UM
INSTITUTE

TRANSITIONS

(1A ag'eb ' < acharest —y=e



ABOUT THE LEGATUM INSTITUTE

The Legatum Institute is an international think tank and educational charity
focussed on promoting prosperity. We do this by researching our core themes
of revitalising capitalism and democracy. The Legatum Prosperity Index™, our
signature publication, ranks 142 countries in terms of wealth and wellbeing.

Through research programmes including The Culture of Prosperity, Transitions
Forum, and the Economics of Prosperity, the Institute seeks to understand
what drives and restrains national success and individual flourishing. The
Institute co-publishes with Foreign Policy magazine, Democracy Lab, whose on-
the-ground journalists report on political transitions around the world.

The Legatum Institute is based in London and an independent member of
the Legatum Group, a private investment group with a 30 year heritage of
global investment in businesses and programmes that promote sustainable
human development.

The Legatum Institute would like to thank the Legatum Foundation for their
sponsorship and for making this report possible.

LEGATUM"
FOUNDATION

Learn more about the Legatum Foundation at www.legatum.org.

The Legatum Institute is the working name of the Legatum Institute Foundation, a registered charity
(number 1140719), and a company limited by guarantee and incorporated in England and Wales
(company number 7430903)



TRANSITIONS
FORUM

CONTENTS
Introduction 2
Hungary 3
Slovakia 10
The Czech Republic 14
Romania 18
Poland: What Next? 22
Patterns of Illiberalism 24
Conclusion and Recommendations 26
References 28

About the Author 32



TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

INTRODUCTION

In 2008, just before the international financial crisis, the World Bank published a report, Unleashing
Prosperity, which concluded that the era of democratic transition in Central Europe was over. All the
countries that had joined the European Union (EU) in 2004—Estonia, Latvia, Lithuania, the Czech
Republic, Slovakia, Poland, Hungary, and Slovenia—as well Romania and Bulgaria, which had joined in
2007, were now functioning liberal democracies.! They had met all the “Copenhagen criteria” which
were set up at the time they applied to join the EU. They had built “stable institutions guaranteeing
democracy, the rule of law, human rights and respect for and protection of minorities”; they had
“functioning market economies”; and they had “the ability to take on and implement effectively the
obligations of membership”.2

Since then, much has changed. The transatlantic economic crisis undermined the Western European
“model” that the eastern half of the continent had long sought to emulate. Russia began to pursue

an aggressive foreign policy in the region, aimed both openly and covertly at destabilising Central
European governments and weakening their ties to the rest of Europe. The European recession led to
unemployment in Central Europe as well as in the south. The impact of these changes took on a dramatic
form in Hungary, where Prime Minister Viktor Orban declared, in the summer of 2014, that his party was
going to build “an illiberal state”®> Orban’s argument confirmed the fears of political observers: since his
second term as prime minister, liberal democracy in Hungary has suffered severe setbacks, not only in

the realm of politics and the media but also in market freedom.

The dramatic changes in Hungary represented a turning point. The question now is whether they

are unique—a reflection of Hungary’s recent experiences and the specific nature of its political
establishment—or whether they represent a trend in Central Europe and possibly beyond. Can a
democratic transition be reversed? Might Western-style liberal democracy simply be a temporary stage
in a country’s development into something else? This thought was raised back in 1997, when Fareed
Zakaria argued that illiberal democracy was not necessarily “a temporary or transitional stage” in a
country’s presumed development into a liberal democracy: “Western liberal democracy might prove to
be not the final destination on the democratic road, but just one of many possible exits.”* As this paper
will argue, this sometimes controversial and certainly inexact term—"illiberal democracy”—has now
been adopted by some in Central Europe as a positive description. More recently, Turkish prime minister
Recep Tayyip Erdogan made the same point: “Democracy is like a train—we shall get out when we arrive
at the station we want.”

Perhaps, for some in Central Europe, this “station” was accession to the EU. Having joined the EU, did
their commitment to liberal democracy, a required condition for entry, come to an end? To answer these
questions, this paper traces the development of Hungary, Slovakia, the Czech Republic, and Romania,
with a very brief look at the current situation in Poland.

2]



TRANSITIONS
FORUM

HUNGARY

In contrast to some of its neighbours, the process of democratisation in Hungary was straightforward.
Since the first free parliamentary elections in 1990, the government has passed between centre-left and
centre-right parties. Hungary firmly pursued democratic and market reforms, and was the first post-
communist country to apply, in March 1994, for membership of the EU—a move that was supported by
the overwhelming majority of the Hungarian population.

To the outside eye, Hungary was a model country in transition to democracy. This approach was rewarded
by Hungary’s admission to the EU in 2004. But the country’s balance was slowly undermined after a
socialist government elected in 2002 began to pursue policies that were seen as corrupt and partisan. Soon
after his election, the new prime minister, Péter Medgyessy, was forced to admit that he had been part of
the communist secret services, but despite widespread outrage, he did not resign. The perception that the
socialists were lacking in candour and unresponsive to public opinion was reinforced just after their second
victorious election in 2006, when a leaked tape of a closed meeting of the socialist party appeared in
public. On the tape, Prime Minister Ferenc Gyurcsany told his colleagues that “we lied”:

We screwed up. Not a little, a lot. No European country has done something as
boneheaded as we have. Evidently, we lied throughout the last year-and-a-half, two
years. It was totally clear that what we are saying is not true. You cannot quote any
significant government measure we can be proud of.®

The government explained in vain that the speech was self-flagellation, intended to encourage
politicians to work harder. The comments had an ominous resonance for the majority of voters, who
were angered by the socialists’ cronyism and their links to the former communist party, and disillusioned
with democracy in general. The scandal sparked mass protests against Gyurcsany and his government,
the largest since the Soviet occupation in 1956. Gyurcsany still refused to resign and his government
survived a no-confidence vote a few weeks after the protests. But his centre-left government never really
recovered. The 2008 financial crisis hit Hungary very hard; the country was finally bailed out with a $25
billion rescue package from the International Monetary Fund. Gyurcsany finally left office in 2009.

The leaked tape scandal, and the social unrest that followed, heralded a major electoral change in 2010.
The socialists saw their support fall below 20 percent. Fidesz, led by Viktor Orban, won a clear majority,
with 52.73 percent of the vote. The far-right Jobbik Movement for a Better Hungary won 16.67% of
the vote, making it one of the largest far-right parties in Europe. This election, and especially Jobbik’s
strong result, clearly reflected growing discontent with the established political order, an increasing
demand for authoritarian and law-and-order policies, a weak civil society, and lack of confidence in the
market economy. Some of the popular anger was channelled into increased prejudice against the Roma
population and new forms of political anti-Semitism.”

The year 2010, however, brought even broader changes in its wake. Fidesz's result gave it not just a
majority but—together with its political partner, the Christian Democratic People’s Party (CDPP)—
two-thirds of the seats in parliament. The consequent constitutional majority allowed it to modify the
country’s constitution, and this it did in less than a year. The new constitution, adopted in April 2011,
marked the beginning of a wide-scale attack on liberal democratic policies and practices in the country.

|3



\

TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

From the beginning, Orban’s attack on Hungarian democracy was explicitly designed not to attract too
much attention abroad. His tactic was to push the boundaries, wait for the response from EU structures,
take a step back—and then push the boundaries again. This tactic of “strategic retreat” allowed him to
change the fabric of the country in a gradual, yet ultimately dramatic manner. He thus managed to stay
within the EU and to continue receiving EU subsidies and benefits, even while adopting legislation that
put him well outside European norms.

Orbén’s new constitution did draw criticism from the Council of Europe, the European Parliament,
and especially the European Commission for Democracy through Law (the Venice Commission). The
last of these condemned the hasty process, which it said had been “affected by lack of transparency,
shortcomings in the dialogue between the majority and the opposition, the insufficient opportunities
for an adequate public debate, and a very tight timeframe”. The Venice Commission also noted that
“cultural, religious, moral, socio-economic and financial policies”, which are normally the province of
parliaments and subject to change, had been “cemented in a cardinal law"8

Orban’s tactic was to push the boundaries, wait for the
response from EU structures, take a step back—and then
push the boundaries again.

Over time, Orban’s government effectively undermined the separation of powers, weakened the
independence of the judiciary, and curtailed the powers of the Constitutional Court. This last was
particularly important to Fidesz, as in any parliamentary democracy the constitutional court is the only
counterweight to the parliamentary majority. Research on the performance of Hungary’s Constitutional
Court between 2011 and 2014, carried out jointly by the E6tvds Karoly Institute, the Hungarian Helsinki
Committee, and the Hungarian Civil Liberties Union, argued that “the ruling Fidesz government has
succeeded in shaping the Constitutional Court into a loyal body”. Eleven of the 15 judges had been
appointed by the Fidesz-CDPP parliamentary majority without consultation with the opposition.®

Change in the constitution was followed by change in the judiciary. After 2010, members and sympathisers
of Fidesz took over the courts at all levels. Fidesz party-members also filled the leading positions in what
had been apolitical independent institutions. Campaigns were initiated against representatives of previous
governments and certain parts of the intelligentsia. A new anti-terrorist unit was formed, and Orban’s
personal bodyguard became the first head of the unit.

Fidesz applied many different kinds of pressure on its opponents to further consolidate its grip on the
country. For example, after the president of the independent Fiscal Council, Gydrgy Kopits, criticised the
proposals of Orban’s government, Fidesz first cut the budget of the Fiscal Council, then dismissed it. In
January 2011, the government created a new Fiscal Council with only three members, all of whom were
loyal to Fidesz. The Council also acquired the right to veto the budget, which—the opposition fears—is
potentially an important political weapon in the hands of Fidesz in the event that they lose power.
According to the new constitution, the President of the Republic (also close to Orban) has the right to
dissolve the parliament if it fails to adopt an annual budget by March 31, so the Fidesz-controlled Fiscal
Council can indirectly force new elections.”

4|



At the beginning of 2012, in response to some of the more controversial
developments in Hungary, the European Commission launched accelerated
infringement proceedings against Hungary over the independence of the central
bank, judiciary, and data-protection supervisory authority."” Orban’s government
then began to deploy what would become its frequently used tactic of “strategic
retreat”. It gave ground on some issues, but found other ways around the rules.
Despite the fact that the European Commission was in a strong negotiating
position, given that Hungary receives financial assistance from the EU, these
tactics worked again and the Commission relaxed its pressure on Hungary.

Apart from undermining the institutional pillars of democracy, Orban’s
government and the Fidesz-controlled parliament launched an offensive against
the opposition, especially the socialists. A new electoral law was adopted,
creating electoral districts favourable to Fidesz. Orban also gave voting rights

to non-resident Hungarian citizens who, according to public opinion polls,
were predominantly loyal to Fidesz. As the think-tank Political Capital Institute
established, these electoral reforms ensured that, even if the governing coalition
“was leading by a small margin against its biggest rival (whoever that might be),

TRANSITIONS
FORUM

Above: Protest in Budapest
against the Orban government
and its proposed tax on the
internet, October 2014.

© Ronan Shenhav

https://www.flickr.com/photos/ronan_shenhav/17073714346/
in/photolist-s1Kfrh-E5ito-pPS5nR-E5itp-rLzXR8-6LL638-puibL-
pykDd-pyiNQ-py;j1s-pykRB-pyiBr-4SkUi8-4SkUUM-cwySZo-
puhVs-oPzChW-BYW6Y-6boLXQ-cwyUeG-vSNru7-6Zt2mx-
6Zt2gk-fkbRWP-z3VLj-6ZKpS3-q)Wm55-r2rPaY-q5GhWH-
q5JUzx-r2s5qN-qK6pxt-q5uWKU-q5HLGD-ESiti-ESitm-fkr17N-
bccZA-oMZr)-3fsvxn-nW3ex2-6cC8hA-fkbT2B-341TEX-
6M66BA-qZeyzL-r2mXhD-4LTwnh-fWXNa-fjwjXE



\

TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

the system would provide the party with a majority in Parliament without having to resort to seeking
support from a coalition partner”."? To weaken and intimidate the socialists still further, the government
also began to “introduce legislation that would allow the state to charge three former prime ministers
with ‘criminal’ mismanagement of economic policy”.”

In addition, Orban delivered a heavy blow to press freedom, attacking the media both directly and
indirectly. Under the guise of a “media reform package”, Fidesz merged the National Radio and Television
Commission with the National Media and Communication Authority to create the National Media and
Infocommunications Authority (NMHH). Under this new system, the president, on the recommendation
of the prime minister, appoints the President of the Media Authority for indefinitely renewable nine-year
terms. The President of the Media Authority also chairs the five-member Media Council, which regulates
media content. This body has the power to fine television and radio stations for allegedly unbalanced
coverage—fines against which there is no appeal—and can ban public subsidies of media outlets. The
four other members of the Council were also appointed for nine-year terms by the Fidesz-dominated
parliament. To date, both chairs of the NMHH/Media Council—the late Annamaria Szalai and Monika
Karas—have been associated with Fidesz.

Currently, 80 percent of the population have access
only to the Fidesz-dominated media.

At the same time, all the assets of the three public-service media companies (MTV, Duna TV, and
Hungarian Radio) and the National News Agency (MTI) were joined under the auspices of the
Media Support and Asset Management Fund, which is now supervised by the Media Council. Public
broadcasters are denied the right to produce their own news and are obliged to use the news produced
by MTI. In addition, the Fidesz-controlled parliament has amended the Hungarian constitution so as to
remove the previous ban on information monopolies.

Hungary’s media reform package generated international concern and was criticised by many EU
institutions and media watchdogs. For example, Freedom House downgraded Hungary’s status from
“Free” to “Partly free” after being listed in the former category for over a decade. Following criticism,
Orban’s regime resorted to familiar tactics. Some of the provisions of the media reform package were
removed, but then different kinds of obstacles to press freedom appeared, in the form of economic
pressure and court rulings.

In 2013 the parliament adopted an amendment that banned political advertisements in commercial
media during election campaigns. This created a situation in which candidates were obliged to turn to
the public media—which were, of course, heavily influenced by Fidesz." The government also stopped
placing advertisements in the independent media, while private companies, fearing loss of government
contracts, gradually decreased the share of advertisements they placed in the independent media.
Currently, 80 percent of the population have access only to the Fidesz-dominated media.”

Fidesz’s grip on the country did not win over everybody. In 2014 the popularity of the party declined: it
received 44.54 percent of the vote, more than 8 percent less than in 2010. The Organization for Security
and Co-operation in Europe (OSCE) criticised the 2014 elections, arguing that Fidesz “enjoyed an undue
advantage because of restrictive campaign regulations, biased media coverage and campaign activities
that blurred the separation between political party and the State”.’®

6



| HAVE SURVIVED THE
HUNGARIAN ANTI-IMMIGRATION

CAMPAIGN!

Although Orban’s party retained a two-thirds majority in parliament and he
kept the post of prime minister, fear of declining support seems to have inspired
Orban to change his tactics. Institutional control was not enough: now he wanted
ideological change. In the summer of 2014, speaking at a party gathering, he
declared that he was going to build an illiberal democracy in Hungary:

The new state that we are constructing in Hungary is an illiberal
state, a non-liberal state. It does not reject the fundamental
principles of liberalism such as freedom ... but it does not make this
ideology the central element of state organisation, and instead
includes a different, special, national, approach.”

Although he articulated this idea in summer 2014, it had been clear since the
beginning of the 2000s that, for Orban, political liberalism was “anti-national”.
Perhaps he also disliked it because, by definition, it would have allowed his party
to lose. In any case, his advocacy of “illiberal democracy” was only a public
restatement of Fidesz's existing policy.

TRANSITIONS
FORUM

Above: A Hungarian joke party’s
billboard campaign against the
Hungarian government’s anti-
immigration billboard campaign.

Tiszavasvari, Hungary,
17 July 2015.

|7



TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

Once he had publicly stated his case, however, Orban’s tactics did change, and he began to use national
rhetoric in new ways. He sought to create internal political cohesion in Hungary by arguing that the
Hungarian nation was threatened by external and internal enemies such as foreign NGOs and “national
traitors”—an argument reminiscent of the right-wing conservative turn of Vladimir Putin’s regime in
Russia since 2013.

Mainstreaming ultra-nationalism, making it more acceptable to the general public, became a
double-edged sword for Fidesz, as the party was not the only political force that benefited. In the 2014
parliamentary elections, Jobbik won 20.54 percent of the vote and became the third-largest party in the
country. Many of these were votes that had earlier gone to Fidesz. In April 2015 Fidesz lost to Jobbik in a
by-election. This was an important symbolic victory for Jobbik, bringing its first ever individual constituency
seat in parliament.’® And as Fidesz lost a seat in parliament, it also lost its constitutional majority.

To win votes back, Fidesz radicalised its rhetoric further. In spring 2015 Orbén began to argue for
“keeping the issue of the death penalty on the agenda”, thus directly challenging the European
consensus. At the same time, the government launched “a national consultation” on immigration,
among other things sending out a questionnaire which was designed to vilify Hungary’s immigrants,

fan xenophobic sentiment, and promote harsh anti-immigrant measures. After raising largely
imaginary concerns about terrorism in Hungary, the questionnaire immediately asked: “Do you
agree that mistaken immigration policies contribute to the spread of terrorism?”— thereby implying
that Hungary’s “terrorism” problem was linked to EU immigration policy. The questionnaire also referred
to “the Hungarian people” (magyar emberek) rather than “Hungarian citizens” (magyar allampolgarok),
thus framing the immigration issue in ethnic terms and appealing to xenophobic sentiment. The “stricter
immigration regulations” it mentioned could involve, it implied, building “internment camps” where
illegal immigrants would be held before they were returned “to their own countries”."

Some observers began to ask whether Orban was “inspired by a genuine ideology”, or had adopted an
“opportunistic strategy in order to fend off the Jobbik challenge”.?® The similarities between Fidesz and
Jobbik were not limited to language. As the Political Capital Institute noted, by spring 2015 Fidesz had
“implemented several measures that were originally part of Jobbik’s program”.?’

Finally, Orban began to pursue policies of economic nationalism. These included outright nationalisation
or re-nationalisation, especially of banks, and high taxation, again of banks but also of telecoms,
insurance, supermarkets (which had become a particular focus of popular anger), and advertising—a tax
which has hit foreign media companies particularly hard.? Companies connected to Fidesz are widely
seen to enjoy special favour. In 2014 the US government laid a visa ban on six senior Hungarian officials
alleged to be corrupt.

Many of Orban’s policies were echoes of policies adopted by the Putin regime in Russia, a fact which has led
many to ask whether there was any direct influence of the latter on the former. Certainly there have been
direct links between Russia and Jobbik; these had already started by 2008, when Béla Kovacs, a member

of Jobbik who had studied in Soviet Russia in the 1980s, arranged a trip for Jobbik’s leader, Gabor Vona,

to Moscow. Since then, Jobbik’s leaders have regularly attended events and conferences in Russia and
promoted rapprochement with Russia in Hungary. Jobbik’s members often appear in the Russian media

as well, offering a positive view of Russia’s foreign policy,® and several took part in the “observation” of
illegitimate electoral processes in Russian-occupied Crimea and Eastern Ukraine in 2014.24 Currently,
Kovacs is being investigated in Hungary on charges of espionage for Russia against EU institutions.?

8]



TRANSITIONS
FORUM

So far, Orban’s relationship with Moscow appears to be driven by pragmatic rather than ideological
considerations. In 2014 Hungary imported 89 percent of its oil and 57 percent of its gas from Russia, and
Fidesz's base is very sensitive to gas prices, since Orban has promised to cut them.?® Low energy prices
can only be secured with the help of Russian companies, in particular Gazprom.

The big winner in this is Vladimir Putin
and his regime in Russia.

However, the Hungarian government has taken some steps to reduce this oil and gas dependency: in
2011, for instance, Orban bought out the Russian company Surgutneftegaz's shares (21.2 percent) in
MOL Group, the most important energy company in Hungary.?” At the same time, however, it has struck
a nuclear energy deal with Russia that is deeply cloaked in secrecy. In 2015 Orban accepted the first
tranche of a loan of 10 billion euros from Moscow for the expansion of the Paks nuclear power plant.
Fidesz kept the exact nature of the contract secret and has classified all material related to the deal
for 30 years.?® One of the Hungarian officials who promoted the deal was Erné Keskeny, then deputy
chairman of the Hungarian—Russian Intergovernmental Commission on Economic Cooperation.? Keskeny
is a Russophile politician who has known Putin since the 1990s, when Keskeny lived in Saint Petersburg.
He arranged the first meeting of Orbdn and Putin in 2009 and has been advising him on the relationship
ever since.*

Hungary’s descent into what its own leader calls “illiberal” politics is a striking sign of the weakness of
Europe’s post-1991 order. Not only did the “transition” from one-party communist rule fail to put down
roots or gain momentum to withstand the challenge from Orban’s (in effect) anti-systemic policies, but
external monitors and constraints proved powerless to intervene effectively. The big winner in this is
Vladimir Putin and his regime in Russia. They now have a bridgehead in Central Europe which, although
not explicitly pro-Russian in every respect, does—like the Kremlin—disdain both Western values and
European institutions. Even if Orban’s approach towards Russia is, as his diplomats and officials claim,
one of mere pragmatism, Russia is already a major beneficiary. If “Orbanisation” spreads further, not
only the European Union but NATO stand to be severely weakened.

|9



N\
TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

SLOVAKIA

Since the fall of socialism and the breakup of Czechoslovakia, democratisation in Slovakia has been
turbulent and uneven. But although Orban’s new Central European version of illiberal democracy has had
some ideological impact in Slovakia, especially on the large Hungarian minority, the country’s indigenous
former communists have played a far greater role in holding back Slovakia’s democratic development.
Like other former communists in the region, they reinvented themselves as nationalist populists and
immediately began to convert their former political power into economic influence through clientelism
and cronyism.

As a result, Slovakia in the 1990s seemed to be the country least likely to complete a democratic
transition. Unlike its neighbours—the Czech Republic, Hungary, and Poland—Slovakia did not join either
the OECD or NATO. Russia offered it a security guarantee in exchange for its neutrality, although this
was never accepted. Slovakia was not originally invited to join the EU along with its neighbours.

The primary reason for this exceptionalism was Slovakia’s first prime minister, Vladimir Meciar, himself a
former communist, who led the country after the breakup of Czechoslovakia. His party, the Movement
for a Democratic Slovakia, backed up by the far-right Slovak National Party and the far-left Union

of the Workers of Slovakia, established a semi-authoritarian regime. It had all the characteristics of

a democracy, but Meciar exercised power in an illiberal way. As Peter Zajac, professor at Humboldt
University in Berlin, has explained, Metiar’s government “passed numerous laws that undermine[d]
constitutional and legal norms, as well as fundamental human rights”*'

The political situation changed dramatically in 1998, when Meciar failed to form a governing coalition
after a general election. Mikulas Dzurinda, leader of the liberal-conservative Slovak Democratic
Coalition, became prime minister. During the two terms of his premiership (1998-2002 and 2002-6),
Slovakia saw rapid reform. Especially successful were changes to the taxation and pension systems,
public finances, social security, and labour regulation. Market reforms strengthened Slovakia’s economy
and encouraged foreign investment. The country gradually became a consolidated democracy. These
developments led Slovakia to join the OECD in 2000 and NATO and the EU in 2004.

Dzurinda’s reform programme came to an end with the 2006 general election, when another former
communist, Robert Fico, leader of the social democrats—a party created from the remnants of the old
Slovak communist party—became prime minister, with the support of both the far-right Slovak National
Party and Meciar’s old party. But Fico found it impossible to return to the semi-authoritarianism of the
past. Of crucial importance in this respect was EU membership. As Grigorij Meseznikov notes, Fico and
the extremist parties which supported him were restrained by the boundaries established by the country’s
membership of the EU and NATO, as well as the reforms carried out by Dzurinda’s government.*?

Fico did try to take steps to consolidate his power by undermining the press and civil society.*In 2008
Fico’s government drafted a new press law, which included the controversial “right to reply”. This
entitled any individual who “feels that a newspaper article offends his or her honour, dignity or privacy”
and any legal entity who “feels that its reputation has suffered” to demand that the offending journal
print a response.>* In response, several leading newspapers published issues with blank front pages and

10|



TRANSITIONS
FORUM

black frames, and many observers of press freedom, including the International Press Institute, called
for the removal of the right-of-reply provisions.* Although similar laws exist in other EU countries,
critics of the new Slovak press law argued that it threatened freedom of the media and that “the press
would be forced to publish too many corrections, replies and additional announcements, especially by
politicians”.*® Fico did not respond.

Fico has also tried to undermine the independence of Slovak courts. He appointed as Supreme Court
Chairman Stefan Harabin, a former Megiar colleague and a Minister of Justice in Fico’s cabinet. In that
capacity, according to one report, Harabin “continued to oppose systemic reform measures, confronted
individual judges and even initiated repressive measures with respect to those judges who publicly
criticized particular aspects of [his] performance” *’Harabin’s work became pernicious for the country’s
already weak judiciary and “conveyed the impression that his overriding desire was to make the country’s
judiciary serve his own ideas and his political patron’s [i.e. Fico's] interests”.3

Fico’s political association with the far-right Slovak National Party and its xenophobic leadership caused
trouble for him abroad. The Party of European Socialists (PES), one of the two largest parties in the
European Parliament, suspended the Slovak social democrats in 2006 because they had failed to adhere to
the PES requirement that members “refrain from any form of political alliance or co-operation at all levels
with any political party which incites or attempts to stir up racial or ethnic prejudices and racial hatred”.*°
The EU member states as a whole resisted imposing sanctions on Slovakia as they had on Austria in 2000,
when the Austrian centre-right party formed a coalition with the far-right Freedom Party. In the Austrian
case, the diplomatic sanctions were judged to have backfired: they led to the rise of Euroscepticism and
nationalism in the country and were lifted a few months after they had been imposed.

While the PES suspension of the Slovak social democrats may have strengthened the party’s nationalist
and isolationist wing,*° this relatively mild sanction did have some impact, at least in the coalition’s
statements directed at foreign audiences. Fico and the far-right leader Jan Slota wrote a letter to the
PES leadership in which they pledged to respect minority rights. Such assurances did not prevent the
governing coalition from using hateful and racist rhetoric at home, employing ultra-nationalism as a tool
to mobilise voters. Viktor Orban, then in political opposition, certainly would have taken note of the EU’s
lack of response.

Fico’s first term ended after parliamentary elections brought Iveta Radi¢ova’s minority liberal-
conservative government to power in 2010, but, even in the opposition, Fico’s associates managed to
undermine the constitutional order. In 2011, President lvan GaSparovi¢, whose re-election in 2009 was
supported by Fico and the far right Slovak National Party, refused to appoint Jozef Centé$ as General
Prosecutor even though 79 out of 80 present MPs had voted in favour of his candidacy.**

A snap general election in 2012 brought Fico back to power. This time, there was a direct parallel with
developments in Hungary, for the campaign before the snap elections was shaken by wire-tapping scandals.
Some of the bugging had been carried out by Slovak military intelligence and included strategically leaked
conversations going back to 1998; other tapes had been made by domestic intelligence, which has been
accused of manipulating them to imply corruption. The tapes delivered a particular blow to Dzurinda and,
indirectly, to his political associate Radi¢ova, so Fico benefited again.*' The parallel with Hungary is clear.
Socialist Prime Minister Ferenc Gyurcsany’s leaked speech led to the downfall of his government and,
eventually, to the rise of Orban’s Fidesz. In Slovakia, the same pattern was followed.

| 11



\

TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

By obtaining 44.41 percent of the vote, Fico’s social democrats are now able to rule without coalition
partners. Although the worst fears about the potential decline of democratic institutions have not
materialised, Slovakia during Fico’s second premiership has not become more democratic either.
Unlike Orban, who undermines Hungarian democracy through radical institutional changes, Fico
undermines Slovak democracy through his failure to make changes. Dubious practices persist. Fico
now refrains from straightforward attacks on the media, instead refusing to answer questions at press
conferences and other events from media that he does not see as friendly.*? Fico’s government has
also imposed an informal ban on communication with the independent media by treating requests
from journalists as requests from ordinary citizens, who, according to the Freedom of Information Act,
do not get priority and can acquire information only after long delays.*®

Unlike Orbdan, who undermines Hungarian democracy
through radical institutional changes, Fico undermines
Slovak democracy through his failure to make changes.

Not all Slovak media are ignored. Some, for example TA3 TV news channel, seem to benefit from their
more positive approach towards the government; unofficial reports say Fico is channeling European
funding to such “friendly” media. Fico has also benefited from the anti-Western and/or pro-Russian
“alternative” new media that have mushroomed in the Slovak information space in the wake of
Russia’s war on Ukraine. At the beginning of 2015, Slovak media expert and activist Juraj Smatana
identified 42 new websites that spread Moscow’s propaganda in Slovak and Czech languages.**

While some pro-Russian media in Slovakia are of low quality and quite marginal, others are well funded.
After the Daily Mail and General Trust sold Pravda, a major Slovak socialist democratic newspaper,

to a Slovak businessman, it started to publish material which opposed reform, opposed the political
opposition, and supported Russian and anti-Western views, for example in its “Letters to the Editor”
section. In 2013 a new glossy magazine appeared, Zem a Vek, which was at first subtitled “Classified
information without censorship”, before being changed in 2015 to “Geopolitical and cultural monthly”,
in the wake of the Russo-Ukrainian war, Zem a Vek, like so many similar publications, disseminates
conspiracy theories and attacks the EU, NATO, and US. Fico clearly benefits from such publications, as
they help legitimise his policies.

Slovakia’s political situation differs from Hungary’s in one very important respect: the Fico camp does
not have an effective monopoly on the political system. Fico lost the presidential election in 2014

to the non-aligned millionaire and philanthropist Andrej Kiska, who became Slovakia’s first president
without a communist past. As political scientists Marek Rybar and Peter Spac argue, “Andrej Kiska
successfully captured and exploited a public mood that came to be increasingly critical of the single-
party government but did not see the parliamentary opposition as a credible alternative.”* Opposition
parties do retain control of substantial parts of local government, but the parliamentary opposition to
Fico remains relatively weak and divided.

12|



Unlike Orban, Fico has not articulated an alternative worldview or praised
“illiberalism” either. Nor are his policies consistently pro-Russian, although he
sometimes echoes Russian anti-Western or anti-American views. When pressed

by the EU to sell gas to Ukraine by reversing an east-west gas export pipeline,

he initially demurred, but quickly found a way to co-operate. His government,
unlike its Hungarian counterpart, does not berate foreign investors or pursue
economic nationalism. Instead, soft, tactical resistance to inconvenient internal
and external pressure to reform is the hallmark of Slovakia’s slide away from the
explicit liberalism of the Dzurinda era. The persistent reluctance of the parliament
to reform the judiciary system that President Kiska insists on is an example of such
tactical resistance.*® However, there is no hard strategic challenge of the kind seen
just across the border.

TRANSITIONS
FORUM

Above: Selection of Zema

Vek covers. From left to right,
the main headlines read:
Homosexualisation or traditional
family?; Israel, Holocaust and
anti-Semitism: on the altar

of Zionism; The world under

the supervision of Big Brother;
Migration or invasion?; The war on
cancer is a hoax.

|13



\

TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

THE CZECH REPUBLIC

The Czech Republic’s initial transition to democracy resembled that of Hungary rather than that of
Slovakia, its closest neighbour. Former dissident and philosopher Vaclav Havel served as President of
Czechoslovakia from 1989 until 1992, and then as president of the Czech Republic until 2003. He was
followed in office by his political opponent, Vaclav Klaus. Together with Poland and Hungary, the Czech
Republic became a member of NATO in the first wave of the Eastern enlargement in 1999 and joined the
EU in 2004. But since 2014, the commitment of some of the Czech Republic’s top officials both to the
transatlantic alliance and to democratic institutions has begun to fray.

Of course Czech democracy was never perfect. Corruption remained a significant problem in the country
after 1990. In 2012 the European Commission suspended payments for some funding programmes to the
Czech Republic amid suspicions of corruption and mismanagement. On the other hand, civil society in
the Czech Republic has been vigilant about corruption, and frequent exposures of high-level corruption
by the media have usually led to ministerial resignations.

The media, which were initially quite strong by regional standards, have also come under attack. In
2005 public Czech Television cancelled its Sunday satirical political show Bez obalu (“Telling it straight”).
Officially, the cancellation was for economic reasons, but it took place directly after its criticism of

the then-prime minister, Jifi Paroubek, prompting suspicions that it was politically motivated. In 2009
investigative journalist Sabina Slonkova publicised photos taken by a surveillance camera showing a
meeting between Ji¥i Weigl, head of President Klaus'’s office, and political lobbyist Miroslav Slouf. Despite
the constitutional right of journalists to protect their sources and the fact that the footage was taken in a
public space, a criminal case was opened against Slonkova and a court imposed a fine on her for “damage
to private life”.#” The case angered journalists and the International Press Institute warned that the fine
against Slonkova raised “fresh concerns about a backslide in media freedom in the Czech Republic”.*®

Democratic institutions in the Czech Republic came under more dramatic attack in 2013. In January of
that year, outgoing President Klaus granted amnesty to more than 6,000 inmates, more than a quarter
of the country’s jail population. In effect, the amnesty stopped ongoing criminal proceedings against
people associated with several notorious embezzlement and fraud cases, many of which had taken place
during Klaus's term as prime minister between 1992 and 1998.% Despite the nature and extent of the
scandal, little could be done. The Czech Senate impeached Klaus, but this turned out to be merely a
symbolic gesture, since Klaus’s second consecutive presidential term had already ended. The Senate also
accused Klaus of high treason and voted to refer him to the Constitutional Court, but the latter rejected
the charges on procedural grounds, as he was no longer in office.

In June 2013 another scandal erupted after 400 police officers raided the office of Prime Minister Petr
Necas, as well as the homes of various entrepreneurs and lobbyists. Several high-ranking politicians
and officials close to Necas were arrested on charges of abuse of power, corruption, and bribery. One
of the arrested officials was Jana Nagyova, Necas’s mistress and chief of staff of the prime minister’s
office. She had, it emerged, ordered the Czech intelligence service to spy on Necas'’s estranged wife,
for private reasons.*® Necas resigned from the post of prime minister, but the arrested politicians and
officials were released in July the same year: some had been members of parliament at the time and

14 |



TRANSITIONS
FORUM

thus had immunity, while others were deemed no longer able to influence the witnesses. Nagyova and
three intelligence officers were acquitted in 2015, partly because Necas took the blame upon himself by
claiming that he had ordered the secret services to spy on his wife out of fear for her security.*' Although
the acquittal is not final (state prosecutors appealed it), this case has already cast doubt on the ability of
the Czech police to address the problem of high-level corruption in any significant way.

One of the results of these multiple crises was the election, in January 2013, of President Milo$ Zeman,
a politician who had been out of office for more than a decade. Three years earlier, Zeman, who had
retired from politics in the mid-1990s—he had been a leading member of the Czech social democrats—
had established a new Party of Civil Rights, together with Martin Nejedly, managing director of Lukoil
Aviation Czech (a subsidiary of the Russian Lukoil oil company),>?and the political lobbyist and former
communist youth leader, Miroslav Slouf. Riikka Nisonen, a researcher at the Aleksanteri Instititute,
argued that Zeman's presidential campaign “received money from the head of Lukoil’s Czech office
[i.e. Nejedly]”, but Zeman claimed that the money was “a personal donation”.>®

Once in office, President Zeman adopted vigorously
anti-Western, anti-European, and pro-Russian language.

In the Czech political system, the president, although popularly elected, has very restricted powers.
Nevertheless, President Zeman'’s illiberal views manifested themselves almost immediately. In May 2013
he refused to agree to the appointment of Martin Putna to a professorship at Charles University, apparently
because Putna had attended a gay pride parade in 2011.>* Eventually, Zeman agreed to his appointment,
but declined to award the diploma personally; instead, the diploma was handed to Putna by the Minister

of Education, rather than the president, as had been accepted practice until then.>> Even more importantly,
Zeman refused to agree to the appointment of Miroslava Nemcova as the new prime minister, even though
she had been chosen by the parliament. Instead, Zeman demanded that his former finance minister Jifi
Rusnok take the job—a move that was widely interpreted as an unconstitutional attempt to seize power.>®

Once in office, President Zeman adopted vigorously anti-Western, anti-European, and pro-Russian
language. In 2014 he condemned the Western sanctions imposed on Russia for the annexation of
Crimea and its war against Ukraine.*” That same year, he was the only EU leader who participated in the
“Dialogue of Civilizations” forum on the island of Rhodes, organised by the Russian oligarch and railway
CEO Vladimir Yakunin sanctioned by the US.>8 A series of public protests followed, but they had little
impact on the president.*®

Like Slovak prime minister Robert Fico, President Zeman benefits from the proliferation of pro-Russian,
anti-Western, and illiberal new media. As the formerly independent media have been reduced in scale—a
significant share of the Czech mainstream media is now owned by Finance Minister Andrej Babis—even
marginal websites have had an impact. In 2014 AE News (http://aeronet.cz) published a series of articles
alleging that anti-Zeman protests earlier that year had been sponsored by the same “puppet-masters” in
the USA who “orchestrated” the Euromaidan protests in Ukraine in 2013-14. AE News portrayed an epic
struggle between foreign plotters and heroic, “lion-like” President Zeman, “the only European politician
who defends the national interests of his country”.®® These “revelations” created a sensation in the Czech
public sphere, and the Security Information Service (BIS) publicly stated that it considered AE News “a
source of dangerous Russian propaganda”.®'

|15



TRANSITIONS
FORUM

Above: Demonstration in
Wenceslas Square, Prague,
against Islam, immigrants
and refugees.

November 2015.

16|

N\

LEGATUM"
INSTITUTE

But the case of AE News was not an exception. In Prague it is sometimes difficult to
distinguish the anti-Western and pro-Russian conspiracy theories promulgated by fringe
anonymous websites and published media. One example is Our Media a.s., controlled by
Michal Voracek, a media businessman and one of the major pro-Putin figures in the Czech
Republic.®? Our Media a.s. owns several websites and newspapers, including Parlamentni
listy, Protiproud, Euserver, Euportal, and Freeglobe, which regularly attack Western liberal
democracies, promote Czech left-wing and right-wing radicalism, spread Islamophobia,
propagate pro-Putin sentiments, disseminate conspiracy theories, and deplore the
alleged loss of sovereignty.

President Zeman has both benefited from the mainstreaming of conspiracy theories
and contributed to it with xenophobic and anti-immigration rhetoric. During the
2015 refugee crisis, on several occasions Zeman made comments and statements
that drew criticism from journalists, human rights activists, and international structures.
During one of the debates, Zeman said:

Islamic refugees will not respect Czech laws and habits, they will apply
Sharia law so unfaithful women will be stoned to death and thieves will
have their head cut off ... We will be deprived of women’s beauty since
they will be shrouded in burkas from head to toe, including the face.®®



TRANSITIONS
FORUM

In November 2015 President Zeman even attended an anti-Muslim rally organised by the far-right Bloc
Against Islam group, standing side-by side with the leader of the group, Martin Konvicka. At the time of
writing, Konvicka faces up to three years in prison for inciting hatred against Muslims by, among other
things, writing on Facebook that “Muslims should be put into concentration camps or that they should
be made into meat and bone meal”.%*

Unsurprisingly, the far right, previously somewhat marginal in the Czech Republic, has also grown. In
2013 the newly formed Dawn of Direct Democracy won 6.88 percent of the vote in the parliamentary
elections. Its former leader, Tomio Okamura, then left and founded another party, Freedom and Direct
Democracy, in 2015. Both parties advocate direct democracy and increased use of referenda to decide
law and policy, and both are Eurosceptic and opposed to immigration.

The consolidation of political and media power in the hands
of Babis led some observers to speak of the “oligarchisation”

or “Berlusconisation” of the Czech political space.

But the major opposition to President Zeman nowadays comes not from either liberal democrats or
ultra-nationalists, as in Hungary, but rather from a new force led by the Czech businessman Andrej Babis.
Babis, the second wealthiest person in the Czech Republic, founded his own political party, ANO 2011, in
November 2011 “to fight corruption and other ills in the country’s political system.”®® Eighteen months
later, in 2013, Babis’s company Agrofert bought the MAFRA media group, previously owned by a German
company.®® As already noted, this gave him a significant percentage of Czech media. In the parliamentary
elections of October 2013—the first parliamentary elections that ANO 2011 contested—the party
obtained over 18 percent of the vote and became the second largest in the country. At the beginning of
20174, Babis was appointed finance minister and deputy prime minister in Bohuslav Sobotka’s cabinet.

The consolidation of political and media power in the hands of Babi$ led some observers to speak of

the “oligarchisation” or “Berlusconisation” of the Czech political space.®” After he bought the MAFRA
group, several popular journalists resigned and founded new media projects. One of them, Daniel
Kaiser, went to work for Echo24.cz, a new website which has been critical of Babis. At one point, Babi$
indirectly threatened Echo24.cz by saying that he, as Finance Minister, “hoped the investor of Echo24.
cz had completed his tax returns”.®® Adam Cerny, president of the Czech journalist association, fears that
freedom of the Czech media is threatened today: “The legal framework has not changed, but the system
has. This will have an impact on press freedom.”®®

In the Czech Republic, in other words, another kind of creeping illiberalism has taken hold. Perhaps the
most distinctive feature is money. During Zeman’s presidency, the legal framework of democracy—the
constitution, the legal system—has not changed. There has been no open assault on the courts. But
individuals with major financial or political power are undermining democracy by adopting undemocratic
practices and fostering an illiberal political culture. This in turn has created a new environment—an
“uncivil society”—which may facilitate future attempts to openly undermine the constitution or to
subvert democratic institutions. On the positive side, the Czech Republic retains a robust civil society
with vocal anti-corruption activists and organisations. They have toppled governments in the past,
notably in 2010. It is not unimaginable that they could do so again.

|17



\

TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

ROMANIA

In the 1990s the idea of democracy in Romania seemed distant. The popular uprising against Nicolae
Ceausescu’s vicious communist regime in 1989 was not followed by a radical overhaul of the political
system. The leadership of the Romanian Communist Party was deposed, but replaced by new leaders
from the same party. Former communist lon Iliescu was president of Romania from 1989 to 1996; during
this period, the government was run by a coalition of former communists and three extremist parties of
the far left and far right. Both political and economic progress were slow; many worked hard to prevent a
truly radical transformation. And yet today, despite many unresolved issues, Romania, unlike many of its
neighbours, is democratising quickly.

As in Slovakia, where the reform-oriented Mikuld$ Dzurinda replaced left-wing authoritarian Vladimir Meciar

as prime minister in 1998, reform-oriented Emil Constantinescu replaced Iliescu as Romania’s president

in 1996. However, the reforms initiated during Constantinescu’s presidency were rather inconsistent and
incoherent, and his rule resulted in loss of popular trust in pro-democratic political forces.”

However, pro-democratic reforms did start during the premiership of Adrian Nastase, a social democrat,
who embarked on a number of significant political and economic changes. Outside pressure was extremely
important: the clear prospects of joining the EU and pressure from Romanian society consolidated the
mainstream right and centre-right parties in the country, resulting in the decline of the extremist political
forces. During Nastase’s term, Romania joined NATO in 2004 and made progress in its negotiations with
the EU.

The election of President Traian Basescu of the liberal-conservative Democratic Party in 2004 confirmed
the country’s course. Particularly important was the fact that, during Basescu'’s presidency, Romanian
authorities laid the foundations of the constitutional design that made state institutions less vulnerable
to undemocratic practices. They also set up a number of structures designed to enforce the rule of
law. One such structure was the National Anticorruption Directorate. Created at the EU’s behest
during Nastase’s term, it worked effectively only after Basescu appointed Monica Macovei, a leading
civil society activist, as Minister of Justice. Her success owed much to personal factors. Macovei was
personally committed to fighting corruption and reforming the judicial system, and Basescu defended
her even against the majority of his own party.”’

The work of Macovei as Minister of Justice and the National Anticorruption Directorate received praise
from the EU, and, a year before Romania’s accession to the EU, Olli Rehn, who was then responsible
for EU enlargement, stated that “sound and solid structures have been set up for this purpose, and
investigations into high-level corruption cases have been launched ... It gives a signal to the society that
for the first time in the history of the country, nobody is above the law."”?

But the insistence of EU pressure also had a negative side. As Cristian Ghinea explains, Romanian
politicians “behaved themselves” in the run-up to EU accession, but changed tack abruptly afterwards.”®
In 2007, just after joining the EU, the Romanian Senate passed by secret ballot a motion calling for
Macovei’s resignation. Despite international and widespread domestic support, she resigned in April.
Nevertheless, the work of the National Anticorruption Directorate successfully continued under the
leadership of chief prosecutor Daniel Morar.

18|



TRANSITIONS
FORUM

In September 2007 Romanian legislators appointed a social democrat, Alexandru Sassu, as head of the
TVR public TV station, which held around 20 percent of the TV market in Romania. Since then, staff
members of TVR have repeatedly complained about political pressure on their work. In 2008 the Senate
passed a law that obliged the media “to present an equal proportion [i.e. 50 percent] of positive news
to balance the ‘bad’ news”.”* The law drew widespread criticism from the media and the public, but the
Constitutional Court had the last word in this argument, and it abrogated the law.

Romanian politicians “behaved themselves” in the run-up to

EU accession, but changed tack abruptly afterwards.

Further conflicts over the Constitutional Court followed. A dispute between the president and the prime
minister over who had the right to represent Romania at meetings of the European Council wound up

in the court. After a ruling in favour of the president, the government of Prime Minister Victor Ponta
deliberately blocked its official publication, thus preventing it from becoming law. Shortly afterwards,
Crin Antonescu, co-president of Ponta’s political alliance, the Social Liberal Union, demanded the
dismissal of some of the judges.”” In response, the European Commission voiced its concern about
“developments in Romania, especially regarding actions that appear to reduce the effective powers
of independent institutions like the Constitutional Court”,”®and the Commission president, José
Manuel Barroso, summoned Ponta to Brussels. The European Commissioner for Justice, Viviane Reding,
stated that “politicians must not try to intimidate judges ahead of decisions to be taken, nor attack
judges when they take decisions they do not like”.”” Under pressure from the EU, Ponta’s government
backtracked on this issue, but it subsequently passed another emergency ordinance, removing the
Court’s power to review acts of parliament. Again, this was in defiance of constitutional law.”®

Ponta’s struggle against Bdsescu continued and, in July 2012, parliament voted to carry out
impeachment proceedings. The day before the impeachment vote in parliament, Ponta’s government
tried to change the referendum law; the Constitutional Court overruled their decision. This ruling saved
Bdsescu from dismissal. At this time, Bdsescu was unpopular, largely because he took responsibility for
austerity measures which were required by international institutions. In the referendum vote, more than
88 percent voted to impeach him. But because the Constitutional Court upheld rules which declared
that a referendum was valid only if 50 percent of registered voters took part, Basescu remained in power.

The referendum affair had an international context: as a pro-Western, pro-NATO politician, President
Bdsescu was a clear obstacle to Russia’s interests in the region. For this reason, in the run-up to the
referendum, the Romanian edition of the now-defunct Voice of Russia media service indirectly supported
the impeachment of Basescu.”” Commenting on Basescu’s suspicions about Russian involvement in
Ponta’s moves against him, Monica Macovei argued: “I do believe that there was a Russian influence.
Russia would like to see Romania fail in its fight against corruption; it would like to see Romania
destroyed by corruption, undermined by corruption.”8

Ponta’s contacts with Russian business resemble those established by Czech president Milos Zeman. Like
Zeman, he has close connections with the Russian company Lukoil. After the company was suspended
on suspicion of tax evasion and money laundering in autumn 2014,8"the Russian embassy in Romania
issued a series of threats: the Romanian economy would be damaged and social unrest would follow
if thousands of Romanian employees of Lukoil lost their jobs. Ponta publicly declared that he hoped

|19



TRANSITIONS
FORUM

INSTITUTE

Above: Protests following the
tragic accident in the
Bucharest club Colectiv.

© Constantin Opris/Dreamstime.com

20|

that the investigation of Lukoil’s activities in Romania would not damage the
country.®2 His statement was widely interpreted as an interference in the judiciary
and the Superior Council of Magistrates ruled that Ponta’s statement infringed
judicial independence.® Certainly it reflected his own political concerns. Among
other things, Ponta, who was then engaged in a presidential campaign which he
eventually lost, had received donations from Lukoil—legal in Romanian law—for
his electoral campaign.®*

The political crises in Romania provided an important test for the country’s
judiciary, and especially for its ability to resist the “Berlusconisation” visible
elsewhere. After the 2008 financial crisis, several important international media
companies withdrew from the Romanian market, and since then, all major
Romanian media have been controlled by domestic moguls. Not only did they have
both political and business interests in the country, several have been accused of
and sentenced for multiple crimes. The Intact Media Group, which belongs to Dan
Voiculescu, a former collaborator of the Securitate, owns the Antena network,
which has been under investigation by the National Anticorruption Directorate
since 2007. Voiculescu was sentenced to 10 years in prison in 2014. Sorin Ovidiu



TRANSITIONS
FORUM

Vantu, who owns Realitatea TV, has served two short jail sentences since 2012. In two other trials, he was
sentenced to six years in prison, though these cases are now under appeal. There were several criminal
cases against Dinu Patriciu, owner of the newspaper Adevarul and the Rompetrol oil company, but they
were closed after his death in 2014. Adrian Sarbu, then CEO of Central European Media Enterprises and
owner of Pro TV, was held at the beginning of 2015 on charges related to money-laundering and tax
evasion. Dan Adamescu, owner of the daily Romania libera (otherwise a quality, pro-Western newspaper),
has also been charged with corruption and served a few months in preventive detention. Although the
prosecuted media moguls have accused the National Anticorruption Directorate and Basescu of political
repression, most Romanian political experts agree, in this case, that the accused were guilty. There was
no significant public or civic solidarity with the prosecuted media moguls.

Romania has jailed more corrupt politicians than the rest
of the region combined

Unsurprisingly, most of the above-mentioned media have, over recent years, been inclined to attack the
National Anticorruption Directorate as well as pro-EU politicians such as Basescu. In 2009 the OSCE
observed that several major television stations, including Pro TV, Antena 1, and Realitatea TV, were giving
very biased coverage of Basescu'’s presidential campaign.®> The newspaper Adevarul refused to cover the
election campaign at all, though this seems to have been a brave decision by its editor: by refusing to cover
any of the candidates’ campaigns, the newspaper resisted pressure from its owner to attack Basescu.

However, although in a settled democracy with reliable independent media this situation would seem
catastrophic, the case of Romania offers grounds for optimism. For one thing, the Romanian judiciary’s
strong stance against the corrupt practices of media moguls and politicians is a clear regional success,
an example of the proper functioning of state institutions that were not easily undermined through
undemocratic procedures.

Civil society also remains an important guardian of the democratic order in the country. Anger at
corruption led to the election in 2014 of President Klaus lohannis, the mayor of Sibiu, who had a good
record as a competent and honest administrator. Popular discontent also led to the resignation of Ponta.
In July 2015 he was indicted on charges of tax evasion and money-laundering, but refused to resign.
Public disapproval exploded, especially after a fire in a Bucharest club in the autumn of 2015 killed
and severely injured dozens of people. Protesters saw the fire as the “direct result of deep, systemic
corruption in the Romanian government—the kind of corruption that would allow nightclub owners to
operate without inspectors noticing their improper safety precautions”.®¢ After more than 20,000 joined
a protest against him, Ponta finally resigned.

Romania continues to face many challenges, both economic and political. But its politics are open

and contested in a way that those of others in the region are not. In the end, politicians such as Victor
Ponta were not able to turn political and economic power into a lock on the political system, as
Orban did in Hungary. The country’s embattled anti-corruption prosecutors have survived multiple
attempts to cripple their efforts. Romania has jailed more corrupt politicians than the rest of the region
combined (admittedly, not a very impressive benchmark). Romania also has some strong, well-run local
governments, especially in Transylvania, where President lohannis was mayor. These local leaders may
well become the source of the political class of the future.

| 21



/ )~ N\
TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

POLAND: WHAT NEXT?

Poland, described by Ivan Krastev as “the poster child of post-Communist success and Europe’s best
economic performer of the last decade”, & seemed until recently to be the ex-communist country
least likely to flirt with illiberalism. Over the past decade, Poland became a leading European foreign
policy power and the target of the most investment in the region. But very recent developments in the
country have led some to fear that even here it could prove possible to weaken or dismantle democratic
institutions. Poland has also shown how techniques practised in other countries can be copied and
repeated. Jaroslaw Kaczynski, leader of the ruling party, Law and Justice, had long expressed admiration
for Viktor Orban’s destruction of his political opposition and his neutralization of the courts and of the
free press. In the election campaign of 2015, Kaczynski’s party also began to advocate Hungarian-style
economic nationalism, including re-nationalisation of banks and media, heavy taxes on supermarkets,
and populist redistribution.

As in Hungary and Slovakia, the illiberal turn in Poland began with a bugging scandal. In June 2014
Wprost magazine published a series of private conversations between Polish politicians and businessmen
which had been illegally recorded, over hundreds of hours in 2013 and 2014, in Warsaw restaurants by a
businessman with links both to Russia and to Law and Justice. Although no corruption was revealed, the
frank conversations—after careful editing by newspapers sympathetic to Law and Justice—discredited
many top public officials. The tapes were further manipulated in order to suddenly “appear” at key
moments in the political cycle, disrupting the ruling Civic Platform party’s ability to sell its programme 8

Poland has also shown how techniques practised in other
countries can be copied and repeated.

In the autumn of 2015, the refugee crisis in the EU also added an unexpected twist to Polish politics.
Although Poland has no significant Muslim population, anti-Islamic rhetoric became a major feature of
the Law and Justice election campaign. Far-right, anti-liberal voices appeared in Polish politics as a serious
mainstream force for the first time. The cumulative result was a narrow victory for the Law and Justice
presidential candidate, Andrzej Duda, as well as slight majority—though not a constitutional majority—
for Law and Justice in the parliament. Representatives of the extreme right also appeared in the Polish
parliament, under the leadership of an eccentric rock musician, Pawel Kukiz.

After winning the election, Law and Justice, a party which was founded as a pro-European conservative
party and which had run a very moderate and careful campaign, almost immediately began to change

its language and its tactics. President Duda refused to swear in five new judges onto the 15-member
Constitutional Tribunal chosen by the previous parliament. Instead, he swore in five Law and Justice judges
in a highly irregular ceremony which took place after midnight. The Constitutional Tribunal eventually
ruled, at the beginning of December 2015, that three of the Civic Platform judges and two of the Law and

22 |



Justice judges were legitimate. In response, Law and Justice denounced the court,
initially refused to publish its decisions, and launched a radical and unconstitutional
reform of the entire institution.®

During its first days in office, the Law and Justice government nullified civil service
regulations in order to eliminate competition for leadership roles, including

the CEOs of state companies, preferring instead to appoint party members,
even if they had no qualifications. It also changed the law in order to politicize
the public media and immediately replaced the heads of public television and
radio with party loyalists. At the time of writing, the outcome of these disputes
and others was still unclear. Unlike Hungary, Poland still has strong opposition
parties, independent media which are not reliant on politicised oligarchs, and
civic organisations and other groups that can prevent “Orbanisation”. One of
the immediate results of the attack on the Constitutional Tribunal was a series
of mass demonstrations in Warsaw and all across the country, as well as public
protests by university law professors, the government ombudsman, and many
other groups and associations. The legal community in particular was united in its
condemnation of the changes to the court system.

TRANSITIONS
FORUM

Above: Protest organised by the
Committee for the Defense of
Democracy (KOD) against the
new Law and Justice government.

Krakow, Poland,
19 December 2015.

|23



/ )~ N\
TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

PATTERNS OF ILLIBERALISM

Can a democratic transition be reversed? The lesson of Central Europe since 2008 is a clear and
depressing “yes”. The backsliding ranges from the deliberate and systematic demolition of independent
institutions and political pluralism in Hungary, to the aggressive actions of Law and Justice in its first
weeks in power in Poland, to the soft decay of Slovakia’s institutions and the “Berlusconisation” of the
Czech Republic. Any of these approaches can be a blueprint for politicians in Central Europe, or indeed
Western Europe, who aspire to secure full control over their states by transforming and degrading their
democratic institutions. Indeed, “Berlusconisation” itself is of course imported from lItaly.

The division of political parties in Central Europe into
liberal and illiberal has, in some places, replaced the
traditional gap between left and right.

A full explanation of the reasons why societies confer power on illiberal politicians lies beyond the scope
of this paper. But given that democratic transition is—contrary to the received wisdom of the past 25
years—potentially reversible, it is worth highlighting the most important factors. One is the division of
political parties in Central Europe into liberal and illiberal, a division which in some places has replaced
the traditional gap between left and right. When liberal parties fail—when they become vulnerable
because of a poor record in office or disunited because of personality clashes or political disagreements—
then democratic alternatives are not necessarily available. Civil society may not be strong enough to
compensate for the weakness of the liberal political parties; EU institutions are often unwilling to take
stands against illiberal trends; the media may become dependent on moguls who promote illiberal
voices out of ideological preference or because it makes them money; ultra-nationalism remains a strong
mobilising force.

The analysis presented in this paper also suggests that there have been patterns to the growth of
illiberalism in Central Europe:

» Democratic governments and ruling parties in Central Europe have often been victims of wire-
tapping and bugging scandals, which have subsequently been manipulated to bring them down.
These actions usually involve domestic or foreign secret services, motivated either by the promise
of economic reward or by ideological considerations. In some cases, it is clear that bugging
operations were deliberately designed either to undermine the democratic order in a country or to
change its foreign policy orientation.

» Once anilliberal political force acquires power through elections, it assails the country’s constitutional
court as the main body safeguarding democratic institutions. Illiberal politicians have repeatedly
sought either to curtail the powers of a constitutional court or to replace constitutional court judges
with people loyal to themselves.

24 |



»

»

»

»

TRANSITIONS

FORUM

State media, if they are not separated from elected politicians by clear laws and rules, are liable
to ignore attacks on democracy as well as corruption scandals involving serving politicians. At the
same time, private media are controlled by oligarchs who purchase newspapers and television
stations—paying above the market price if necessary—with the aim of keeping or gaining power.

Illiberal political forces develop non-transparent business relations with domestic and international
actors (especially with Russia), in order to secure the economic basis of their rule. The energy
sector is of particular importance, because the populist nature of illiberal regimes requires that
governments provide cheap utilities for their electoral base.

The mainstreaming of illiberal discourse often heralds a change in government. Since a strong civil
society is one of the major obstacles to establishing or maintaining an illiberal regime, promotion
of anti-democratic discourse through various conspiracy theories and ultra-nationalism aims at
mainstreaming an “uncivil society” in order to undermine the opponents of an illiberal regime. In
some cases, it is clear that websites and internet activists are being funded or organised by Russia,
with the aim of undermining democratic governments and eventually weakening EU unity.

The ineffectiveness of European institutions. Several Central European countries which

had problematic regimes in the 1990s were pressured to change through the NATO and EU
accreditation processes. Now that these countries are full members of both structures, that
pressure has vanished. EU and NATO structures have proved to be much worse at monitoring
the behaviour of current members than they were at persuading outsiders to join.

| 25



TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS

Central Europe’s problems are actually part of a much broader EU political crisis. The refugee emergency;
the rise of the far right in France, Austria, Sweden, and Finland; jihadi-inspired terrorist attacks; Berlusconi’s
rule in Italy; endemic corruption in Greece; a sense of grievance at both EU institutions and the global
economic order: all are now common throughout the continent. So is post-2008, post-euro crisis anger,
as well as the sense that national governments are no longer able to cope with international events. The
desire to shut borders, protect national identity, and promote economic as well as political nationalism
transcends the East-West divide.

Nevertheless, the condition of democracy in Central Europe does have a special significance, both in
Europe and beyond. For the past decade, the region’s transitions have been studied and admired by
democracies around the world. Poland actively trained would-be democrats in Irag, Tunisia, Egypt,
Moldova, Belarus, and many other places. Czech and Hungarian diplomats worked to promote
democracy in countries as varied as Libya and Cuba. If Central Europe is now widely seen to have
“failed” or backtracked, that will reinforce the many groups who oppose democracy in the Arab world,
Eastern Europe, and beyond. Certainly, the idea that EU enlargement has already “failed” is a constant
theme of the Russian disinformation war on the West. As this report shows, pro-Russian and Russian-
backed media have helped to intensify dissatisfaction within Central Europe as they have across
the rest of Europe. Russian businesses and business interests have helped to promote illiberal and
anti-EU politicians. If the trend continues, the Russian prophecy of democratic collapse will become
self-fulfilling, with especially profound consequences in nearby countries with large Russian-speaking
populations: Ukraine, Moldova, Belarus, and of course Russia itself.

If government and governing organisations in Europe and the US do not want to see a further decline
in democratic standards on the continent—a decline which would inevitably lead to the breakup of the
EU and NATO, and the exclusion of the US from Europe—then they should take immediate steps to
strengthen democracy in the region. The EU and NATO accession processes have shown that European
institutions can exert a positive influence when they are firm in their determination to uphold liberal
democratic principles.

Yet there is little to be gained from public censure or hand-wringing. Aggressive language, whether from
US ambassadors or from EU officials, may backfire. Instead, European and transatlantic institutions
should immediately consider the following steps:

» Engage and invest in energy projects that make the region truly independent from Russia. A European
“energy union”, greater energy integration, and a more efficient market would help. More importantly,
Europe should negotiate gas and oil purchases from Russia as a union, rather than leaving each
member to secure its own deal—a system which puts pressure on smaller and weaker countries.

» Find ways to support and stabilise both public and private media. State media need to become truly
“public”, with checks and balances that separate them from elected politicians and local oligarchs.
European institutions could advise on the drafting of media laws and regulations which would meet

26 |



TRANSITIONS

FORUM

democratic standards and encourage rational and free public debate. The “journalism training”
programmes created in the 1990s are insufficient in the current climate. Without legal support, the
press will easily be manipulated both by Russia and by extremist groups seeking to overturn power,
whatever the quality of individual journalists.

» Both the EU and NATO need to step up their strategic communications in the region, and indeed
across the continent. European leaders spend far too little time communicating their views to the
public in other countries.

» Corruption in Central Europe, which is often connected to Russia, needs to be understood as a vital
security issue for the entire continent, not least because allegations of corruption, whether true
or false, are so often used to discredit pro-American and pro-EU political parties. International
economic institutions need to come up with better means of identifying and sanctioning law-
breakers, especially those who use offshore banking systems and other techniques that are difficult
for smaller governments and poor bureaucracies to investigate.

Finally and more generally: although it is (again) beyond the scope of this paper, European political
institutions should be reformed so that they answer more directly to ordinary Europeans. The institutions
that manage European economic policy need to be more responsive to the public too. The institutions
that manage European foreign policy, and especially European immigration policy, should be reformed and
strengthened so that they meet the challenges of the present. The refugee crisis and the wars in the Middle
East have the potential to destabilise European politics for many years to come.

| 27



\

LEGATUM"
INSTITUTE

TRANSITIONS
FORUM

REFERENCES

Wendy Zeldin, “Hungary: New Constitution Signed into Law”,
Library of Congress, April 29, 2011. www.loc.gov/law/foreign-
news/article/hungary-new-constitution-signed-into-law.

“European Commission Launches Accelerated Infringement
Proceedings against Hungary over the Independence of Its

I am grateful to Edward Lucas, Peter Pomerantsev, Monica 10.
Macovei, Andrei Plesu, Grigorij MeseZnikov, Armand Gosu, Gelu
Trandafir, Cristian Ghinea, Lukas Fila, Alexander Duleba, Jeremy

Druker, Milan Ni¢, Attila Mong, and Daniel Anyz for valuable "
comments and insightful input to this study. Any mistakes are

my own.

1

Asad Alam, Paloma Anés Castro, Faruk Khan, and Charles
Udomsaph, Unleashing Prosperity: Productivity Growth in
Eastern Europe and the Former Soviet Union (Washington:
International Bank for Reconstruction and Development,
2008), page 42.

European Commission, “European Neighbourhood Policy
and Enlargement Negotiations: Conditions for Membership”.
ec.europa.eu/enlargement/policy/conditions-membership/
index_en.htm.

“Full text of Viktor Orban’s Speech at Baile Tugnad
(Tusnadfiirdé) of 26 July 2014”", Budapest Beacon, July 29,
2014. budapestbeacon.com/public-policy/full-text-of-viktor-

orbans-speech-at-baile-tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-2014.

Fareed Zakaria, “The Rise of Illiberal Democracy”, Foreign
Affairs, November/December 1997. www.foreignaffairs.com/
articles/1997-11-01/rise-illiberal-democracy.

Maximilian Popp, “The ‘Tribune of Anatolia’: America’s

Dark View of Turkish Premier Erdogan”, Spiegel Online
International, November 30, 2010. www.spiegel.de/
international/world/the-tribune-of-anatolia-america-s-dark-
view-of-turkish-premier-erdogan-a-732084.html.

“We Lied to Win, Says Hungary PM”, BBC News, September
18, 2006. news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5354972.stm.

Péter Kreko, Krisztian Szabados, and Attila Juhasz, “Reasons
behind the Resurgence of the Far Right in Hungary”, Political
Capital Institute, October 28, 2009. www.riskandforecast.
com/post/hungary/reasons-behind-the-resurgence-of-the-
far-right-in-hungary-_307.html.

European Commission for Democracy through Law, “Opinion
on the New Constitution of Hungary Adopted by the Venice
Commission at Its 87th Plenary Session (Venice, 17-18 June
2011)", Council of Europe, June 20, 2011. www.venice.coe.int/
webforms/documents/CDL-AD%282011%29016-E.aspx. In
other legal systems, cardinal laws are known as “organic laws”.

“Hungary’s Government Has Taken Control of the
Constitutional Court”, Hungarian Helsinki Committee, March
25, 2015. helsinki.hu/en/hungarys-government-has-taken-
control-of-the-constitutional-court.

28 |

20.

21

Central Bank and Data Protection Authorities as well as over
Measures Affecting the Judiciary”, European Commission, January
17,2012. europa.eu/rapid/press-release_IP-12-24_en.htm.

“New Electoral System in the Home Stretch”, Political Capital
Institute, July 23, 2013. www.valasztasirendszer.hu/wp-
content/uploads/PC_New_Electoral_System_In_The_Home_
Stretch_20130723.pdf.

Kester Eddy and Neil Buckley, “Hungary Moves to Charge
Former PMs”, Financial Times, August 3, 2011. www.ft.com/intl/
cms/s/0/72d9420e-bd1e-11e0-9d5d-00144feabdc0.html.

Nikolaj Nielsen, “Hungary Restricts Campaign Freedoms
ahead of EU Elections”, EU Observer, March 13, 2013.
euobserver.com/justice/119386.

Jean-Paul Herman and Lise Herman, “Hungary as a Mafia
State?”, Books and Ideas, March 6, 2014. www.booksandideas.
net/Hungary-as-a-Mafia-State.html.

“Statement of Preliminary Findings and Conclusions”,
Organization for Security and Co-operation in Europe, April 7,
2014. www.osce.org/odihr/elections/117205.

Viktor Orban, “Prime Minister Viktor Orban’s Speech at the
25th Bélvanyos Summer Free University and Student Camp”,
Website of the Hungarian Government, July 30, 2014. www.
kormany.hu/en/the-prime-minister/the-prime-minister-s-
speeches/prime-minister-viktor-orban-s-speech-at-the-25th-
balvanyos-summer-free-university-and-student-camp.

Sarah Joanne Taylor, “Hungary: Far-right Jobbik Wins First
Individual Constituency Seat”, Euronews, April 13, 2015. www.
euronews.com/2015/04/13/hungary-far-right-jobbik-wins-
first-individual-constituency-seat.

Anton Shekhovtsov, “It’s Getting Ugly in Hungary”, Foreign
Policy, May 20, 2015. foreignpolicy.com/2015/05/20/its-
getting-ugly-in-hungary.

Cas Mudde, “The Hungary PM Made a ‘Rivers of Blood’ Speech
...and No One Cares”, The Guardian, July 30, 2015. www.
theguardian.com/commentisfree/2015/jul/30/viktor-orban-
fidesz-hungary-prime-minister-europe-neo-nazi.

“Jobbik’s Policy Proposals Realized by Fidesz: A Summary in

10 Points”, Political Capital Institute, May 15, 2015. www.
riskandforecast.com/post/flash-report/jobbik-s-policy-
proposals-realized-by-fidesz-a-summary-in-10-points_818.html.



TRANSITIONS
FORUM

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

Simeon Djankov, “Hungary under Orban: Can Central
Planning Revive Its Economy?”, Peterson Institute for
Economics Policy Brief, July 2015; www.piie.com/publications/
pb/pb15-11.pdf. See also “Hungary Raises Taxes on Advertising
and Supermarkets”, The Guardian, November 18, 2014;
www.theguardian.com/world/2014/nov/18/hungary-taxes-
advertising-supermarkets-soap.

On the far-right commentators engaged by the Russian
media, see Anton Shekhovtsov, “Bringing the Rebels”:
European Far-Right Soldiers of Russian Propaganda (London:
Legatum Institute, 2015). lif.blob.core.windows.net/lif/docs/
default-source/publications/bringing-the-rebels-by-anton-
shekhovtsov-september-2015-pdf.pdf.

Anton Shekhovtsov, “Pro-Russian Extremists Observe the
Illegitimate Crimean ‘Referendum’”, Anton Shekhovtsov’s
Blog, March 17, 2014; anton-shekhovtsov.blogspot.
com/2014/03/pro-russian-extremists-observe.html. Anton
Shekhovtsov, “Fake Monitors ‘Observe’ Fake Elections in
the Donbass”, The Interpreter, November 2, 2014; www.
interpretermag.com/fake-monitors-observe-fake-elections-
in-the-donbass.

Attila Juhasz, Lérant Gydri, Péter Krekd, and Andras Dezsé,

“I Am Eurasian”: The Kremlin Connections of the Hungarian
Far-Right (Budapest: Political Capital Kft./Social Development
Institute Kft., 2015), page 20.

Ibid., page 15.

“Hungarian State and Surgutneftegas Reached Agreement
on MOL Shares”, MOL Group, May 24, 2011. molgroup.info/
en/investor-relations/regulated-information/533-hungarian-
state-and-surgutneftegas-reached-agreement-on-mol-shares.

Zoltan Simon, “Orban’s Party to Make Russian Nuclear Deal a
30-Year Secret”, Bloomberg Business, February 27, 2015. www.
bloomberg.com/news/articles/2015-02-27/orban-s-party-
makes-hungary-russia-nuclear-deal-a-30-year-secret.

Andras Racz, “Hungary”, in Ahto Lobjakas and Martin Mélder
(eds), EU-Russia Watch 2012 (Tartu: Centre for EU-Russia
Studies, University of Tartu, 2012), page 68.

“The Man behind the Russian-Hungarian Rapprochement:
Erné Keskeny”, Hungarian Spectrum, February 24, 2015.
hungarianspectrum.org/2015/02/24/the-man-behind-the-
russian-hungarian-rapprochement-erno-keskeny.

Peter Zajac, “Conclusion”, in Martin Butora and Thomas W.
Skladony (eds), Slovakia 1996-1997: A Global Report on the
State of Society (Bratislava: Institute for Public Affairs, 1998),
page 212.

Interview with Grigorij Meseznikov, president of the
Bratislava-based Public Affairs Institute, conducted by the
author in Bratislava, Slovakia, on September 7, 2015.

Marian Lesko, “Slovakia’s Tough New Press Law”,
Bloomberg Business, May 1, 2008. www.bloomberg.com/
bw/stories/2008-05-01/slovakias-tough-new-press-

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

40a.

41.

42.

43.

44,

45.

46.

lawbusinessweek-business-news-stock-market-and-
financial-advice.

Kristina Mikulova, “Slovak Media Law Constrains Freedom
of the Press”, Center for European Policy Analysis, June 2,
2008. www.cepa.org/content/slovak-media-law-constrains-
freedom-press.

“IPI Report Uncovers Worrying Trends in Slovakia”,
International Press Institute, April 15, 2009. www.freemedia.
at/newssview/article/ipi-report-uncovers-worrying-trends-in-
slovakia.html.

Andrej Skolkay, “Slovakia”, European Journalism Centre. ejc.
net/media_landscapes/slovakia.

“Democratic Institutions and the Rule of Law”, in Martin
Butora, Grigorij Meseznikov, and Miroslav Kollar (eds),
Slovakia 2009: Trends in Quality of Democracy (Bratislava:
Institute for Public Affairs, 2010), page 21.

Ibid., page 20.

“For a Modern, Pluralist and Tolerant Europe”, 5th PES
Congress, May 7-8, 2001. d3n8a8pro7vhmx.cloudfront.

net/partyofeuropeansocialists/pages/142/attachments/
original/1395863035/tolerant-modern-pluralist-eu-2001_en.pdf.

William M. Downs, Political Extremism in Democracies:
Combating Intolerance (New York: Palgrave Macmillan, 2012),
page 184.

Centésa zvolili za prokuratora, prezident avizuje, Ze ho
nevymenuje”, Pravda, June 17, 2011. spravy.pravda.sk/
domace/clanok/170777-centesa-zvolili-za-prokuratora-
prezident-avizuje-ze-ho-nevymenuje/.

Kazimierz Poptawski, “Catharsis or a Headache?
Parliamentary Elections in Slovakia”, New Eastern Europe,
March 9, 2012); neweasterneurope.eu/interviews/179-
catharsis-or-a-headache-parliamentary-elections-in-
slovakia; Martin Santa and Jan Lopatka, “Slovaks Set to
Dump Centre-right after Graft Scandal”, Reuters, March
7, 2012; www.reuters.com/article/us-slovakia-election-
idUSTRE8261W020120307.

Interview with Lukas Fila, head of the publishing house N
Press (as well as former editor of The Slovak Spectator and
former deputy editor of SME), conducted by the author in
Bratislava, Slovakia, on September 9, 2015.

Interview with Lukas Fila, op. cit.

“42 eskych a slovenskych webd, které Siti ruské 1zi”, Echo
24, February 27, 2015. echo24.cz/a/isYwV/42-ceskych-a-
slovenskych-webu-ktere-siri-ruske-zi.

Marek Rybar and Peter Spac, “The March 2014 Presidential
Elections in Slovakia: The Victory of a Political Novice”,
Electoral Studies, 38 (2015), 90.

Michaela Terenzani, “Kiska Still Cites Failings in Judiciary”,
The Slovak Spectator, 15 November (2015), spectator.sme.
sk/c/20063699/kiska-still-cites-failings-in-judiciary.html.

|29



TRANSITIONS
FORUM

\

LEGATUM"
INSTITUTE

47.

48.

49.

50.

51

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

“Journalist Sabina Slonkova Convicted for Protecting
Her Sources”, Reporters Without Borders, February
11, 2009. en.rsf.org/czech-republic-journalist-sabina-
slonkova-11-02-2009,34853.html.

“Fine against Czech Journalist Marks a Setback for Press
Freedom”, International Press Institute, February 10, 2009.
www.freemedia.at/newssview/article/fine-against-czech-
journalist-marks-a-setback-for-press-freedom.html.

K.S., “Vaclav Klaus’s Controversial Amnesty”, The
Economist, January 17, 2013. www.economist.com/blogs/
easternapproaches/2013/01/czech-politics.

Nicholas Watson and Neil Buckley, “Czech PM Petr Necas
Quits over Spying and Bribery Scandal”, Financial Times, June
17, 2013. www.ft.com/cms/s/0/e733c4fc-d767-11e2-a26a-
00144feab7de.html.

“Mistress, Now Wife, of Ex-Czech PM, 3 Spy Agency Officials
Acquitted of Abuse of Power Charges”, Fox News, May 29, 2015.
www.foxnews.com/world/2015/05/29/mistress-now-wife-ex-
czech-pm-3-spy-agency-officials-acquitted-abuse-power.
“Zemanovu stranu sponzoruje jednatel z ruského Lukoilu”,
Ceska televize, January 18, 2010. www.ceskatelevize.cz/
ct24/ct24/domaci/1361186-zemanovu-stranu-sponzoruje-
jednatel-z-ruskeho-lukoilu.

Riikka Nisonen, “Milo$ Zeman is the New President of the
Czech Republic”, Baltic Worlds, January 31, 2013. balticworlds.
com/new-president-of-the-czech-republic.

Umberto Bacchi, “Czech Gay Pride Row Flares over President
Milos Zeman'’s Snub of University Appointment”, International
Business Times, May 20, 2013. www.ibtimes.co.uk/zeman-
putna-czech-gay-university-469206.

Jan Jificka, “Putna prevzal profesuru z rukou ministra,
Karolinem se rozeznél potlesk”, iDNES.cz, June 25, 2013.
zpravy.idnes.cz/putna-dostane-profesorsky-dekret-dlx-/
domaci.aspx?c=A130624_155219_domaci_jj.

K.S., “Zeman's Coup”, The Economist, June 26, 2013. www.
economist.com/blogs/easternapproaches/2013/06/czech-
politics-2.

Henry Foy and Christian Oliver, “Czech President Milos Zeman
in War of Words over Russia Stance”, Financial Times, February
9, 2015. www.ft.com/cms/s/0/b0f5c6a2-adfc-11e4-8188-
00144feab7de.html.

“Klaus Attends Forum Organized by Putin’s Friend”, Prague
Post, October 9, 2015. www.praguepost.com/world-
news/50149-klaus-attends-forum-organized-by-putin-s-friend.

“Protesters Give Czech President Red Card to Mark Velvet
Revolution”, Yahoo News, November 17, 2014. news.yahoo.
com/protesters-czech-president-red-card-mark-velvet-
revolution-170204557.html.

“Jak funguji ceské medialni agentury pro priizkum
verejného minéni? Exkluzivni vypovéd zaméstnance!”,

AE News, December 4, 2014. aeronet.cz/news/

30|

61.

62.

63.

64.

65.

66.

67.

68.

69.

70.

7.

72.

73.

74.

jak-funguji-ceske-medialni-agentury-pro-pruzkum-
verejneho-mineni-exkluzivni-vypoved-zamestnance-o-
praktikach-spin-doctoringu-planovani-vysledku-pruzkumu-
prefabrikace-volebnich-preferenci-ovlivnov.

Ondrej Kundra, “Putinlv hlas v Cesku”, Respekt, February 28,
2015. www.respekt.cz/z-noveho-cisla/putinuv-hlas-v-cesku.
Tomas Syrovatka, “Zebticek Cecht, ktefi slouzi Putinovi:
Michal Voracek”, Neovlivni, May 10, 2015. neovlivni.cz/
zebricek-cechu-kteri-slouzi-putinovi-michal-voracek.

Zselyke Csaky, “Why We Shouldn't Ignore the Czech
President’s Latest Gaffe”, Freedom House, October 21, 2015.
freedomhouse.org/blog/why-we-shouldn-t-ignore-czech-
president-s-latest-gaffe.

“Czech 'Bloc against Islam’ Leader Charged With Hate
Speech”, Transitions Online, 25 November (2015), www.
tol.org/client/article/25292-czech-republic-islam-far-right-
martin-konvicka.html.

Daniel Bardsley, “Babis’s Purchase of Mafra Raises Questions
of Motives”, Prague Post, July 3, 2013. web.archive.org/
web/20130709070752/http://www.praguepost.com/
business/16648-babiss-purchase-of-mafra-raises-questions-
of-motives.html.

Rheinisch-Bergische Druckerei- und Verlagsgesellschaft GmbH.

Nicholas Watson, “Czech Media Oligarchs Consolidate Press
Powers”, Financial Times, October 7, 2014. www.ft.com/cms/
s/0/336eadaa-2f87-11e4-83e4-00144feabdc0.html.

Roman Hajek and Sandra Stefanikova, “Czech Republic:
New Owners and Newsroom Changes”, European Journalism
Observatory, September 30, 2014. en.ejo.ch/media-politics/
media-ownership-newsroom-change-czech-republic.

Quoted in Janosch Troehler, “The Decline of Czech’s Press
Freedom”, Medium, August 7, 2015. medium.com/@
janoschtroehler/the-decline-of-czech-s-press-freedom-
54eaffa85958.

Vladimir Tismaneanu, “Romania’s First Post-Communist
Decade: From lliescu to Iliescu”, Wilson Center, July 7, 2011.
www.wilsoncenter.org/publication/225-romanias-first-post-
communist-decade-iliescu-to-iliescu.

Interview with Armand Gosu, Associate Professor of Political
Science at the University of Bucharest, conducted by the
author in Bucharest, Romania, on April 29, 2015; interview
with Cristian Ghinea, president of the Bucharest-based think-
tank Romanian Centre for European Politics, conducted by the
author in Bucharest, Romania, on April 30, 2015.

Olli Rehn, “Bulgaria and Romania: Preliminary Assessment”,
European Commission, April 3, 2006. europa.eu/rapid/press-
release_SPEECH-06-218_en.htm.

Interview with Cristian Ghinea, op. cit.

Rupert Wolfe Murray, “In Romania, Even Good News Can
Be Bad”, RFE/RL, July 15, 2008. www.rferl.org/content/
Romanian_Good_News_Can_Be_Bad/1183803.html.



TRANSITIONS
FORUM

75.

76.

77.

78.

79.

80.

81.

82.

83.

Corina Stratulat and Paul lvan, “Romania’s Democracy

in Reverse Gear—en garde, EU!”, European Policy Centre,
July 6, 2012. www.epc.eu/documents/uploads/pub_2788_
romania_s_democracy_in_reverse_gear.pdf.

“Statement by the European Commission on Romania”,
European Commission, July 6, 2012. europa.eu/rapid/press-
release_MEMO-12-529_en.htm.

Toby Vogel, “EU Warns Romania over Pressure on Judges”,
Politico, August 8, 2012. www.politico.eu/article/eu-warns-
romania-over-pressure-on-judges.

Stratulat and Ivan, op. cit.

“Basescu Accuses the Voice of Russia of Political ‘Meddling”,
Voice of Russia, August 6, 2012. sputniknews.com/
voiceofrussia/2012_08_06/Basescu-accused-The-Voice-of-
Russia-of-voicing-political-instruction.

Interview with Monica Macovei conducted by the author in
Bucharest, Romania, on April 27, 2015.

Marian Chiriac, “Romania President Fuels Row over Russian

Refinery”, Balkan Insight, October 9, 2014. www.balkaninsight.

com/en/article/romania-president-adds-presure-on-lukoil-
refinery-dispute.

“Lukoil Refinery in Romania Closed over Tax Evasion, Money
Laundering Probe”, Novinite, October 7, 2014. www.novinite.
com/articles/163900/Lukoil+Refinery+in+Romania+Closed+o
ver+Tax+Evasion,+Money+Laundering+Probe.

Alina Butu, “Statements from Basescu, Ponta and Macovei
Have Affected Justice Independence, CSM Says”, Romania
Journal, December 11, 2014. www.romaniajournal.ro/
statements-from-basescu-ponta-and-macovei-have-
affected-justice-independence-csm-says.

84.

85.

86.

87.

88.

89.

Interview with Armand Gosu, op. cit.

“Romania, Presidential Election, Second Round, 6 December
2009: Preliminary Statement”, Organization for Security and
Co-operation in Europe, December 6, 2009. www.osce.org/
odihr/elections/romania/40744.

Zack Beauchamp, “The Romanian Protests that Forced out the
Prime Minister, Explained”, Vox, November 5, 2015. www.vox.
com/world/2015/11/5/9674376/romania-protests.

Ivan Krastev, “Why Poland Is Turning Away from the

West”, New York Times, December 11, 2015. www.nytimes.
com/2015/12/12/opinion/why-poland-is-turning-away-from-
the-west.html.

Michat Krzymowski, Wojciech Ciesla, “Prawda o tasmach”,
Newsweek Plus Polska, No. 29 (2015), www.newsweek.pl/
kto-stal-za-afera-tasmowa-nowe-ustalenia-newsweeka-
,artykuly,366638,1,z.html.

Vanessa Gera, “New Polish Government Sparks Constitutional
Crisis”, Associated Press, December 2, 2015; bigstory.ap.org/
article/7c3d5b6486ff4ca08adf314f0123b33c/new-polish-
government-sparks-constitutional-crisis. Maciej Kisilowski,
“Poland’s ‘Overnight Court’ Breaks All the Rules”, Politico,
December 8, 2015; www.politico.eu/article/law-vs-justice-
poland-constitution-judges.

|31



TRANSITIONS LEGATUM"
FORUM INSTITUTE

ABOUTTHE AUTHOR

Anton Shekhovtsov

Anton Shekhovtsov is Visiting Senior Fellow for the Legatum Institute’s Transitions
Forum. His main area of expertise is the European far right and illiberal tendencies
in Central and Eastern Europe. Anton is also Associate Research Fellow at the
Institute for Euro-Atlantic Cooperation (Ukraine), and General Editor of the
Explorations of the Far Right book series at ibidem-Verlag (Germany). He is the
author of the Russian language book New Radical Right-Wing Parties in European
Democracies (Stuttgart, 2011), and co-editor of The Post-War Anglo-American
Far Right (Basingstoke, 2014) and White Power Music (Ilford, 2012). He is also a
member of the Editorial Board of Fascism: Journal of Comparative Fascist Studies,
and published several academic articles in Journal of Democracy, Russian Politics
and Law, Europe-Asia Studies, and Patterns of Prejudice among others.

Follow Anton Shekhovtsov on Twitter @ A_SHEKHOVTSOV

The views expressed in this paper are those of the author and not necessarily those of the Legatum Institute.

32|



Hungarian Pri
Viktor Orban

978-1-911125-04-

04-4
1911 1125044

JANUARY 2016

9178





