligarchic trickery (assassinations, 
coups, embargos) until Chávez was able to prevail. The failed coup attempts by Chávez and his 
supporters in the early 1990s, his own brief overthrow in 2002, the subsequent national oil strike and 
media wars: all were trials within a heroic narrative. Chávez’s triumph over adversity is put forth as the 



TRANSITIONS 
FORUM

10 |

seminal event of a new empowerment of Venezuela’s working-class poor, and it is treated as being 
inevitable, yet inherently fragile. The message is clear: without the revolution, there can be no 
empowerment, and many are seeking to undermine it so as to return Venezuela to enslavement 
and humiliation.

The world-view that results is rigidly dualistic, almost Manichean in nature, and Venezuela’s pro-government 
rhetoric is heavily reliant on loaded terms whose meanings, on either side of the eternal battle, effectively 
become blurred into one. On the side of good are “el pueblo” (the people), “la patria” (the homeland), 
socialism, revolution, the global left, liberty, sovereignty, Latin America. Representing evil are “imperialists”, 
“the United States”, “oligarchs”, “the CIA”, “international elites”, “ultra-rightists”, “mainstream media”, 
“fascists”, “Zionists”—all of which can be used interchangeably as attack words, singly or paired together, to 
denote any enemy that criticises or meddles in Venezuelan government affairs. 

Not everyone, however,  would buy into the Chavez name-calling. In 2007 Chávez was ignominiously 
told to “shut up” by Juan Carlos I, king of Spain. A catalyst to this royal shushing were comments from 
Chávez in which he accused former Spanish president José María Aznar, a proponent of classical laissez-
faire neo-liberal policies, of being a fascist. While terms like “fascism” have become generalised attack 
terms for the Venezuelan regime, in Spain—after 35 years of real fascist rule under Franco—the word 
carries a good deal more weight. Surprisingly, for a brief period following the king’s command, Chávez 
was indeed shocked into an uncharacteristic silence20 (It is worth noting that recordings of Juan Carlos’s 
“¿Por qué no te callas?” quip became one of Venezuela’s most popular ringtones.)

Maduro’s administration still relies upon a version of Chávez’s own grand narrative, but the tone 
has changed, becoming less hopeful and more paranoid. According to a tally by Colombia’s NTN24 
network, Maduro has claimed to have uncovered and foiled at least 17 separate coup attempts 
against him.21 He regularly announces imminent threats of invasion and sabotage by a broad range of 
seemingly intractable enemies. To hammer home the message, the government relies on supportive 
statements from allied regimes as “proof”,22 while Maduro has taken to paranoid theatrics such as 
showing up at the April 2015 Summit of the Americas in Panama with exaggerated and showy security 
personnel, a body double, and—at times it seemed—a bulletproof vest.23 This siege mentality makes 
it easier for the government to pass the buck for regime failures in areas such as crime prevention and 
the economy, or else to justify increasingly authoritarian social controls.24 

Since Chávez’s death, media controls have become more powerful, if at times less direct. Despite his 
socialist rhetoric, Maduro found the best way to control independent media was to use the invisible 
hand of capitalism to conceal censorship. The free market was used as a cudgel: the government simply 
had its friends buy up the media.

Often media outlets were regulated so as to become economically uncompetitive: a newspaper, for 
example, might be denied a favourable exchange rate for importing printing paper; a broadcaster 
might regularly be hit with fines on spurious charges of libel or indecency. Once the business started 
to fail, a dummy corporation, sometimes owned anonymously, will mysteriously appear and offer to 
purchase it, often at a generous price. Finally, despite initially guaranteeing that the editorial line will 
remain unchanged, the new management soon begins shedding staff, likewise shifting coverage until 
its message becomes all but indistinguishable from the Panglossian views of the ruling party.

In this fashion, Maduro has also swept away those vestiges of critical media that had survived his 
predecessor, including Globovisión and major newspapers such as Últimas Noticias and El Universal 



| 11

TRANSITIONS 
FORUM

(Venezuela’s oldest and most storied newspaper). Those newspapers that remain have also had their 
impact limited through the government denying them foreign currency with which to import paper. As 
a result, Tal Cual, a leftist publication critical of the regime, had to switch to a weekly format. The paper 
shortage has likewise made El Nacional hard to find on newsstands for non-subscribers, and the paper 
itself has become much slimmer and advertisement-heavy, with ever more content (including my own 
column) being published only online. 

VENEZUELAN REGIME MEDIA AND ITS EMULATORS

The Venezuelan media model has already had an impact on much of the region, through both 
emulation and deliberate export. In 2005 Venezuela bankrolled 70 percent of the start-up costs of a 
new international broadcaster, TeleSUR, and is a 51 percent owner, along with various other friendly 
governments such as Argentina and Ecuador. Similar to the model of Al Jazeera or RT (Russia Today), 
TeleSUR claims to create “independent” coverage and, along with Venezuelan English-language news 
websites, attempts to whitewash regime abuses and failures. TeleSUR focuses on exaggerated coverage 
of negative events elsewhere, such as racial tensions in Ferguson, Missouri, or unemployment in Spain, 
and sets up false comparisons, such as equating Venezuelan supermarket queues and queues for the 
“Black Friday” shopping holiday in the US.

In Ecuador, the Correa government has likewise been cracking down on journalists through increasingly 
onerous libel laws and fines.25 Independent media conglomerates such as Argentina’s Clarín group or 
Brazil’s Globo increasingly find themselves under fire from government authorities. Such governments 
routinely back each other up publicly, adding credence to their propaganda and jointly discrediting 
Western media outlets and unallied foreign governments in order to minimise the impact of future 
criticism. The result of this media assault has been to make the general population suspicious of 
independent media, and it has given rise to a popular perception that one of the tasks of government is 
to keep the media under control. A Latinobarómetro survey from 2010 noted that between 25 and 40 
percent of the citizenry in most large Latin countries believed that media required presidential controls 
and that, on average, only around three-quarters of Latin Americans believed that private media 
should be able to control their editorial line without fear of being shut down by the government.26 

In much of the region, popular demands for “media accountability” seem to carry more weight 
than media demands for government accountability. Meanwhile local versions of Aló Presidente are 
popping up in Bolivia, Ecuador, El Salvador, and Nicaragua, with heads of state using the format for ad 
hominem attacks on perceived enemies.27 In Argentina, the Kirchner regime has become increasingly 
reliant on cadenas to get its anti-imperialist message on every screen. Chávez is dead—but the show 
must go on.



TRANSITIONS 
FORUM

12 |

REFERENCES

1.	 El Universal, “Chávez envía tanques y tropas 
a la frontera con Colombia”, eluniversal.
com, 3 May 2008, http://www.eluniversal.
com/2008/03/03/int_art_chavez-envia-
tanques_739881

2.	 ABC.es, “Chávez regala una casa que no es 
suya a su seguidor 3.000.000 en Twitter”, 11 
June 2012, http://www.abc.es/20120604/
medios-redes/abci-chavez-regala-casa-
suya-201206041044.html

3.	 Daniel Lansberg-Rodríguez, “Who Will Maduro 
Blame for Venezuela’s Blackout This Time?”, 
The Daily Beast, 28 June 2014, http://www.
thedailybeast.com/articles/2014/06/28/who-
will-maduro-blame-for-venezuela-s-blackout-
this-time.html

4.	 Brian Palmer, “Can You Give Someone Cancer? 
If they’re healthy, probably not”, Slate, 30 
December 2011, http://www.slate.com/articles/
health_and_science/explainer/2011/12/hugo_
chavez_suggested_the_united_states_gave_
him_cancer_is_that_even_possible_.html

5.	 FoxNews.com, “Hugo Chavez Mouthpiece 
Says U.S Hit Haiti with ‘Earthquake Weapon’”, 
FoxNews.com, 21 January 2010, http://www.
foxnews.com/story/2010/01/21/hugo-chavez-
mouthpiece-says-us-hit-haiti-with-earthquake-
weapon.html

6.	 Rory Carroll, “Chávez bans sale of Coke Zero in 
Venezuela”, TheGuardian.com, 11 June 2009, 
http://www.theguardian.com/world/2009/
jun/11/venezuela-coke-zero-hugo-chavez

7.	 Eyanir Chinea, “Chavez says capitalism 
may have ended life on Mars”, 22 
March 2011, http://www.reuters.com/
article/2011/03/22/us-venezuela-chavez-mars-
idUSTRE72L61D20110322

8.	 W. J. Dobson (2012), The Dictator’s Learning 
Curve (Harvill Secker), page 109.

9.	 Ibid., page 110.
10.	 Freedom House, “Freedom of the Press 2014”, 

available at: https://freedomhouse.org/
report/freedom-press/freedom-press-2014#.
VYFczflVhBc

11.	 Ibid.
12.	 Legatum Prosperity Index™ (2014), available 

at: http://www.prosperity.com/#!/country/
VEN

13.	 Muriel Alarcón, “Case Study: Your right to watch 
what you want to watch- The end of Canal’s 
RCTV in Bolivarian Republic of Venezuela”, 
Salzburg Academy on Media & Global Change, 
27 May 2007, http://www.salzburg.umd.edu/
lessons/free-press-during-crisis

14.	 Zona Cero, “Regresó ‘Aló Presidente’ a 
las pantallas de Venezuela”, zonacero.
info, 17 March 2013, http://zonacero.info/
mundo/34993-regreso-alopresidente-a-las-
pantallas-de-venezuela

15.	 Álex Vásquez S., “¿Cuál es la verdadera 
audiencia de los programas de la televisión del 
Estado?”, Prodavinci.com, 12 May 2015, http://
prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-

http://www.eluniversal.com/2008/03/03/int_art_chavez-envia-tanques_739881

http://www.eluniversal.com/2008/03/03/int_art_chavez-envia-tanques_739881

http://www.eluniversal.com/2008/03/03/int_art_chavez-envia-tanques_739881

http://www.abc.es/20120604/medios-redes/abci-chavez-regala-casa-suya-201206041044.html
http://www.abc.es/20120604/medios-redes/abci-chavez-regala-casa-suya-201206041044.html
http://www.abc.es/20120604/medios-redes/abci-chavez-regala-casa-suya-201206041044.html
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/28/who-will-maduro-blame-for-venezuela-s-blackout-this-time.html

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/28/who-will-maduro-blame-for-venezuela-s-blackout-this-time.html

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/28/who-will-maduro-blame-for-venezuela-s-blackout-this-time.html

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/28/who-will-maduro-blame-for-venezuela-s-blackout-this-time.html

http://www.slate.com/articles/health_and_science/explainer/2011/12/hugo_chavez_suggested_the_united_states_gave_him_cancer_is_that_even_possible_.html
http://www.slate.com/articles/health_and_science/explainer/2011/12/hugo_chavez_suggested_the_united_states_gave_him_cancer_is_that_even_possible_.html
http://www.slate.com/articles/health_and_science/explainer/2011/12/hugo_chavez_suggested_the_united_states_gave_him_cancer_is_that_even_possible_.html
http://www.slate.com/articles/health_and_science/explainer/2011/12/hugo_chavez_suggested_the_united_states_gave_him_cancer_is_that_even_possible_.html
http://www.foxnews.com/story/2010/01/21/hugo-chavez-mouthpiece-says-us-hit-haiti-with-earthquake-weapon.html
http://www.foxnews.com/story/2010/01/21/hugo-chavez-mouthpiece-says-us-hit-haiti-with-earthquake-weapon.html
http://www.foxnews.com/story/2010/01/21/hugo-chavez-mouthpiece-says-us-hit-haiti-with-earthquake-weapon.html
http://www.foxnews.com/story/2010/01/21/hugo-chavez-mouthpiece-says-us-hit-haiti-with-earthquake-weapon.html
http://www.theguardian.com/world/2009/jun/11/venezuela-coke-zero-hugo-chavez

http://www.theguardian.com/world/2009/jun/11/venezuela-coke-zero-hugo-chavez

http://www.reuters.com/article/2011/03/22/us-venezuela-chavez-mars-idUSTRE72L61D20110322
http://www.reuters.com/article/2011/03/22/us-venezuela-chavez-mars-idUSTRE72L61D20110322
http://www.reuters.com/article/2011/03/22/us-venezuela-chavez-mars-idUSTRE72L61D20110322
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2014#.VYFczflVhBc
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2014#.VYFczflVhBc
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2014#.VYFczflVhBc
http://www.prosperity.com/#!/country/VEN

http://www.prosperity.com/#!/country/VEN

http://www.salzburg.umd.edu/lessons/free-press-during-crisis
http://www.salzburg.umd.edu/lessons/free-press-during-crisis
http://zonacero.info/mundo/34993-regreso-alopresidente-a-las-pantallas-de-venezuela

http://zonacero.info/mundo/34993-regreso-alopresidente-a-las-pantallas-de-venezuela

http://zonacero.info/mundo/34993-regreso-alopresidente-a-las-pantallas-de-venezuela

http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/


| 13

TRANSITIONS 
FORUM

es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-
de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/

16.	 Ben Child, “Sean Penn, Michael Moore and 
Oliver Stone pay tribute to Hugo Chávez”, The 
Guardian.com, 6 March 2013, http://www.
theguardian.com/film/2013/mar/06/hugo-
chavez-hollywood-tribute.

17.	 Álex Vásquez S., “¿Cuál es la verdadera audiencia 
de los programas de la televisión del Estado?”, 
Prodavinci.com, 12 May 2015, http://prodavinci.
com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-
verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-
television-del-estado-por-alex-vasquez-s/

18.	 « Daniella Cabello - Gotas de LLuvia. Dedicada 
al Comandante Hugo Chávez”, YouTube Video, 
posted by Mitchell Rodríguez, 10 February, 2014, 
https://www.youtube.com/watch?v=_Pnq-
E2ZEnQ.

19.	 Noticias 24, En video: “Chávez nuestro que estás 
en los cielos”, 1 September 2014, http://www.
noticias24.com/venezuela/noticia/253488/en-
video-chavez-nuestro-que-estas-en-los-cielos/

20.	 Leslie Crawford, “Juan Carlos’ words conquer the 
net”, Financial Times, 15 November 2007, http://
www.ft.com/cms/s/0/e1eed252-93ac-11dc-
acd0-0000779fd2ac.html#axzz3dK0Y4RGC.

21.	 NTN24, “Desde ‘Power Kardashian’ hasta los 
aviones Tucanos: estas han sido las 16 denuncias 
magnicidas de Maduro”, canalntn24.info, 13 
February 2015, http://canalntn24.info/noticia/
inocularle-un-veneno-un-tuitero-llamado-

power-kardashian-y-los-aviones-tucanos-las-
16-denuncias-40263.

22.	 TeleSUR TV, “Solidaridad mundial con Venezuela 
ante intentona golpista”, telesurtv.net, 13 
February 2015, http://www.telesurtv.net/news/
Solidaridad-mundial-con-Venezuela-ante-
intentona-golpista-20150213-0009.html.

23.	 Daniel Lansberg-Rodríguez, “In Venezuela, One 
President Too Many”, Foreign Policy, 17 April 
2015, http://foreignpolicy.com/2015/04/17/in-
venezuela-one-president-too-many/

24.	 Daniel Lansberg-Rodríguez, “Coup Fatigue in 
Caracas”, Foreign Policy, 17 April 2015, http://
foreignpolicy.com/2015/03/15/coup-fatigue-in-
caracas-venezuela-maduro/

25.	 Gabby LaVerghetta, “Ecuador: Correa’s Assault 
on the Media & Democracy”, Sutradhar’s Market, 
19 February 2012, https://sutradharsmarket.
wordpress.com/2012/02/19/ecuador-correa-
assault-media-democracy./

26.	 Latinobarómetro database, latinobarometro.
org, 2010, http://www.latinobarometro.org/
latContents.jsp

27.	 Ishaan Tharoor, “Ecuadorian president engages 
comedian John Oliver in Twitter war”, The 
Washington Post online, February 13 2015, 
http://www.washingtonpost.com/blogs/
worldviews/wp/2015/02/13/angry-ecuadorian-
president-says-comedian-john-oliver-has-little-
nuts/

http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://www.theguardian.com/film/2013/mar/06/hugo-chavez-hollywood-tribute
http://www.theguardian.com/film/2013/mar/06/hugo-chavez-hollywood-tribute
http://www.theguardian.com/film/2013/mar/06/hugo-chavez-hollywood-tribute
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
http://prodavinci.com/2015/05/12/actualidad/cual-es-la-verdadera-audiencia-de-los-programas-de-la-television-del-estado-por-alex-vasquez-s/
https://www.youtube.com/watch?v=_Pnq-E2ZEnQ
https://www.youtube.com/watch?v=_Pnq-E2ZEnQ
http://www.noticias24.com/venezuela/noticia/253488/en-video-chavez-nuestro-que-estas-en-los-cielos/
http://www.noticias24.com/venezuela/noticia/253488/en-video-chavez-nuestro-que-estas-en-los-cielos/
http://www.noticias24.com/venezuela/noticia/253488/en-video-chavez-nuestro-que-estas-en-los-cielos/
http://www.ft.com/cms/s/0/e1eed252-93ac-11dc-acd0-0000779fd2ac.html#axzz3dK0Y4RGC
http://www.ft.com/cms/s/0/e1eed252-93ac-11dc-acd0-0000779fd2ac.html#axzz3dK0Y4RGC
http://www.ft.com/cms/s/0/e1eed252-93ac-11dc-acd0-0000779fd2ac.html#axzz3dK0Y4RGC
http://canalntn24.info/noticia/inocularle-un-veneno-un-tuitero-llamado-power-kardashian-y-los-aviones-tucanos-las-16-denuncias-40263
http://canalntn24.info/noticia/inocularle-un-veneno-un-tuitero-llamado-power-kardashian-y-los-aviones-tucanos-las-16-denuncias-40263
http://canalntn24.info/noticia/inocularle-un-veneno-un-tuitero-llamado-power-kardashian-y-los-aviones-tucanos-las-16-denuncias-40263
http://canalntn24.info/noticia/inocularle-un-veneno-un-tuitero-llamado-power-kardashian-y-los-aviones-tucanos-las-16-denuncias-40263
http://www.telesurtv.net/news/Solidaridad-mundial-con-Venezuela-ante-intentona-golpista-20150213-0009.html
http://www.telesurtv.net/news/Solidaridad-mundial-con-Venezuela-ante-intentona-golpista-20150213-0009.html
http://www.telesurtv.net/news/Solidaridad-mundial-con-Venezuela-ante-intentona-golpista-20150213-0009.html
http://foreignpolicy.com/2015/04/17/in-venezuela-one-president-too-many/
http://foreignpolicy.com/2015/04/17/in-venezuela-one-president-too-many/
http://foreignpolicy.com/2015/03/15/coup-fatigue-in-caracas-venezuela-maduro/
http://foreignpolicy.com/2015/03/15/coup-fatigue-in-caracas-venezuela-maduro/
http://foreignpolicy.com/2015/03/15/coup-fatigue-in-caracas-venezuela-maduro/
https://sutradharsmarket.wordpress.com/2012/02/19/ecuador-correa-assault-media-democracy./
https://sutradharsmarket.wordpress.com/2012/02/19/ecuador-correa-assault-media-democracy./
https://sutradharsmarket.wordpress.com/2012/02/19/ecuador-correa-assault-media-democracy./
http://www.latinobarometro.org/latContents.jsp
http://www.latinobarometro.org/latContents.jsp
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/13/angry-ecuadorian-president-says-comedian-john-oliver-has-little-nuts/
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/13/angry-ecuadorian-president-says-comedian-john-oliver-has-little-nuts/
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/13/angry-ecuadorian-president-says-comedian-john-oliver-has-little-nuts/
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/13/angry-ecuadorian-president-says-comedian-john-oliver-has-little-nuts/


TRANSITIONS 
FORUM

14 |

AFTER GEZI 
HOW ERDOĞAN USES INFORMATION TO CONTROL SOCIETY 
by Berivan Orucoglu

The summer of 2013 saw widespread protests in Turkey, starting with environmental protests and 
turning into a nationwide riot against the ruling party and its leader, Recep Tayyip Erdoğan. It was 
the biggest demonstration against the government in recent history and was soon followed by 
corruption allegations over the Erdoğan family’s massive wealth, consisting of huge amounts of cash 
and luxury houses. Foreign observers who followed the protests closely wondered if the government 
could survive the mass protests; but the ruling Justice and Development Party (AKP) not only 
survived but dominated the local elections in the following year. Erdoğan was elected president with 
a hefty 52 percent majority. How did he manage to pull it off? Part of the answer lies in his ability to 
skilfully use disinformation, propaganda, and media to shape the narrative for the larger population, 
co-opt elites, convince audiences of his competence, and intimidate the opposition.

Instead of facing up to the criticisms of the government, Erdoğan and his supporters went on 
the front foot; the relentlessly persistent and repetitive disinformation campaign about the 
Gezi protests was impressive both for the sheer variety of the allegations and for the number of 
supporting media outlets. AKP members and their friendly media elements revealed the “real 
reasons” behind the protests. Their conspiracy theories included the usual suspects: traitors, coup-
plotters, the CIA, MOSSAD, MI6, Europeans who envied Turkey’s economic success, foreign forces 
in collaboration with terrorist organisations,1  the “interest rate lobby”,2 and—not surprisingly—the 
Jewish lobby. One of Erdoğan’s advisers even suggested that foreign powers were trying to kill 
Erdoğan through telekinesis. Others claimed that the Gezi protests were the work of CNN or the 
BBC or Reuters or the Serbian civil society organisation Otpor!. In a fake interview,3 CNN’s Christiane 
Amanpour “confessed” to starting the protests “for money”. The pro-government media claimed 
that protesters drank beer in a mosque where they had taken refuge from the police. The mosque’s 
imam denied that the incident ever happened;4 he soon ended up exiled to a remote village in the 
outskirts of Istanbul. There were also lurid claims that protesters had group sex in the mosque; that 
prostitution and group sex were common in Gezi Park; that dozens of half-naked men had attacked 
a young head-scarfed woman with a baby, urinating on her in the busy neighbourhood of Kabataş, 
Istanbul, in broad daylight.5 Although every single one of the aforementioned cases of anti-Gezi 
propaganda, dutifully fabricated by pro-government media and subsequently cited by AKP members, 
was proved to be false,6 the disinformation campaign served its purpose: many AKP voters, to this 
day, believe the Gezi protests were a terrorist conspiracy against the government.

Just as with its Gezi coverage, the mainstream media avoided focusing on the incriminating 
evidence of corruption contained in audio recordings between Erdoğan and his son posted online 
in 2014. After the scandal began, Erdoğan even held the former US ambassador to Turkey, Francis 
Ricciardone, responsible: after accusing the ambassador publicly of engaging in “provocative 
actions”,7 Erdoğan actually threatened to declare him persona non grata. On the first anniversary of 
the corruption investigation, Interior Minister Efkan Ala hinted that Israel was behind it all.8



| 15

TRANSITIONS 
FORUM

HOW TO MUZZLE THE MEDIA

How does Erdoğan keep such strict control over the mainstream media? Freedom House lists the 
following means of suppression:9

»» Co-opting media owners   
Holding companies sympathetic to the government receive billions of dollars in government 
contracts, often through government bodies housed in the prime minister’s office. Companies 
with media outlets critical of the government have been targets of tax investigations or forced to 
pay large fines.

»» Intimidation of journalists   
Erdoğan frequently attacks journalists who write critical commentary. In several well-known 
cases, like those of Hasan Cemal and Nuray Mert, journalists have lost their jobs after these 
public attacks. Government-aligned sympathetic courts hand out convictions in defamation 
cases for any criticism. The latest example took place in March 2015, when a court sentenced two 
cartoonists to 11 months and 20 days in prison for insulting Erdoğan.10 Later the court changed 
the jail sentence to a fine. Neither does Erdoğan limit himself to Turkish journalists. Many local 
and international journalists have been verbally attacked by Erdoğan himself or government-
friendly outlets. Ivan Watson, a CNN correspondent, was publicly shamed following his brief 
detainment by Turkish police while covering a story in Istanbul’s famous Taksim Square, on the 
first anniversary of the Gezi protests. In 2014 Der Spiegel removed their correspondent Hasnain 
Kazim from Turkey after receiving “hundreds of death threats” following his critical report of the 
Soma mine disaster.

»» Mass firings   
At least 59 journalists were fired or forced out in retaliation for their coverage of the Gezi 
protests. The December 2013 corruption scandal produced another string of firings of prominent 
columnists.

»» Wiretapping  
The National Security Organisation has wiretapped journalists covering national security stories, 
using false names on warrants in order to avoid judicial scrutiny.

»» Imprisonment 
Dozens of journalists remain imprisoned under broadly defined anti-terrorism laws.

A side-effect of Turkish media being intimidated by government is that Turks no longer trust the 
media. The 2014 Pew Survey shows that only 32 percent of Turks have favourable opinions of the 
media.11 Although “positive media influence” shows a six percent gain compared to 2007 data, the 
majority still think that the media has a negative impact. However, as Sergei Guriev of Sciences 
Po pointed out in a recent paper, 21st-century autocrats can use propaganda not to “re-engineer 
human souls” but to reinforce their “performance legitimacy”, using the media to project “a 
perceived competence at securing prosperity and defending the nation against external threat”.12 



TRANSITIONS 
FORUM

16 |

THE BATTLE FOR SOCIAL MEDIA

Controlling the traditional media has not always proved enough to silence the masses who oppose 
Erdoğan and the AKP. As is the case globally, millennials (or Generation Y) in Turkey depend on social 
media as their main source of information. Some 92 percent of Turkey’s online population now 
use social media, the highest share in the world.13 In the first days of the Gezi protests, when the 
mainstream media failed to even mention, let alone report on, the protesters calling for Erdoğan’s 
resignation, social media became the critical means of communication among the protesters. They 
used Twitter and Facebook to share information on how to survive during the protests and provided 
minute-by-minute updates on events all around Turkey. Photographs and videos of the protests 
were shared on Flickr, Tumblr, and video sites such as YouTube and Vimeo. Thanks to the images and 
information posted instantly through smart phones, the protests were fairly well co-ordinated and 
succeeded in attracting the international media’s attention.

Not to be left too far behind, the government decided to form its own “social media army” 
immediately after the Gezi protests.14 The party hired no fewer than 6,000 social media experts, 
hoping to co-ordinate a “response plan against online activists critical of Turkish officials”. During 
the Gezi protests, Erdoğan had spoken of a “robot-lobby”, which he accused of tarnishing Turkey’s 
international image. Within a year the AKP had doubled its social media experts and now controls 
an impressive Twitter-bot army numbering in the tens of thousands.

But despite the government’s strenuous efforts to shape the narrative on social media, outlets such 
as Twitter and YouTube once again came to centre-stage during the 2013 leaks about Erdoğan’s 
family and high-level AKP officials’ alleged corruption scandals. The anonymous leakers were 
believed to be followers of the Islamic cleric Fethullah Gülen—and were quickly slurred by the 
government as a shadowy group (though just two years earlier the Gülenists had been one of the 
strongest supporters of the ruling party, and their support had been reciprocated at the highest 
level). The Gülenists relied heavily on Twitter to leak the recordings, prompting an enraged Erdoğan 
to vow that he would “wipe out” the micro-blogging network. Shortly after the corruption scandal 
broke, Twitter and YouTube were banned in Turkey. The ban was subsequently overturned by the 
Constitutional Court, but that has not prevented the government from working hard to further 
restrict freedom of speech on the Internet. For example, the parliament has approved legislation 
authorising the government to block websites without prior judicial decree.

PLAYING THE RELIGION CARD

As well as media intimidation, Erdoğan has used religion to cement his power. While AKP officials 
usually claim that they do not impose their values on others, the education system is becoming 
more religious by the day.15 Many public schools were converted into religious Imam Hatip 
vocational high schools. The sole purpose of these schools when they were first established was 
to train an adequate number of well-informed, scholarly prayer leaders to serve in mosques, and 
only males were admitted because—in Islam—only males qualify for the vocation. In the 1970s 
girls began to be admitted to these schools, although they could not serve as imams. In 2002 the 
number of graduates of Imam Hatip schools was 70,000. Today, the official number is close to 



| 17

TRANSITIONS 
FORUM

a million, and more than half of the students are female. Graduates of these schools have been 
favoured with government-service positions unrelated to their vocational training, and mosques 
have become a natural venue for government propaganda.

In a country where 98 percent of the population is Muslim, the religious card is always an effective 
political tool. With his religious and oratorical training as an imam, religiosity is Erdoğan’s natural 
weapon of choice. A deputy of the main opposition Republican People’s Party (CHP), Şafak Pavey 
once said:

Erdoğan is winning because of the enormous strength of a religious ideology which 
controls the past and the future. For Erdoğan, temporal power is only an accessory. 
He believes that he possesses divine power. His magic is his ability to convince voters 
that he is God’s deputy on earth.

AKP Bursa lawmaker Hüseyin Şahin said that “touching our esteemed prime minister [Erdoğan], 
trust me, I believe is a prayer”; AKP Düzce deputy Fevai Arslan said he is “a leader who possesses all 
attributes of Allah”; AKP Aydın provincial director Ismail Hakki Eser said, “We are in love with our 
prime minister. Our prime minister is like a second prophet for us”; Oktay Saral, a former mayor 
who now serves as an AKP Istanbul deputy, said in February 2010 that “a two-rakat thank you prayer 
should be performed to Erdoğan every day”.

This religious aura has several strategic aims. First, it helps put Erdoğan above rational criticism, 
corruption allegations, and censure caused by U-turns in policy. The religion card has class appeal 
too. Polls show that lower-income groups, who are generally more conservative with respect to 
Islam, and those without secondary education are more likely to vote for the AKP, to believe that the 
country is on the right track, and to oppose the Gezi protests.16

A key element in Erdoğan’s religious narrative is the idea of victimisation, playing on the fact that 
in the past political Islamists were treated with prejudice by the Kemalist army. Opposition leaders 
fail to understand how after more than 12 years in power Erdoğan still manages to convince his 
constituency that they are a victimised group and that he is the one being victimised most of all, but 
the narrative trick is used over and over: if it is not the Kemalist army victimising political Islamists, 
it is the international conspiracy.

But while Erdoğan finds it easy to play the religion card against rivals like the opposition CHP, using 
this particular weapon against his long-time ally-turned-enemy Fethullah Gülen is almost like going 
against the laws of nature. When they parted company, Erdoğan tried to portray Gülen and his 
followers as “bad Muslims”. But many AKP members respect Gülen as a religious scholar and leader, 
and suddenly had difficulty aligning themselves with Erdoğan. A furious Erdoğan began a clean-up 
operation which would leave only “anti- Gülenists” in the party to run in the elections on June 7.17 
Despite his efforts, the ruling AKP failed, for the first time, to win an outright majority, its biggest 
setback in 13 years.



TRANSITIONS 
FORUM

18 |

WHEN ALL ELSE FAILS

When media manipulation, intimidation, and the religious narrative fail, Erdoğan is always ready to 
use co-option, offering subsidies and unlimited possibilities to supporters: all perfectly legitimate 
as far as the letter of the law goes. Having neutralised opposition with mass prosecutions, 
disseminating disinformation about them, electronically seizing their assets, and depriving them of 
work, the regime grants public bids to government-friendly businessmen and distributes free goods 
to people just before elections. Perhaps the most ironic gesture from the government took place in 
2009 when Tekin Geze, a resident of Tunceli Province, who was unemployed and had not paid his 
electricity bills for six months, received a free refrigerator and a washing machine.18

 

1.	 Barin Kayaoglu, “Erdogan’s Conspiracy Theories 
Contain a Paradox”, Al-Monitor, 18 June 
2013, http://www.al-monitor.com/pulse/
originals/2013/06/erdogan-conspiracy-theories-
paradox-gezi.html#

2.	 Emre Deliveli, “The Chapull-Jew (çapulcu) 
interest rate lobby”, Hurriyet Daily News, 10 June 
2013, http://www.hurriyetdailynews.com/the-
chapull-jewcapulcu-interest-rate-lobby.aspx?pa
geID=449&nID=48497&NewsCatID=430

3.	 Hurriyet Daily News, “‘Shame on you,’ 
Amanpour reacts to Turkish daily that published 
fake interview”, Hurriyet Daily News, 18 June 
2013, http://www.hurriyetdailynews.com/
shame-onyou-amanpour-reacts-to-turkish-
daily-thatpublished-fake-interview.aspx?PageID
=238&NID=49022&NewsCatID=341

4.	 Yasemin Congar, “Turkish Muezzin Who 
Couldn’t Lie Is Exiled”, Al-Monitor, 23 September 
2013, http://www.al-monitor.com/pulse/
originals/2013/09/gezi-mosque-alcohol-lie-
muezzin-exile.html#.

5.	 Hurriyet Daily News, “Turkish President 
Erdoğan reawakens Kabataş attack claims”, 
Hurriyet Daily News, 6 March 2015, http://
www.hurriyetdailynews.com/turkish-

presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-
claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsC
atID=338

6.	 Berivan Orucoglu, “ Turk, lies and videotapes”, 
Foreign Policy, 13 March 2015, http://
foreignpolicy.com/2015/03/13/turks-lies-and-
videotape-turkey-erdogan/.

7.	 Semih Idiz, “US-Turkey crisis averted over 
corruption probe”, Al-Monitor, 24 December 
2013, http://www.al-monitor.com/pulse/
originals/2013/12/united-states-losing-
patience-erdogan.html#

8.	 Hurriyet Daily News, “Minister hints at 
Israeli links to Turkey’s ‘graft plot’”, Hurriyet 
Daily News, 17 December 2014, http://www.
hurriyetdailynews.com/minister-hints-atisraeli-
links-to-turkeys-graft-plot.aspx?pageID=238&n
ID=75773&NewsCatID=338

9.	 Susan Corke, Andrew Finkel, David J. Kramer, 
Carla Anne Robbins, Nate Schenkkan, 
“Democracy in Crisis: Corruption, Media, and 
Power in Turkey”, Freedom House, 3 February 
2014, https://freedomhouse.org/sites/default/
files/Turkey%20Report%20-%20Feb%20
3%2C%202014.pdf

10.	 Zeynep Bilginsoy and Ivan Watson, “Cartoonists 

REFERENCES

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/06/erdogan-conspiracy-theories-paradox-gezi.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/06/erdogan-conspiracy-theories-paradox-gezi.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/06/erdogan-conspiracy-theories-paradox-gezi.html#
http://www.hurriyetdailynews.com/the-chapull-jewcapulcu-interest-rate-lobby.aspx?pageID=449&nID=48497&NewsCatID=430
http://www.hurriyetdailynews.com/the-chapull-jewcapulcu-interest-rate-lobby.aspx?pageID=449&nID=48497&NewsCatID=430
http://www.hurriyetdailynews.com/the-chapull-jewcapulcu-interest-rate-lobby.aspx?pageID=449&nID=48497&NewsCatID=430
http://www.hurriyetdailynews.com/shame-onyou-amanpour-reacts-to-turkish-daily-thatpublished-fake-interview.aspx?PageID=238&NID=49022&NewsCatID=341
http://www.hurriyetdailynews.com/shame-onyou-amanpour-reacts-to-turkish-daily-thatpublished-fake-interview.aspx?PageID=238&NID=49022&NewsCatID=341
http://www.hurriyetdailynews.com/shame-onyou-amanpour-reacts-to-turkish-daily-thatpublished-fake-interview.aspx?PageID=238&NID=49022&NewsCatID=341
http://www.hurriyetdailynews.com/shame-onyou-amanpour-reacts-to-turkish-daily-thatpublished-fake-interview.aspx?PageID=238&NID=49022&NewsCatID=341
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/09/gezi-mosque-alcohol-lie-muezzin-exile.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/09/gezi-mosque-alcohol-lie-muezzin-exile.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/09/gezi-mosque-alcohol-lie-muezzin-exile.html#
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-presidenterdogan-reawakens-kabatas-attack-claims.aspx?PageID=238&NID=79280&NewsCatID=338
http://foreignpolicy.com/2015/03/13/turks-lies-and-videotape-turkey-erdogan/
http://foreignpolicy.com/2015/03/13/turks-lies-and-videotape-turkey-erdogan/
http://foreignpolicy.com/2015/03/13/turks-lies-and-videotape-turkey-erdogan/
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/12/united-states-losing-patience-erdogan.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/12/united-states-losing-patience-erdogan.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/12/united-states-losing-patience-erdogan.html#
http://www.hurriyetdailynews.com/minister-hints-atisraeli-links-to-turkeys-graft-plot.aspx?pageID=238&nID=75773&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/minister-hints-atisraeli-links-to-turkeys-graft-plot.aspx?pageID=238&nID=75773&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/minister-hints-atisraeli-links-to-turkeys-graft-plot.aspx?pageID=238&nID=75773&NewsCatID=338
http://www.hurriyetdailynews.com/minister-hints-atisraeli-links-to-turkeys-graft-plot.aspx?pageID=238&nID=75773&NewsCatID=338
https://freedomhouse.org/sites/default/files/Turkey%20Report%20-%20Feb%203%2C%202014.pdf
https://freedomhouse.org/sites/default/files/Turkey%20Report%20-%20Feb%203%2C%202014.pdf
https://freedomhouse.org/sites/default/files/Turkey%20Report%20-%20Feb%203%2C%202014.pdf


| 19

TRANSITIONS 
FORUM

convicted for insulting Turkey’s President”, 
CNN.com, 26 March 2015, http://edition.cnn.
com/2015/03/26/world/turkey-cartoonists-
conviction/

11.	 Pew Research Center, “Turks Divided on Erdogan 
and the Country’s Direction”,  Pew Research 
Center, 30 July 2014, http://www.pewglobal.
org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-
the-countrys-direction/

12.	 Sergei Guriev, Daniel Treisman, “How Modern 
Dictators Survive: Cooptation, Censorship, 
Propaganda, and Repression”, March 2015, 
http://www.cepr.org/active/publications/
discussion_papers/dp.php?dpno=10454

13.	 Google Consumer Barometer, https://
www.consumerbarometer.com/en/
insights/?countryCode=TR

14.	 Today’s Zaman, “AK Party to increase social 
media army”, Today’s Zaman, 21 April 2014, 
http://www.todayszaman.com/national_ak-
party-to-increase-social-media-army_345694.
html

15.	 Dasha Afanasieva, Can Sezer, “Rise of Turkish 
Islamic schooling upsets secular parents”, 
Reuters, 2 December 2014, http://uk.reuters.

com/article/2014/12/02/uk-turkey-education-
idUKKCN0JG0C820141202

16.	 Pew Research Center, “Turks Divided on Erdogan 
and the Country’s Direction”,  Pew Research 
Center, 30 July 2014, http://www.pewglobal.
org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-
the-countrys-direction/

17.	 Today’s Zaman, “4,000 potential AK Party 
candidates eliminated due to ‘parallel’ link”, 
Today’s Zaman, 29 March 2015, http://www.
todayszaman.com/national_4000-potential-ak-
party-candidates-eliminated-due-to-parallel-
link_376606.html

18.	 Ben Holland, “Erdogan Democracy Means One 
Man, One Fridge in Turkey Election”, Bloomberg, 
2 March 2009, http://www.bloomberg.com/
apps/news?pid=newsarchive&sid=aGCAM5A
fY.zg

http://edition.cnn.com/2015/03/26/world/turkey-cartoonists-conviction/
http://edition.cnn.com/2015/03/26/world/turkey-cartoonists-conviction/
http://edition.cnn.com/2015/03/26/world/turkey-cartoonists-conviction/
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.cepr.org/active/publications/discussion_papers/dp.php?dpno=10454
http://www.cepr.org/active/publications/discussion_papers/dp.php?dpno=10454
https://www.consumerbarometer.com/en/insights/?countryCode=TR
https://www.consumerbarometer.com/en/insights/?countryCode=TR
https://www.consumerbarometer.com/en/insights/?countryCode=TR
http://www.todayszaman.com/national_ak-party-to-increase-social-media-army_345694.html
http://www.todayszaman.com/national_ak-party-to-increase-social-media-army_345694.html
http://www.todayszaman.com/national_ak-party-to-increase-social-media-army_345694.html
http://uk.reuters.com/article/2014/12/02/uk-turkey-education-idUKKCN0JG0C820141202
http://uk.reuters.com/article/2014/12/02/uk-turkey-education-idUKKCN0JG0C820141202
http://uk.reuters.com/article/2014/12/02/uk-turkey-education-idUKKCN0JG0C820141202
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.pewglobal.org/2014/07/30/turks-divided-on-erdogan-and-the-countrys-direction/
http://www.todayszaman.com/national_4000-potential-ak-party-candidates-eliminated-due-to-parallel-link_376606.html
http://www.todayszaman.com/national_4000-potential-ak-party-candidates-eliminated-due-to-parallel-link_376606.html
http://www.todayszaman.com/national_4000-potential-ak-party-candidates-eliminated-due-to-parallel-link_376606.html
http://www.todayszaman.com/national_4000-potential-ak-party-candidates-eliminated-due-to-parallel-link_376606.html
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aGCAM5AfY.zg
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aGCAM5AfY.zg
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aGCAM5AfY.zg


TRANSITIONS 
FORUM

20 |

THOUGHT WORK IN CHINA  
by Gary Rawnsley

The Chinese Communist Party has always seen propaganda, known as “thought work”, as key to 
controlling society. Co-ordinated by a standing member of the Politburo, propaganda reaches down 
through every layer of the state and society, with the military, education, and the arts all mobilised 
as vehicles for the dissemination of centrally determined messages. But today China’s propagandists 
are facing new challenges. One is ideological. In an age when the Communist Party is curating a 
form of capitalism, what does the Party stand for? How should it secure loyalty? What sort of 
central message should it project? The second is technological. The Internet is designed to challenge 
centralised control and accelerate horizontal communication, whereas the Chinese state remains a 
rigidly vertical power structure.1

LIQUID IDEOLOGY AND SIGNALLING

As China modernises, propaganda is an important means of maintaining stability and national cohesion, 
especially as the creation of the market economy with “Chinese characteristics” has generated a range 
of challenges—corruption, poor environmental management, uneven development, problems created by 
mass migration, unemployment, a widening wealth gap—that might spark popular unrest. To stay on top 
of the game, Communist Party propagandists project deliberately contradictory messages: emphasising 
the appeal of history, tradition, and culture, while also striving to project a picture of a modern, dynamic, 
and transforming China; remembering China’s status as “victim” during the so-called “Century of 
Humiliation”, while also communicating self-confidence in China’s growing superiority.2 Propaganda chief 
Lu Yunshan has demanded the creation of a “spiritual civilisation” to help nurture Xi Jinping’s “Chinese 
Dream”. But the definition of the Chinese Dream is deliberately vague, embracing everything from a 
“spirit of rejuvenation” through to the recent revival of low-tech old-fashioned propaganda posters.

The government communicates these often contradictory themes across all media platforms. 
Inspired directly by Britain’s New Labour party and its handling of the foot-and-mouth disease 
outbreak in 2001, China’s central government created a new cadre of Communist Party spin 
doctors and a system of official spokespersons at every level of government. In the late 1990s, 
the American PR firm, Hill and Knowlton, was asked to advise China’s media managers, while 
since 2001, communication experts from Qinghua University in Beijing have used the Blair model 
in training programmes designed for China’s propaganda officials.3 Recent incidents have tested 
this propaganda machinery. In 2008 alone, the Tibet uprising, the Sichuan earthquake, and the 
Beijing Olympic Games generated a whole new set of challenges for news management. China 
was praised for the way the government allowed foreign journalists access to Sichuan to report 
on the earthquake, but was criticised for stifling coverage of poorly built schools and housing. 
Chinese propaganda tries to be open and to accommodate the demands of the new information 
environment—and sometimes acknowledges that it is necessary for the sake of credibility to reveal 
the bad news along with the good—but it seems that old habits die hard and the system still cannot 
tolerate criticism of policymaking at the highest levels of government.



| 21

TRANSITIONS 
FORUM

Media aside, education continues to be a vehicle for the dissemination of the government’s agenda, 
with schools ordered not to spread Western values, and universities required to promote Marxism, 
China’s traditional culture, and socialist values. Clearly the government is convinced that the 
Internet generation is in need of cultural and spiritual instruction.

Given the openly contradictory nature of Communist Party messaging, the vapid definition of the 
Chinese Dream, and the increasing amount of opportunity to access alternative points of view, to 
what extent is anyone buying the regime’s narratives? 

A 2014 study by Haifeng Huang of the University of California grappled with this question by 
examining the political attitudes of students who have attended propaganda courses at a Chinese 
university (though Huang does not name the university for security reasons, it is described as “one of 
the key national universities under the direct supervision of the Ministry of Education”).4 Analysing 
1,250 responses to a specially designed questionnaire, Huang’s research showed that “those students 
with more exposure to the courses, in the sense of being able to recollect more teachings from past 
courses, will be more likely to believe that the government is strong, but not more likely to believe 
that the government is good”. The research implies that, though Chinese students do not necessarily 
believe the propaganda being thrown at them, its very presence and consistency act as a signal to 
deter dissent. As Huang argues:

A sufficient amount of propaganda can serve to demonstrate a regime’s strength in 
maintaining social control and political order, thus deterring citizens from challenging 
the government, even if the content of the propaganda itself does not induce 
pro-government attitudes or values. This can explain why authoritarian governments 
are willing to spend an enormous amount of resources on propaganda activities, the 
content of which often does not persuade the intended recipients.

A WORLD WIDE WEB WITH CHINESE CHARACTERISTICS

The aim of the regime’s use of the Internet can be similarly counterintuitive.

The Chinese government is using ever more innovative methods of managing the flow of 
information into, around, and out of China, especially as new communications technologies 
shatter spatial and temporal constraints, challenge all governments’ national sovereignty, and blur 
the distinction between author, publisher, and audience of news and information. The Chinese 
government has developed methods of supervising the flow of information over the Internet to 
block “unhealthy content”. These methods include the famous Gold Shield Project (otherwise known 
as the Great Firewall); a system of filtering keywords typed into search engines; blocking access to 
particularly sensitive websites; and cracking down on access to Virtual Private Networks (VPNs). An 
army of around 30,000 people monitors the Internet in China, a sign of the commitment devoted 
to sustaining this part of the propaganda system.5 Moreover, the government has created around 60 
laws and regulations to administer the use of, and access to, the Internet. In 2009 the government 
launched a crackdown on websites (including Google and Baidu) displaying, or with links to, “vulgar” 
content.6 This was followed in 2010 by the “anti-three vulgarities” campaign, again focusing on 
websites that attack morality and the core values of Chinese society.



TRANSITIONS 
FORUM

22 |

A number of social media have been established that offer Chinese versions of Twitter, Facebook, 
YouTube, and micro-blogging sites: Weibo, Youko, 51.com, Kaixin001.com, Douban, QQ, and Renren, 
among others, have attracted millions of Chinese users denied access to their Western counterparts. 
Developing Chinese versions of social media sites allows for greater central management over 
the media, the message, and the user, while satisfying demand for popular participation in online 
communities. This system is reinforced by less sophisticated methods of managing information 
on the Internet that try to encourage a climate of fear and hence self-censorship among users, for 
example by requiring them to register in their own names and thus bypassing the anonymity that 
has been a political force in many countries. Users are fully aware that they live in a surveillance 
society and are explicitly warned of the dangers of accessing unhealthy content or forbidden 
websites. Cyber cafés are held responsible for the activities of their patrons, thus extending the 
system of control down through society.

In addition to managing the technology and imposing on users a climate conducive to self-
censorship, the government manages content by spinning the online discourse in ways that are 
favourable to the regime. The most renowned development has been the 50 Cent Party—Internet-
literate youths who trawl the web for negative news and opinion, then refute it with positive 
information; they are paid 50 Chinese cents for each posting.7 One commentator, Anne-Marie Brady, 
describes such innovations as “the re-birth and modernization of the Chinese propaganda state”.8

Muzzling discontent, however, is near-impossible in the Internet age. In the aftermath of the 
Wenzhou high-speed train crash in 2011, for example, when 39 people died and 200 were injured, 
leaked directives from the Propaganda Department ordered journalists not to investigate the causes 
of the crash, and footage emerged of bulldozers shovelling dirt over carriages in a literal attempt to 
cover up the accident. But the frenzy of activity on micro-blogging sites attacking the government’s 
attempts to stifle reports of the disaster demonstrates that, despite their best attempts, central 
authorities cannot completely control either the communications technology or the narrative.

Simply killing all criticism, however, may not be the regime’s ultimate aim, as new research shows 
that in their censorship strategy the authorities could be playing a more subtle game. Analysing the 
real-time censorship of 11,382,221 posts from 1,382 Chinese websites during the first half of 2011, 
Garry King, Jennifer Pan, and Margaret Roberts of Harvard University found that

when the Chinese people write scathing criticisms of their government and its 
leaders, the probability that their post will be censored does not increase. Instead, 
we find that the purpose of the censorship program is to reduce the probability of 
collective action by clipping social ties whenever any collective movements are in 
evidence or expected.9

The research showed that, while criticism of policies and political personalities is tolerated, the 
regime used aggressive online censorship to counter certain events such as protests in Inner 
Mongolia after a coal truck driver killed a herder and riots by migrant workers in Zengcheng. Some 
of the most censored potential collective-action events were not actually critical of the regime. 
Following the Japanese earthquake in 2011 and the subsequent meltdown of the nuclear plant in 
Fukushima, a rumour spread through Zhejiang province that the iodine in salt would protect people 
from radiation exposure, and a rush to buy salt ensued. Although the rumour had nothing to do 
with the state, it was highly censored, apparently “because of the localized control of collective 



| 23

TRANSITIONS 
FORUM

expression by actors other than the government”.10 Other highly censored posts were on a local 
Wenzhou website expressing support for Chen Fei, an environmental activist who supported local 
environmental protection. Chen Fei is actually supported by the central government, but all posts 
supporting him on the local website are censored, probably because of his record of organising 
collective action. King, Pan, and Roberts conclude:

The evidence suggests that when the leadership allowed social media to flourish in 
the country, they also allowed the full range of expression of negative and positive 
comments about the state, its policies, and its leaders … [B]ut, as they seem to 
recognize, looking bad does not threaten their hold on power so long as they manage 
to eliminate discussions associated with events that have collective action potential. 
With respect to this type of speech, the Chinese people are individually free but 
collectively in chains.

Indeed, rather than being a tool for catalysing democracy, the Chinese regime has managed to turn 
the Internet into an implement to monitor and thus better control society. “So long as collective 
action is prevented, social media can be an excellent way to obtain effective measures of the views 
of the populace about specific public policies and experiences with the many parts of Chinese 
government and the performance of public officials,” argue the Harvard researchers:

As such, this loosening up on the constraints on public expression may, at the same 
time, be an effective governmental tool in learning how to satisfy, and ultimately 
mollify, the masses. From this perspective, the surprising empirical patterns we 
discover may well be a theoretically optimal strategy for a regime to use social media 
to maintain a hold on power.

CYBER NATIONALISM

The use of propaganda as signalling and the counterintuitive use of the Internet show the dextrous 
nature of Chinese propaganda strategy. But when it comes to the question of nationalism, the  
regime is on hotter, if not shakier, ground.

Young people, usually cynical about other creeds pushed out by the regime, have been particularly 
vulnerable to the renaissance of Chinese nationalism. It compensates for the decline in commitment 
to communist ideological principles and offers a distraction from the social problems generated 
by the rapid transformation of the economic system. Despite the many alternative sources of 
information China’s citizens can access, they remain plugged into the nationalism promoted 
by official propaganda networks, and any criticism of the Chinese government, especially from 
outside its borders, is viewed as criticism of the country as a whole. This was most visible in the 
pro-Tibet protests during the Olympic torch relay in 2008, when nationalist propaganda mobilised 
communities around the world to demonstrate in support of the Chinese government and against 
the perceived anti-China bias in Western media. But while this can strengthen the regime, the 
nationalist discourse online can also force the government’s hand. 

In April 2001, for example, when the Chinese air force shot down a US reconnaissance plane 
over Hainan, online nationalists urged the regime to respond hard. According to veteran China 
watcher Willy Wo Lap Lam, working for Hong Kong’s South China Morning Post at the time, China’s 



TRANSITIONS 
FORUM

24 |

REFERENCES  

1.	 Gary D. Rawnsley, “The Media, Internet and 
Governance in China,” in China’s Opening 
Society: The Non-State Sector and Governance, 
ed.  Yongnian Zheng and Joseph Fewsmith 
(London: Routledge, 2008).

2.	 Callahan (2010) refers to China as the 
‘pessoptimist nation’.

3.	 Anne-Marie Brady, Marketing Dictatorship: 
Propaganda and Thought Work in Contemporary 
China (London: Rowman & Littlefield, 2008), 
86.

4.	 Haifeng Huang, ‘Propaganda as Signaling’, 
Comparative Politics (forthcoming), University 
of California, Merced, July 31, 2014.

5.	 Gary D. Rawnsley, “Living in Interesting Times: 
Developments in Chinese Propaganda,” in 
Oxford Handbook of Propaganda Studies, ed. 
Jonathan Auerbach and Russ Castronovo 
(Oxford: Oxford University Press, 2013).

6.	 Ibid.
7.	 Ibid.
8.	 Brady, Marketing Dictatorship, 200.

9.	 Gary King, J. Pan, and M. E. Roberts, “How 
Censorship in China Allows Government 
Criticism but Silences Collective Expression”, 
American Political Science Review, May 2013.

10.	 Ibid.
11.	 Willy Wo Lap Lam, ‘Analysis: Behind the Scenes 

in Beijing’s Corridors of Power’, CNN, May 9, 
2001.

12.	 John Pomfret, “New Nationalism Drives 
Beijing: Hard Line Reflects Popular Mood”, the 
Washington Post, April 4, 2001. 

13.	 Yong Deng and Fei-Ling Wang, China Rising: 
Power and Motivation in Chinese Foreign Policy 
(Rowman & Littlefield, 2005).

14.	 Peter Hays Gries, China’s New Nationalism 
(California: University of California Press, 
2004).

President Jiang Zemin issued instructions to keep things calm and avoid a repeat of the anti-US 
demonstrations that occurred after NATO’s accidental bombing of the Chinese embassy in Belgrade 
in 1999.11 John Pomfret, writing for the Washington Post, observed how “the government this time 
has moved swiftly to censor nationalist rhetoric from internet bulletin boards or keep a tighter than 
usual rein on the state run press”.12 In other words, the Chinese people were being reassured: ‘the 
regime will handle this problem.’ However, Jiang Zemin’s response prompted a wave of criticism of 
the government, especially among intellectual elites and cyber nationalists. “Many Chinese cyber 
nationalists responded by moving to chat rooms such as Sina.com,” wrote Yong Deng and Fei-Ling 
Wang, “where they fervently decried the state’s suppression of their nationalist views.”13 Protests, 
unreported in the traditional Chinese media, erupted against the government’s soft attitude, with 
slogans claiming: “China is a coward. President Jiang Zemin must step down.” Facing this barrage of 
popular nationalist criticism, the government decided to take a harder line against the US.14

The regime’s propagandists are thus stuck in a paradox. On the one hand, they need to promote 
nationalism as the one message that can emotionally bind the nation, and the youth especially. 
But because of the nature of the Internet, this nationalism ends up running ahead of the state’s 
own propaganda, with the result that the regime loses control and has to play catch-up with the 
outpouring of nationalist emotions among the younger generation expressing their views on Chinese 
social media.



| 25

TRANSITIONS 
FORUM

On 9 May 2015, the Syrian Arab News Agency (SANA) website carried the following headlines on its 
home page:

“Homs clock ticks again, declaring the return of life to the old city”

“Army foils terrorist attack in Deraa”

“Mikdad: Legendary struggle of Syria is an outcome of its people’s achievements”

“Syria wins gold medal in the high jump in Moscow Open Cup”

But reality was far less rosy than the SANA headlines suggested. In the preceding weeks, rebels had 
captured a provincial capital, the Syrian pound had plummeted in value, and cracks had appeared 
within the highest echelons of the security establishment.

At first glance, the SANA headlines seem like the stereotypical behaviour of an authoritarian 
government (and indeed of a few liberal-democratic ones), trying to hoodwink people into believing 
the regime is stronger and more competent than it actually is. On closer inspection, however, this 
does not seem adequate motivation. Syrian citizens have access to a range of websites and satellite 
channels offering a portrait of the country different to SANA’s. Moreover, they know things are going 
badly in the fighting when soldiers from their town or village do not come home. Indeed, President 
Bashar al-Assad himself acknowledged military “setbacks” in a public address on 6 May 2015.

If simple persuasion or indoctrination is not the aim, what is the function of these slickly produced 
state news items, whose production values suggest a surprising degree of financial commitment 
when the government is running out of money? After more than four years of a devastating war of 
attrition, there cannot be many people even inside the fortress of Damascus who look around them 
and see the Syria depicted on state news—a land where the army is always “thwarting” terrorists 
and the citizens are at leisure to enjoy bicycling championships. So what sort of complex game of 
signals are the Syrian regime and its population involved in?

THE LEGACY OF HAFEZ

To begin to understand Assad’s use of propaganda, we need to go back to the rule of his father, 
Hafez al-Assad, who seized power in 1970 after a series of destabilising internal coups and filled 
the top levels of the security establishment with trusted allies. On the face of, it, Hafez’s position 
was precarious: he was a rural upstart from the minority Alawite sect, an offshoot of Shia Islam in 
a majority Sunni Muslim country. Yet through the secular ideology of Ba’athism (a hodge-podge 
of Arab nationalism and socialism) and ruthless suppression of dissent, he managed to fashion the 
Syrian state in his image.

Legitimacy was derived from Soviet-backed macro-projects, dam-building, and irrigation. 

ASSAD’S “AS IF” 
by Abigail Fielding-Smith



TRANSITIONS 
FORUM

26 |

But ministries and parliament were ultimately irrelevant: the state was inseparable from the 
ubiquitously represented person of Hafez. Outside the presidential household, the official discourse 
of Ba’athism and hyperbolic praise for the leader was all-permeating, and the penalties for violating 
it high.

Hafez is notorious for his brutal crushing of an uprising of the Sunni Muslim Brotherhood in 1982, in 
which thousands of people were killed and the city of Hamas flattened. But the fear he engendered 
spread far beyond that event, through a Stasi-style system which encouraged citizens to inform on 
each other’s behaviour to the intelligence services. “From the moment you leave your house, you 
ask, what does the regime want?”, a Syrian told Lisa Wedeen, Professor of Political Science at the 
University of Chicago and Middle East specialist.1 “People repeat what the regime says. The struggle 
becomes who can praise the government more. People compete … after 10 years it becomes its own 
language. Everyone knows who knows the language better and who is willing to use it. Those who 
are self-respecting say less, but for everyone the language is like a seatbelt.”

As Wedeen notes, the claims that this “language” required people to uphold were palpably absurd—
that Hafez was the country’s premier pharmacist, for example. And unlike O’Brien, the torturer in 
George Orwell’s Nineteen Eighty-Four, who breaks Winston Smith until he truly believes that two 
plus two equals five, the regime did not seem interested in creating genuine conviction, merely the 
external appearance of it—what Wedeen calls “a politics of ‘as if’”. Disbelief in the official pieties was 
registered in jokes and even some slyly encoded commentaries that made it into the public sphere.

After deliberating on why the regime would insist on the external trappings of loyalty, Wedeen 
concludes that the falseness is itself the point. “The regime’s power resides in its ability to impose 
national fictions and to make people say and do what they otherwise would not,” she writes. “This 
obedience makes people complicit; it entangles them in self-enforcing relations of domination, 
thereby making it hard for participants to see themselves simply as victims of the state’s caprices.”

LIKE FATHER, LIKE SON

When Bashar came to power after his father’s death in 2000, he was seen as a breath of fresh air. 
He helped introduce the Internet to Syria and presided over some limited but nonetheless tangible 
reforms. There was a little more tolerance of grumbling, so long as it did not touch on the president 
himself, and a little less heavy-handedness. “We used to get sent to prison for writing things that 
caused offence,” said one journalist in 2005. “Now we only have to pay a fine!”2 

Bashar himself seemed to be popular, greeted with fervent applause wherever he went, though the 
politics of “as if” make it hard to tell how deeply rooted this popularity was.3 For the urban middle 
classes at least, he represented their aspirations for Syria. One woman, shopping in a Damascus mall 
in 2011, shook her head in wonder as she recalled the privations of the pre-reform economy: “there 
were no diapers, no milk, no bananas. We only had oranges and apples!”4

Despite the slight relaxation, the logic underpinning the regime was the same, and when the rules of 
its game were violated, it responded with disproportionate ferocity. When, in March 2011, a group of 
teenagers graffitied a wall in the southern town of Deraa with slogans from the Egyptian revolution, 
the security services arrested and later tortured them. Protests erupted at the teenagers’ treatment, 
quickly spreading to other parts of the country. Increasingly, the protesters focused on the symbols 



| 27

TRANSITIONS 
FORUM

of the regime. In video after video uploaded to YouTube, posters of Bashar were torched and statues 
of Hafez hacked down in a campaign of visual “cleansing” (hamlat al tathir). The pact of the “as if”, 
on which the power of the Syrian regime rested, was being repudiated.

It was nearly two weeks into the escalating cycle of protests and crackdowns before Assad made a 
public statement about the unrest. Optimists hoped that this young, Western-educated president 
would offer historic concessions, an inclusive vision to save the country. In the event, however, 
Assad’s address to parliament on 30 March 2011 merely repeated the familiar rhetoric about 
reform and Syria being the subject of an international “conspiracy”, claiming the protests and 
crackdowns had been manipulated in order to undermine Syria’s role as a “resistance” state. The 
parliamentarians applauded him, but even non-opposition Syrians were shocked at how little the 
speech offered. One Christian businessman told The Guardian that the speech had left the Ba’ath 
party “empty-handed” as it faced the Syrian people.5

Apart from some initial conciliatory gestures, Assad did not invest much political capital in trying to 
win back the rural Sunni majority: his speeches seem to have been primarily aimed at bolstering his 
supporters—Alawites, Shia, Christians, and the urban middle classes. Joshua Landis, a historian of 
Syria, argues that given the decades of repression that had preceded it, Assad was bound to act this 
way: “If Assad had done what he should have done”, i.e. offer meaningful concessions, “there would 
have been revenge, his cronies would have been hung from the wall,” he said. “So many people know 
who killed their brothers and who tortured them and they would all want justice.”

Right from the start both sides were involved in a war of perception. The opposition wanted 
to create the impression that the momentum was with them and the regime was reverting to 
barbarism in response, while the regime needed to make people feel that the unrest was contained 
and their response was proportionate and responsible.

To impose his narrative, Assad could not simply censor people, preventing them from seeing videos 
of protests and crackdowns recorded by activists: satellite dishes carrying foreign news channels 
were everywhere. In any case the videos were all over the Internet. But while he could not censor, 
Assad could cause people to question the veracity of the opposition’s material. To achieve this, 
pro-Assad media described foreign news channels as part of a “conspiracy” against the regime. A 
cartoon, pinned to the wall of the Syrian border-control office at the crossing point from Lebanon, 
depicted Syria as a dove of peace surrounded by guns marked “Al Jazeera”, “Al Arabiya”, and “France 
24”. In September 2011, the pro-government Addounia TV station even claimed that Qatar had built 
life-sized replicas of the main squares of Syria’s cities in order to stage protests there, which were 
then filmed by French, American, and Israeli directors.6 As a Syrian journalist quoted in the Financial 
Times explained, the aim of such outlandish claims was not so much to convince people that they 
were true as to pollute the epistemological landscape. “The aim is to confuse people,” the journalist 
said. “It is not even necessary for people to believe it, just as long as it makes them confused and 
unsure about what is really going on.”

Assad’s confusion strategy was helped by the fact that pan-Arab channels were indeed owned by the 
elites of gulf countries who eventually became openly committed to the overthrow of his regime. It 
has also helped that elements of the opposition have undoubtedly circulated false claims at various 
points to bolster their narrative.7 Post-uprising Syria seems a good illustration of the theory that the 
availability of large quantities of information can actually help a regime stay in power, provided that 
the information is unreliable.8 This logic has also helped the regime internationally.



TRANSITIONS 
FORUM

28 |

In interviews with the international media, Assad has unequivocally denied using either chemical 
weapons or barrel bombs against his own people. So firm are his denials, and so polarised the 
international media landscape in which they occur, that credible evidence implicating the regime put 
forward by human rights organisations ends up becoming just more noise in the din.

Few have done more to amplify that din than Assad’s allies in Moscow. When, for example, the world 
was first digesting news of what appeared to be a chemical weapons attack in the Damascus suburb 
of Ghouta in August 2013, RT (Russia Today) ran a feature suggesting that the YouTube videos of 
the victims were fabricated in advance because their date stamp was one day before the attack was 
supposed to have occurred. As was quickly pointed out, YouTube videos are stamped with California 
time, ten hours behind Damascus.9 

Back home, as the civil war has continued, the regime’s domestic priority has been to convince 
forces to fight. The army is thought to have been reduced by half following mass desertions 
and casualties,10 and the regime has relied heavily on irregular forces, largely from the Alawite 
community, supplemented by Shia fighters from Lebanon and Iraq. The regime has traditionally 
abjured sectarian discourse in its official channels, yet at the same time it depends for its foot-
soldiers on the sense of community and the perception of shared threat that sectarian identity 
creates. By late 2013 evidence of this sectarian mobilisation was all over Damascus: the flag of the 
Lebanese Shia militia was hoisted over a vanquished suburb, and pendants depicting the sword of 
the Shia martyr Ali with Assad’s face superimposed on the hilt were on sale in the souks.

Yet even as the regime was outsourcing vital state security functions to sectarian militias, “Sunni” 
and “Alawite” remained taboo words in the official media, the well-known reality (in this case of 
sectarianism) once again being ignored. The usefulness of this kind of coverage to the regime is that 
it signals the ongoing presence of the state. It may be fear of getting massacred by Islamist gunmen 
that prompts Alawites to fight, but they need to feel that what they are fighting for is a state, not a 
sectarian warlord: a long-running sectarian war can only end badly for the minority sect.

And so, even as the coercive power that allowed the regime to impose its version of reality frays 
and the state itself withers, official media go on in the traditional style, not out of denial but as an 
evocation of the fictions that bound the country together for so long.

EGYPT

In Egypt, Abdel Fattah al-Sisi, the former army chief voted president after ousting the country’s 
democratically elected Muslim Brotherhood leader Mohammed Morsi, is in a very different position 
to Assad. The state has deeper roots in Egypt than in Syria, institutions have some actual power, the 
country is much more religiously homogenous, and Sisi himself enjoys significant public support. But 
the power of crowds over presidents has been tasted, and anyone ruling over 80 million people with 
an aid-dependent budget and an unstable relationship with other centres of power within the state 
needs to keep a close eye on the mood. As in Syria, stagecraft has played an important role.

 The coup itself was spectacularly well scripted, with Sisi making his televised announcement flanked 
by liberal leader Mohamed ElBaradei, the Sheikh of Al-Azhar University, the Coptic pope, and youth 
activists. Having the air force trail heart shapes in the sky was a detail some Hollywood directors 
might have considered too much, but it seemed to go down well.



| 29

TRANSITIONS 
FORUM

For all the professionalism of the pageant, there is something strangely studied and derivative 
about Sisi’s public image. He has implicitly compared himself to Gamal Abdel Nasser, the iconic 
army officer whose leadership saw Egypt’s influence peak. It is an identification his supporters have 
taken up enthusiastically in a million memes and posters of the two men side by side. Yet, as various 
commentators have pointed out, there is nothing particularly Nasserist about Sisi’s policies, which 
so far seem to echo the economic neo-liberalism of Hosni Mubarak rather than the defiant socialism 
of the earlier leader. 

The classic strongman signals do not only come from Sisi’s association with Nasser. Shortly after 
the July 2013 coup, security forces violently dispersed pro-Muslim Brotherhood protesters in Cairo, 
killing hundreds. Since the ousting of Morsi and particularly since Sisi was voted president in June 
2014, a number of laws have been passed shutting down space for dissent in the name of fighting 
terror; the Muslim Brotherhood has been outlawed, protests banned, and media freedoms restricted.

Nonetheless, no ruler’s head lies easy in today’s Middle East. Mekameleen, a pro-Brotherhood 
satellite channel based in Turkey, has been broadcasting what it claims are leaked recordings of 
Sisi’s private conversations, causing him huge political embarrassment. His pitch to the Egyptian 
people was stability, and the war on terror is not going all that well—hundreds of policemen have 
been killed by a Sinai-based insurgency since the ousting of Morsi. The economy is improving but 
still critically dependent on Gulf handouts. In this context, some see Sisi’s strongman behaviour as a 
simulacrum of strength rather than evidence of it. “National unity to the point of xenophobia, cult 
of personality—they are the classical leitmotifs for regimes that are not strong but feel themselves 
to be brittle,” says Professor Andrea Teti of Aberdeen University.

As Egypt commentator Sarah Carr points out, four years of instability have created an audience 
eager to believe in the performance. The army’s narrative of recent events has stuck, she writes, 
and it is not simply because of its undoubted influence over the media: “people themselves want – 
seemingly need—to believe it.”11  

The violent tumult of the post-Arab Spring environment and the associated rise of border-spanning 
sectarian identities have shown quite how much state authority is a matter of performance, symbol, 
and spectacle in parts of the Middle East. There has always been a touch of staginess to the Middle 
Eastern state. As Nazih Ayubi points out, a preponderance of flags and uniforms can be read as an 
indicator of weakness rather than strength.12 In the case of Assad’s Syria, the state is more present 
in the eagle motifs which are supposed to represent it than in most people’s lived reality. SANA’s 
plodding stories cloak the charred ruins of cities with the familiar discourse of the Ba’athist state, 
and with the options as they are in today’s Middle East, it is perhaps not surprising that some people 
continue to act “as if” they believe in it. Sometimes even a fictional state may be preferable to the 
alternative.



TRANSITIONS 
FORUM

30 |

1.	 L. Wedeen (1999), Ambiguities of Domination: 
Politics, Rhetoric, and Symbols in Contemporary 
Syria (University of Chicago Press).

2.	 Abigail Fielding-Smith, “The Long Road 
to Reform in Damascus”, The Guardian, 21 
March 2005, http://www.theguardian.com/
world/2005/mar/21/comment.syria

3.	 The potential fickleness of public displays 
of support in Syria was suggested by an 
international football friendly in Damascus 
stadium the author attended in 2008. The 
crowd cheered the Syrian team hoarse until they 
conceded two goals, at which point they started 
chanting for the Iranian side.

4.	 Michael Peel and Abigail Fielding-Smith, 
“Economy chief looks to self-reliance in 
Syria”, Financial Times, 23 January 2012, 
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-
11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.
html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.
ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-
45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3
Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_
referer=#axzz3aJLPhW4l

5.	 Katherine March and Martin Chulov, “Assad 
Blames Conspirators for Syrian Protests’, 
The Guardian, 30 March 2011, http://www.
theguardian.com/world/2011/mar/30/syrian-
protests-assad-blames-conspirators

6.	 Jillian Dunham, “Syrian TV Station Accuses Al 
Jazeera of Fabricating Uprising”, The New York 

Times, 14 September 2011, http://thelede.blogs.
nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-
accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising/

7.	 Mohammed Dibbo, “Regime Strategy and 
Opposition Tactics: Rumour in Syria”, Henrich 
Boell Foundation, 5 November 2014, http://
lb.boell.org/en/2014/11/05/regime-strategy-
and-opposition-tactics-rumour-syria

8.	 Chris Edmond, “Information Manipulation, 
Coordination and Regime Change”, National 
Bureau of Economic Research, September 2011, 
http://www.chrisedmond.net/Edmond%20
NBER%20w17395%202011.pdf

9.	 Robert Mackey, “Confused by How YouTube 
Assigns Dates, Russians Cite False Claim on Syria 
Videos”, The New York Times, 23 August 2013, 
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/08/23/
confused-by-how-youtube-assigns-dates-
russians-cite-false-claim-on-syria-videos/

10.	 Anne Barnard, Hwaida Saad and Eric Schmitt, 
“An Eroding Syrian Army Points to Strain”, The 
New York Times, 28 April 2015, http://www.
nytimes.com/2015/04/29/world/middleeast/
an-eroding-syrian-army-points-to-strain.html

11.	 Sarah Carr, “The Army and the People”, Henrich 
Boell Foundation, 26 July 2014, http://tn.boell.
org/fr/2014/07/26/sarah-carr-army-and-
people-becoming-one-hand

12.	 N. Ayubi (1996), Overstating the Arab State: 
Politics and Society in the Middle East (I. B. 
Tauris).

REFERENCES

http://www.theguardian.com/world/2005/mar/21/comment.syria
http://www.theguardian.com/world/2005/mar/21/comment.syria
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.ft.com/cms/s/7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2F7d4c4a48-45df-11e1-acc9-00144feabdc0.html%3Fsiteedition%3Duk&siteedition=uk&_i_referer=#axzz3aJLPhW4l
http://www.theguardian.com/world/2011/mar/30/syrian-protests-assad-blames-conspirators
http://www.theguardian.com/world/2011/mar/30/syrian-protests-assad-blames-conspirators
http://www.theguardian.com/world/2011/mar/30/syrian-protests-assad-blames-conspirators
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising/
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising/
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/09/14/syrian-tv-station-accuses-al-jazeera-of-fabricating-uprising/
http://lb.boell.org/en/2014/11/05/regime-strategy-and-opposition-tactics-rumour-syria
http://lb.boell.org/en/2014/11/05/regime-strategy-and-opposition-tactics-rumour-syria
http://lb.boell.org/en/2014/11/05/regime-strategy-and-opposition-tactics-rumour-syria
http://www.chrisedmond.net/Edmond%20NBER%20w17395%202011.pdf
http://www.chrisedmond.net/Edmond%20NBER%20w17395%202011.pdf
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/08/23/confused-by-how-youtube-assigns-dates-russians-cite-false-claim-on-syria-videos/
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/08/23/confused-by-how-youtube-assigns-dates-russians-cite-false-claim-on-syria-videos/
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/08/23/confused-by-how-youtube-assigns-dates-russians-cite-false-claim-on-syria-videos/
http://www.nytimes.com/2015/04/29/world/middleeast/an-eroding-syrian-army-points-to-strain.html

http://www.nytimes.com/2015/04/29/world/middleeast/an-eroding-syrian-army-points-to-strain.html

http://www.nytimes.com/2015/04/29/world/middleeast/an-eroding-syrian-army-points-to-strain.html

http://tn.boell.org/fr/2014/07/26/sarah-carr-army-and-people-becoming-one-hand

http://tn.boell.org/fr/2014/07/26/sarah-carr-army-and-people-becoming-one-hand

http://tn.boell.org/fr/2014/07/26/sarah-carr-army-and-people-becoming-one-hand



| 31

TRANSITIONS 
FORUM

ABOUT THE AUTHORS

Abbie Fielding-Smith
Fielding-Smith has been trying to understand Syria since visiting Damascus in 2005 as its occupation 
of Lebanon was drawing to an end.  She was based in Beirut between 2008 and 2014, and covered 
the Syrian uprising for the Financial Times, sifting through government and opposition media every 
day as it evolved in to a civil war.  She has reported from Damascus, the pro-opposition suburbs, and 
the regime’s coastal heartlands.

Daniel Lansberg- Rodríguez
Daniel Lansberg-Rodríguez teaches at Northwestern University in Chicago, and is Latin America 
director at Greenmantle, a geopolitical and macroeconomic consulting firm. A regular blogger on 
Venezuela for Foreign Policy’s Democracy Lab, his analyses and journalism have appeared in The New 
Yorker, The Atlantic, The New Republic, The New York Times and the Financial Times, among others.

Berivan Orucoglu
Berivan Orucoglu is an award-winning Turkish journalist and a member of the Next Generation 
Leader program at the McCain Institute. She has worked for various media outlets in Turkey, Europe, 
and the US covering major news stories of the last decade. She is currently based in Washington, DC 
and writes for Foreign Policy’s Democracy Lab. 

Peter Pomerantsev
Peter Pomerantsev is a Senior Fellow to the Transitions Forum. His writing regularly features in the 
London Review of Books, Atlantic, the Financial Times, Foreign Policy and elsewhere, focusing largely, 
though not exclusively, on 21st century propaganda. Previously, Pomerantsev worked as a consultant 
on EU and World Bank development projects in the former USSR. His book about working as a TV 
producer in Russia, Nothing is True and Everything is Possible, was published in early 2015.

Gary Rawnsley
Gary D. Rawnsley is Professor of Public Diplomacy in the Department of International Politics, 
Aberystwyth University. A specialist working at the intersection of international relations and 
international communications, he has published widely on propaganda, public diplomacy, soft power, 
cyberwarfare and the role of the media in democratisation. Gary works mainly, though not exclusively, 
on East Asia, especially China and Taiwan. His latest publication is the Routledge Handbook of Chinese 
Media, co-edited with Ming-Yeh Rawnsley (2015) and an article comparing international broadcasting 
as a strategy of Russian and Chinese public diplomacy (in Politics, forthcoming).



9 781907 409837

978-1-907409-83-7

JUNE 2015

LEGATUM INSTITUTE 
11 Charles Street 
Mayfair 
London W1J 5DW 
United Kingdom

t: +44 (0) 20 7148 5400 

Twitter: @LegatumInst

www.li.com 
www.prosperity.com

Charity no: 1140719


