
TRANSITIONS 
FORUM

www.li.com 
www.prosperity.com

 

  
| CASE STUDY | NOVEMBER 2014

Let There Be Speech:  
Reforming the Media in Rwanda 

by Christian Caryl,  
with Steve McCauley, Anne Applebaum,  

Jerzy Wójcik, and Catherine Gicheru



ABOUT THE LEGATUM INSTITUTE

The Legatum Institute is a charitable public policy think-tank whose mission is 
to help people lead more prosperous lives. The Institute defines prosperity as 
wellbeing, not just wealth. Its Legatum Prosperity Index™ assesses a wide range 
of indicators including education, health, social capital, entrepreneurship, and 
personal freedom to rank 142 countries. Published annually, the Index has become 
an essential tool for governments around the world.

Through research programmes including The Culture of Prosperity, Transitions 
Forum, and the Economics of Prosperity, the Institute seeks to understand what 
drives and restrains national success and individual flourishing. The Institute 
co-publishes with Foreign Policy magazine, the Democracy Lab, whose on-the-ground 
journalists report on political transitions around the world.

The Legatum Institute is based in London and an independent member of the Legatum 
Group, a private investment group with a 27 year heritage of global investment in 
businesses and programmes that promote sustainable human development.  

www.li.com

www.prosperity.com

http://democracylab.foreignpolicy.com



TRANSITIONS 
FORUM 

| 1TRANSITIONS forum | 1TRANSITIONS forum

CONTENTS

Executive Summary	 2

Introduction	 4

Historical Background	 6

A Deformed Media Landscape	 8

On the Path to Reform	 9

Assessing the Results	 13

Lessons for Policy-makers	 16

References	 18

About the Author and Contributors	 20

About the Legatum Institute	 inside front

Legatum Prosperity IndexTM Country Factsheet 2014	 inside back

TRANSITIONS 
FORUM 



TRANSITIONS 
FORUM 

2 | TRANSITIONS forum

In April 2009, the government of Rwanda banned the BBC. This marked the culmination of a 
long period of bad relations between government and media. Rwanda’s foreign friends began 
to question their support for the government and its singular president, Paul Kagame. Leading 
state officials were caught between wanting to control journalism and realising that state 
censorship would jeopardise foreign investment and aid. By late 2010 there was a sense in 
Rwanda that this “crisis of reputation” had become a serious matter, and Rwandan officials 
initiated a policy debate. 

This case study explores some of the decisions made by Rwanda’s leaders from 2010 
onwards. Could they change their own thinking, and make gradual changes in policy that 
would eventually result in real acceptance for media freedom, both within the public 
and the state administration? Or, to put it somewhat differently: can a regime with an 
authoritarian reputation and instincts revolutionize itself from within? And is there a form 
of outside assistance that could help the Rwandans think through this transition? 

By 2011, a small group of outside advisors, which informally called itself the Rwanda Media 
Reform Initiative, started assisting the government in its efforts. They helped the government 

write a proposal for change that would take place in three 
stages. Officials would 1) elaborate a clear strategy for 
reform; 2) address the legal and regulatory environment; 
3) address the need to raise professional standards across 
the board. The laws took two years to progress through the 
parliament, but by July 2013 a new institutional framework 
had come into existence.

After a year, it is possible to begin to assess some of the changes, though too early to say anything 
definitive about the whole process. Clearly, some of the reforms have worked better than others. 
The Rwanda Media Reform Initiative has not revolutionised Rwandan journalism. Nor, indeed, was 
that its intended goal. Liberalisation and professionalisation need to go hand in hand; mutual trust 
and a willingness to take responsibility need to be developed; and not only government officials 
and the police but also society itself need to become accustomed to a new approach to public 
discourse. This will take time.

After a brief overview of the media landscape in Rwanda, this report describes the reform 
process, assesses some of the results, and makes a few observations: 

»» The fact that Rwanda’s government has accepted many of the observations of its 
international advisers, and in some cases turned them into concrete policies, strongly 
suggests that this is a government that is capable of changing its mind. Such opportunities 
should be seized and built upon rather than ignored. As a Western diplomat in Kigali 
said: “It’s not always very constructive to stand outside and wait for a perfect world.”

»» Confrontation achieves very little. The Rwanda Media Reform Initiative was successful in 
working with the government of Rwanda precisely because it did not dictate outcomes. 

Executive Summary 

Not only government officials and 
the police, but also society itself, 
need to become accustomed to a  
new approach to public discourse.



TRANSITIONS 
FORUM 

| 3TRANSITIONS forum

»» If the Rwandan government needs to relax its attitude to journalists, the Rwandan media 
also needs to build up its professional skills. The Rwandan government and foreign donors 
should provide sound training and promote good professional standards. They should also 
think about the business environment for journalism, since a low-paid, marginal profession 
will never attract talent. 

»» It is obvious that media development will run parallel to political development, but it is 
worth repeating. “The media freedom cannot go beyond political freedom,” says Fred 
Muvunyi, the journalist who heads the Rwandan Media Commission, “The two go hand 
in hand.” 

»» To be successful, the Rwandan media will eventually require other kinds of institutions as 
well. Now that the media reform process has begun to move forward, the government 
should begin the next phase: the creation of a clear legal structure which would ensure 
the development of genuinely independent civic, charitable, educational, and advocacy 
groups of a kind that could contribute to the debates that the media would eventually 
begin to portray.

»» Any kind of change will be uneven. As this report was being finished, the Rwandan 
government, in reaction to a BBC documentary which questioned the extent and nature of 
the 1994 genocide, once again took the Kinyarwanda-language BBC World Service off the 
air. On the one hand, the government may have overstepped its own rules; on the other 
hand, there are now journalists who feel empowered enough to complain about it.

»» Above all, self-censorship—fear of stepping over an invisible line and being punished by 
the authorities—remains the central problem. The government’s actions and attitudes 
towards political opposition unnerve even those who want to work on apolitical stories; 
past stories of media harassment are known to all. The memory of the genocide still 
hangs over many Rwandans, even those too young to remember it. Many years may be 
required to overcome the fear that haunts many Rwandans, but more engagement would 
make a difference. The workshops and meetings now being held in Rwanda, which include 
police, judiciary, and other public officials as well as journalists, are one part of a possible 
solution. The more conversation there is between different groups, the more each may 
value the other’s point of view. Ultimately, the media itself could become a forum for such 
debates. Indeed, if that can happen, then the reforms will have been a success.



TRANSITIONS 
FORUM 

4 | TRANSITIONS forum

In April 2009, the government of Rwanda announced that it was suspending the British 
Broadcasting Corporation’s World Service broadcasts in the local language of Kinyarwanda, 
and proceeded to switch off the company’s two FM transmitters in the country. The Rwandan 
Information Minister accused the BBC of spreading “words of hatred and division” and denying 
the 1994 genocide that left hundreds of thousands of Rwandans dead. She urged the broadcaster 
to offer “guarantees of responsible journalism”—a move it would repeat in 2014.1

That decision, harsh enough on its own, was the culmination of a long period of worsening 
relations between the Rwandan government and the Rwandan media. In the months leading 
up to it, journalists had been arrested, threatened, and detained. A few months later, on June 
24, 2010, a journalist was shot dead outside his home. (The government of Rwanda has always 
denied having anything to do with this killing.) Newspapers were subject to censorship, and 
editors were put under heavy pressure.2 

By the summer of 2010, the crackdown on the press was leading some of Rwanda’s foreign 
friends to question their support for the Rwandan government and its singular president, Paul 
Kagame. Donors had put major funding into the country, which had developed a strong record 
on poverty reduction, healthcare, and other public services in the years since the 1994 genocide. 
Corruption in the country is relatively low, especially when measured against Rwanda’s 
dysfunctional neighbours.3 Rwandan courts enjoy a relatively good reputation.4 But the harsh 
treatment of journalists was a constant theme of criticism from human rights organisations, and 
donors were starting to question whether they should continue to support the government of 
Rwanda directly.

There was also a growing sense of frustration within the Rwandan government at the state of 
the country’s media. Because of the prevailing atmosphere, well-qualified graduates often chose 
other professions. The state TV broadcaster was so poor that even government ministers were 
critical of it. Presidential press conferences were notable for the lack of penetrating questions 
from Rwandan journalists.

The dismal state of the media raised questions about the government’s long-term goals. Rwanda, 
small and landlocked, boasts little in the way of natural resources, and its opportunities for 
trade are dependent on neighbouring countries that have access to the sea, where corruption is 
endemic and adds significant costs. In line with its ambitious plans to make Rwanda a regional 
“business hub” (capable of competing with existing commercial centres in places such as Nairobi, 
Johannesburg, and Dubai), President Kagame’s government has covered the country with a 
network of fibre-optic cables, which it views as the foundation for an economy which will be 
based on the production and distribution of information and services.5 Hundreds of students now 
graduate each year from university in Rwanda in information technology-related subjects.

But it was hard to envisage how a knowledge-driven economy could exist simultaneously 
with harsh control of the media. Leading state officials were therefore caught between two 
impulses. On the one hand, they manifested an obsessive desire to control journalism, which 
is partly rooted in Rwanda’s traumatic recent history, as this paper will describe. The genocide 
of 1994 took the lives of between 800,000 and 1 million Rwandans (around one-sixth of the 

Introduction 



TRANSITIONS 
FORUM 

| 5TRANSITIONS forum

TRANSITIONS 
FORUM 

| 5TRANSITIONS forum

country’s total population at the time). This crime would have been impossible without 
the cynical exploitation of the media.6 The vision of a return to the chaos and violence of 
1994 continues to haunt them, many of whom are members of the Tutsi minority, as well 
as everyone else in the country. Though there are surely other reasons why they want to 
control the press, this fear of violence continues to loom large in their own minds, and they 
often express frustration when outsiders fail to understand it.

On the other hand, they also understood that they could not build an information economy, 
let alone attract more foreign investment and aid, if Rwanda had a reputation as a country 
where no media could flourish. At some level, some of them have also understood that in the 
long term, if the country is to outgrow the legacy of the genocide, a more open and honest 
public dialogue will be necessary and desirable.

But Rwanda’s leaders now face a dilemma. Can they change their own thinking, make 
gradual policy changes, and increase the acceptance of media freedom, both among the 
public and within the state administration? Or, to put it somewhat differently: can a 
regime with an authoritarian reputation and an instinct for control revolutionise itself from 
within? And is there a form of outside intervention that could help the Rwandans think 
through this transition?

This report, the direct result of a group research trip to Rwanda in July 2014, explores these 
questions. The group included Steve McCauley, who has been involved in the media reform 
process from the beginning; Anne Applebaum, a journalist and the director of the Transitions 
Forum at the Legatum Institute; Jerzy Wójcik, a Polish journalist who made the transition 
from illegal to legal media in the 1990s and now serves as the deputy editor of the Polish 
newspaper Gazeta Wyborcza; and Catherine Gicheru, an award-winning Kenyan investigative 
journalist and editor. The author, Christian Caryl, a senior fellow at the Legatum Institute, is 
the editor of the Democracy Lab website at Foreign Policy magazine. Although he wrote the 
report, it represents a synthesis of the group’s views, and not his alone.



TRANSITIONS 
FORUM 

6 | TRANSITIONS forum

The origins of modern ethnic rivalry between Tutsis and Hutus lie in the period when 
Rwanda was still a Belgian colony, but it became particularly acute during the struggle for 
independence in the 1950s. The rivalry exploded into mass violence in April 1994, when Hutu 
youth militias, abetted by police and the military, began rounding up Tutsis and so-called 
moderate Hutus and killing them en masse, often using weapons no more sophisticated than 
machetes, bamboo spears, and clubs.

These attacks were no accident. Members of the Hutu Power movement—extremists who 
propagated an eliminationist solution to what they called the “Tutsi problem”—had spent 
years using the media to prepare their followers for mass slaughter.7 The Hutu extremist 
newspaper Kangura, founded in 1990, became the primary vehicle for genocidal ideology.8  
The notorious Hutu Power broadcaster Radio Télévision Libre des Mille Collines not only 
cultivated and inflamed anti-Tutsi hysteria but singled out targets during the genocide and 
guided the killers to their victims.9 

The genocide continued for approximately 100 days, until mid-July 1994, when the Rwandan 
Patriotic Front (RPF)—a guerrilla movement led by Tutsis living in exile—entered the capital 
and put an end to the slaughter. The country had been utterly shattered. The countryside and 
towns were strewn with corpses. Economic activity was at a virtual standstill. Before fleeing, 
members of the old regime had destroyed water lines and power plants, stripped banks of 
their funds, and commandeered cars and equipment. Millions of Hutus, fearing retribution at 
the hands of the RPF, fled to neighbouring countries. Author Stephen Kinzer estimates that 
40 percent of the population had fled or been killed.10 Rwanda was starting from scratch.

The new government moved to re-establish the viability of the state and overcome the 
after-effects of the mass slaughter. Rwanda’s new leaders based their approach on the aim of 
creating a new and unified country, to which end they vowed to promote reconciliation and 
to tackle racism head-on. The government revived a version of traditional community courts, 
known as Gacaca, to provide restorative justice in the case of tens of thousands of people 
accused of crimes during the genocide. The Gacaca courts dealt with over 100,000 cases 
from 2002 to 2012.11 At the same time, the government removed ethnic designations from 
identity cards, signalling the start of a new era that attempted to transcend such categories. 
Laws were passed that prohibited any forms of speech deemed to promote ethnic or racial 
divisions. Political parties based on ethnic lines are banned in Rwanda.

These laws are enshrined in the constitution itself, which was adopted in 2003. The document, 
which was overwhelmingly accepted in a national referendum, vowed to uphold democratic 
principles and safeguard fundamental rights. Article 34 addresses freedom of expression:

Freedom of speech and freedom of information shall not prejudice public 
order and good morals, the right of every citizen to honour, good reputation 
and the privacy of personal and family life. It is also guaranteed so long as it 
does not prejudice the protection of the youth and minors.12

Historical Background 



TRANSITIONS 
FORUM 

| 7TRANSITIONS forum

But Article 33 imposes an important limitation on such freedoms. It states: “Propagation of 
ethnic, regional, racial or discrimination or any other form of division shall be punishable by 
Law.” In practice, this restriction, known as the law on “divisionism”, is quite widely applied, 
including to journalists.

These laws reflect the broader mentality of the ruling RPF elite. Many members of the current 
leadership, whose families left the country after the anti-Tutsi pogroms beginning in 1959, 
spent three decades in exile preceding the genocide, largely in neighbouring Uganda and 
Tanzania. When they returned to their homeland after the genocide, they brought with them 
fluency in English, familiarity with the ways and legal concepts of former British colonies, and 
a strongly defined sense of mission. They are also aware that they are a minority and that 
they face a lingering and real terrorist threat from residual Hutu Power organisations such 
as the Democratic Forces for the Liberation of Rwanda (known by its French acronym FDLR), 
which is suspected of orchestrating periodic terrorist attacks within Rwanda from its bases in 
the neighbouring Democratic Republic of the Congo.13

The long years of struggle promoted a culture of ascetic self-reliance and moral certainty 
that finds its apotheosis in President Kagame’s stern public persona. At its best, this mindset 
has fostered a rigorous system of accountability at all levels of government, including strict 
performance targets (known as imihigo) for civil servants. At its worst, it has inculcated 
the urge to micromanage every potential threat. Human rights activists argue that, if a 
government official so chooses, he or she can use the charge of “divisionism” to justify the 
repression of anybody, for whatever reason. Government officials respond to such criticisms 
by noting that there is an established legal procedure in place for assessing such accusations, 
and that those charged are often cleared and released by the courts.



TRANSITIONS 
FORUM 

8 | TRANSITIONS forum

This aspect of the country’s political culture has left a palpable imprint on the media 
landscape. From 2003 a state institution known as the Media High Council served as a de 
facto censorship board, carefully regulating the content of Rwandan media organisations 
and issuing licences to operate. The semi-official English-language newspaper, the New 
Times, carefully toed the RPF party line. Rwanda’s state broadcaster, known as ORINFOR, was 
notorious for its predictable reporting on the government (as well as its dismal production 
values). Ministers set the news agenda—often demanding coverage of their own ceremonial 
meetings—and editors expected and even relied on them to do so. By and large Rwandan 
journalists knew exactly what was expected of them: self-censorship was deeply entrenched.

The RPF’s urge to control is not the only source of Rwanda’s media malaise, however. Although 
some of Rwanda’s neighbours, including Uganda and Kenya, have very lively media cultures, 
Rwanda has little or no institutional memory of journalism as an independent force that tries 
to hold government officials accountable for their actions. Journalists tend to have little in 
the way of professional qualifications. Media jobs are poorly paid and hold little status. Polish 
journalist, and contributor to this report, Jerzy Wójcik concurs:

Journalism is still a very risky profession in Rwanda, and badly paid. Most have 
such low salaries that they can’t get credit, buy a flat, or have a family. Most 
educated, talented, young people are looking for job in banks, administration, 
police and army. It’s hardly surprising that there are “capacity gaps”.

One Western consultant who has trained Rwandan journalists notes that they often lack 
the most rudimentary knowledge of public institutions in their own country. According to a 
senior Rwandan government official, less than 30 percent of Rwandan journalists actually 
have university degrees, while 40 percent do not even have secondary education.14

The general lack of qualifications is compounded by national traditions that tend to 
emphasise obedience to authority over the critical assessment of information. The culture 
of the RPF is collectivist. Debate happens, but behind closed doors. Members who are 
critical of the leadership outside the formal structures face severe public censure, loss of 
office, or worse. “We’ve been educated to respect the authority. To fear it,” says Emmanuel 
Rushingabingwi, a Rwandan trainer with the Institute for War and Peace Reporting (IWPR). 
“You know that the press and the media were involved in the genocide. So there’s self-
censorship. The feeling is still strong.”

Meanwhile, independent institutions are few and far between; Rwanda’s non-government 
sector remains extremely weak. “You cannot have strong media in a weak civil society,” says 
Prince Bahati, a Rwandan journalist who hosts a popular talk radio programme. “Civil society 
has a role to play in this country which I haven’t seen being played. At the end of the day, if 
media hold the powerful responsible, so should civil society. The media are alone.”

A Deformed Media Landscape



TRANSITIONS 
FORUM 

| 9TRANSITIONS forum

Emboldened by the result of the presidential election of 2010—Kagame received an eyebrow-
raising 93 percent—the government at the same time felt besieged by external human 
rights and freedom of expression critics. Yet it was also distinctly disinclined to respond to 
outside pressures. As senior officials would explain, Rwandans feel that Western human rights 
organisations were of no help in 1994 when it mattered, so they refuse to listen to criticism 
now, when the country is rebuilding itself. Speaking at his inauguration on September 6, 
2010, President Kagame even went out of his way to lambast international human rights 
groups, accusing them of hypocrisy and arrogance and declaring, “[they] deserve nothing 
more than to be ignored.”15

In such a context, was it possible for outsiders to play a role in changing the media culture? 
For a long time it seemed as if the answer was no. By 2009 diplomats based in Kigali had 
begun to write off the Rwandan government as relentlessly authoritarian. Several human 
rights and media watch groups wrote very critical analyses of the country. In response, the 
Rwandan government became even more defensive. The instinct of some senior figures was 
to classify all critics without distinction as “enemies” who, at best, did not understand the 
Rwandan context or, at worst, were in league with the FDLR and other opponents abroad.16 

But at about the same time, a small group of people with an interest in Rwanda unofficially 
took the initiative in tackling the problem. Steve McCauley, a British executive leadership coach 
and business consultant with experience in the media—and a contributor to this report—was 
one of those behind the initiative. In 2007 McCauley had carried out a voluntary consulting 
project in Kigali. He spent two weeks working with the editor of the New Times, the English-
language newspaper. It was apparent that the newspaper did not operate independently (its 
chairman at the time was the head of the security services). But McCauley stayed in touch with 
some of the people who worked there and returned to Rwanda several times, in 2008, 2009, 
and 2010. Along the way he got to know ministers and other senior figures in the Rwandan 
elite. When speaking to them, McCauley sought to avoid confrontation:

Instead of criticising the government, I tried to build relationships with 
senior leaders, and to understand the reasons for their actions. I encouraged 
Rwandan officials to imagine how their country might be altered, for the 
better, with a more open media climate. I pointed out that a reform might 
open up new industries. Conversely, the failure to change would be a 
problem for Rwanda’s reputation.

By the autumn of 2010 there was a sense in Rwanda that this “crisis of reputation” had 
become a serious matter, and Rwandan officials initiated a policy debate. McCauley was 
invited to help organise discussions among senior RPF figures about the future of the media 
and about the future reputation of Rwanda itself. His approach was not to tell the Rwandans 
what to do, but rather to ask them what future they wanted to see for their country—
including the media environment. In December 2010 McCauley met with President Kagame 
as well. The president assigned Protais Musoni, Minister of Cabinet Affairs, the task of convening 
a special committee to oversee reform of the media, which took several directions.

On the Path to Reform



TRANSITIONS 
FORUM 

10 | TRANSITIONS forum

By this time McCauley had involved others in these conversations, including Jerry Timmins, a 
former BBC World Service Head of Africa and the Middle East. Timmins knew senior officials 
as a result of the 2009 debacle with the BBC, and after leaving the BBC in late 2010, he 
had been consulted by Protais Musoni on media policy questions. McCauley also brought 
in Anthony Borden, co-founder and executive director of IWPR, to provide suggestions on 
training programs and journalistic capacity-building. In 2011 the Legatum Institute offered 
some financial support to this group, which informally called itself the Rwanda Media Reform 
Initiative, and helped provide some expertise in digital regulation and other matters. Prior to 
that, most of their work had been pro bono.

The members of this initiative sought to end the crisis by working in tandem with the 
Rwandan government in order to understand better what its members wanted. Rwandan 
officials led the initiative from the beginning. McCauley, Timmins, and Borden responded to 
them, always stressing the fundamental incompatibility of a repressive media environment 
with other government priorities, which included economic development, the need to attract 
foreign investment, the deployment of fixed and mobile broadband, the development of a 
regional services sector, the fight against corruption, and the importance of mechanisms for 
the accountability of government officials.

The group also engaged in deeper discussions with their Rwandan interlocutors. One of the first 
issues that came up was the question of hate speech, and in general the regulation of speech. 
Many Rwandan officials assumed that by “free speech” outsiders meant that “anybody can 
say anything”, even things that are defamatory or dishonest. Western organisations are often 
guilty of promoting this impression. As Jerry Timmins wrote in a paper published by Legatum 
in 2012, “Too often in developed democracies, we talk about freedom of the press as though it 
was absolute and not bound by restrictions.”17 In fact, the Western media is “regulated” through 
libel laws as well as by more general laws on hate speech. These can differ dramatically from 
country to country. Anne Applebaum recalls a conversation with a senior Rwandan official on 
exactly this subject:

I explained to him that Germany’s laws on Nazi propaganda and symbolism 
don’t apply just to the media. It’s illegal for anybody to display a swastika in 
Germany, for example. Germany doesn’t need special laws to regulate the 
media, so why should Rwanda? I think that was the first time this had been 
explained to him in that way.

Part of the conversation also concerned the poor quality of Rwandan media: clearly, talented, 
well-trained people had not, for the most part, been attracted to journalism in Rwanda, and 
they were not going to emerge overnight. In response, the group helped the government 
produce a “matrix” document which outlined how legal reforms, journalism training, and new 
investment in broadcasting could take place more or less simultaneously. They also began to 
look for the money and the people who could help make these things happen.

For the small advisory group and those who worked alongside them, this was a risky project: 
their efforts could easily be dismissed by Rwanda’s critics as “whitewashing” an authoritarian 
regime. But as Tony Borden argues, they also felt that the choice was either to engage with 
the government or to abandon the idea of media development in Rwanda altogether. In 



TRANSITIONS 
FORUM 

| 11TRANSITIONS forum

the atmosphere that existed at the time, there was no point in doing any kind of journalism 
training at all.

At the same time, the group believed that their interlocutors in the government had come 
to accept the need for change. In part, this commitment was a product of their concern for 
the country’s reputation. But the Rwandan leadership also seemed to be motivated by a 
desire for modernisation. When asked what kind of media they wanted, for example, many 
would respond that they wanted a “professional” media like the one they saw in neighbouring 
Kenya. The initiative members also thought that some of their suggestions were being taken 
up. In April 2011, in a conversation with President Kagame, the foreign minister, and other 
senior officials, McCauley pointed out that if government communications were removed 
from the Ministry of Information, as the proposed reform suggested, the ministry would 
become redundant. In any case, McCauley said, “‘Ministry of Information’ sounds creepy and 
Orwellian.” Sixty days later the ministry was abolished.

Through these preliminary discussions, the advisory group helped the government 
write a proposal for change which would take place in three stages. Officials proposed, 
first, to elaborate a clear strategy for reform; then to address the legal and regulatory 
environment; and thirdly to address the need to raise professional standards across the 
board. After many months of engagement, Rwandan government officials themselves 
came up with a list of priorities:

»» First, they proposed a reform of Rwanda’s restrictive and excessively punitive laws on libel 
and defamation, as well as regulations on media ownership.

»» Second, they agreed to end formal censorship, and eventually to abolish the Ministry 
of Information and the Media High Council. Instead of direct government scrutiny, they 
proposed “self-regulation”, coupled with the idea that journalists would propose a system 
of voluntary ethical and professional constraints.

»» Third, they proposed to revise laws on public access to information, with the aim of 
improving government transparency. Their objective, they said, was that the public should 
be able to hold ministers and officials to account.

»» Fourth, the government called for the transformation of the state radio and TV broadcaster 
(ORINFOR) into a public broadcaster based loosely on the model of the BBC. It would be 
funded by advertising and government subsidies, but governed by an independent board 
designed to preserve editorial independence.

»» Finally, they proposed to support training and education measures (“capacity-building”) to 
enhance the professional skills of Rwandan journalists.

In June 2011 a new media policy encompassing these points was adopted and published 
by the Rwandan cabinet. A set of draft laws was presented to the Rwandan parliament 
for discussion, a process that took two years (throughout the drafting of the media policy 
and subsequent legislation, Timmins, McCauley, and Borden were on hand to advise and 
support the reform process). As the reform progressed, some donor governments did begin 
to support it.18 In 2011 the government of the Netherlands agreed to help fund the strategic 
planning, and subsequently the legal reform and some journalism training as well. The 



TRANSITIONS 
FORUM 

12 | TRANSITIONS forum

United States and Sweden followed suit. Others—most 
notably the United Kingdom—remained sceptical and on the 
sidelines. Most human rights advocates also said they would 
reserve judgment. They feared that the media reform was 
window-dressing, and on occasion told Rwandan officials as 
much directly.19

The laws then took two years to progress through the 
parliament, causing many to doubt whether the media 
reform would ever happen. As it turned out, many inside the 
RPF objected to the new media law, and there were vigorous 
debates in parliament and behind the scenes. But by July 2013 
a new institutional framework had come into existence.

THE RWANDA CREATIVE HUB

In the course of Rwanda’s media reforms, it was 
recognised that journalism is not the only component of 
a media sector. The Rwanda Creative Hub, implemented 
by IWPR with funding from the embassies of the 
Netherlands and Sweden, aims to encourage the creation 
of a wide range of content by providing seed money to 
small, indigenous Rwandan companies which would not 
otherwise have enough funding to get off the ground.20  
The Creative Hub is designed to serve as “an incubator 
for new ideas and small business in Rwanda”, as Jerry 
Timmins explains, and to “seek out people who have 
already demonstrated some commitment to production 
or journalism and help them develop products not just 
for the Rwandan market but for East Africa too”. In July 
2014 the first grants were made to nine projects, out of 
84 proposals.21 They included proposals for:

»» the first online store of African-produced games, 
music, and apps;

»» a system for booking bus tickets via mobile phone;

»» a solar-powered video projector for use in villages that 
are bereft of electricity;

»» a television production company producing a morning 
show for the new Rwanda Broadcasting Agency;

»» 3D-animated education materials for primary schools;

»» an SMS-based business directory;

»» Rwanda’s first magazine for home furnishings and 
interiors;

»» a weekly business programme for Rwanda’s sole 
commercial TV broadcaster.

The project also resulted in the launch, on October 15, 
2014, of the breakfast current affairs programme Rise 
and Shine Rwanda, aired on the national TV broadcaster 
and produced by a female-owned production company. 
This was the first time ever that an independently 
produced news programme had been aired on a 
Rwandan national channel.22



TRANSITIONS 
FORUM 

| 13TRANSITIONS forum

Assessing the Results

Once parliament had completed its deliberations, the Rwandan leadership moved ahead 
swiftly. After a year, it is possible to begin to assess some of the changes, though too early to 
say anything definitive about the whole process. Clearly, some of the reforms have worked 
better than others.

Perhaps most conspicuously, the old system of official censorship was eliminated. The 
Ministry of Information ceased to exist. Although the Media High Council remained, it 
assumed a new role as an advocate for the press and a vehicle for training and the elevation 
of professional standards. Ministers had insisted that it had all its regulatory powers removed.

The Access to Information law was passed and implemented. The response by domestic 
journalists and foreign observers has generally been favourable. Fred Muvunyi, chairman of 
the new Rwanda Media Commission, recounts his own experience as a journalist working 
with the new law. In the summer of 2013 he was working on a story about Rwanda’s 
national sports teams. In several cases the government hired foreign coaches for the 
national volleyball and soccer squads, but officials refused to reveal how much the expats 
were being paid (rumour had it that the salaries were considerable, at least by Rwandan 
standards). “People were getting some money,” said Muvunyi. “Here we call it big money. 
They were telling me that this is classified information. I pushed it, using the law. I quoted 
the articles on access to information. The minister resisted, but later I got it.” A senior official 
from the Office of the President expressed satisfaction at this outcome, as it was seen as an 
example of how the Access to Information law could help to hold ministers to account. The 
law received a good review from the press freedom watchdog Article 19, which stated that 
it “meets standards of best practice in terms of the scope of application”, while urging the 
government to follow through on implementation of all of its aspects.23 

Television began slowly to change as well. The state broadcaster ORINFOR was abolished 
in 2013 and replaced by the “quasi-independent” Rwanda Broadcasting Authority (RBA).24  
Arthur Asiimwe, the acting director general, said that the change had improved the autonomy 
of his institution. “Before, if anything happened across the border, in Goma [Democratic 
Republic of the Congo], I didn’t have power to send my journalists,” he said. “We would have 
gone to the prime minister, or other officials, for permission. Now for me, under the new 
arrangements, I dispatch a journalist.” Government officials continued to try to exert pressure 
over his decisions, but Asiimwe said that the RBA’s new status allowed him to resist. “I get 
calls from ministers: ‘You didn’t cover my event.’ I say, we don’t cover meetings any more. 
Even now if we cover any meetings, we have to look at an angle that affects ordinary people.”

Both state and private radio stations have also begun to change. Just a few years ago, Radio 
Rwanda (part of ORINFOR) was the only radio broadcaster in the country. Today there are 
dozens—many of them local or regional stations featuring call-in talk shows that offer 
listeners unprecedented opportunities for participation and give rise to lively debate. Foreign 
investment has started to flow with the Kenyan-based Nation Media group opening KFM 
98.7, which carries news and talk in Kinyarwanda. During our trip to Rwanda we were told of 



TRANSITIONS 
FORUM 

14 | TRANSITIONS forum

several recent programmes which had touched on real political issues, including the question 
of whether President Kagame should stand in the next elections. 

The broadcasting reform is far from finished, and the RBA is not yet the BBC. Rwandans 
interviewed by the investigation team say that, while production values have improved, 
the RBA has continued to cover news events in much the same way as before, generally 
featuring long and laudatory reports on the president’s every gesture. Technical problems 
remain: having introduced the law to reform the RBA, the government is either unwilling or 
unable to invest in the new organisation, which struggles with poor funding. A new building 
that was supposed to house the RBA is far behind schedule and the current state of RBA 
production equipment is poor. The independent board, mandated by law, has yet to be created, 
undermining what was envisaged to be the basic foundation for the reform of the broadcaster 
and leading to countless day-to-day complications and inefficiencies.

The reforms of 2013 also succeeded in deregulating journalism. The creation of the Rwanda 
Media Commission (RMC) established a self-regulatory body that aimed to maintain 
professional and ethical standards for print and broadcast journalism without government 
interference.25 The recognition of this principle represents an important step forward by 
allowing the media profession to set its own standards. Among other things, the new 
media law eliminated a long-standing requirement that journalists had to hold a bachelor’s 
degree in journalism and be accredited by government in order to be officially recognised 
as members of their profession. The establishment of the Rwanda Media Commission also 
gave journalists, for the first time, an official advocate to voice their concerns vis-à-vis the 
government. “We used to have journalists being arrested or summoned and no one could 
even speak on their behalf,” said the RMC’s Fred Muvunyi. “Now if a journalist is arrested, as 
soon as we know it, we call the police and the matter is solved as soon as possible.”

Meanwhile, the new law transferred some regulatory functions for digital media to the 
Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA). RURA legally has responsibility for all media 
regulation, but it has been given authority to devolve some of these responsibilities to self-
regulatory bodies such as the RMC. The precise nature of these institutional arrangements 
remains to be worked out.

As mentioned above, some outsiders have greeted the passage of the new laws and the 
establishment of the RBA with scepticism. In an article entitled “Rwanda: Media law does 
not go far enough”, press watchdog Article 19 noted that the law still allowed the state 
to retain control of the media through a series of authorisation requirements while failing 
to clarify legal restrictions on the freedom of expression.26 The group gave the reforms 
credit for establishing the principle of media self-regulation, recognising the legal rights of 
journalists, and eliminating some government sanctions habitually deployed against media 
organisations. But Article 19 expressed concern that the reforms left control of the Internet 
firmly in the hands of the state and failed to ensure the confidentiality of journalistic sources.

More broadly, critics of the new laws pointed out to the authors of this report that the legal 
restrictions governing “genocide ideology” and “divisionism” are still firmly in place and, at least 
in principle, remain open to abuse. It is true that those prosecuted do go to court, and their 
cases are heard by a judiciary widely recognised as independent. At the same time, it is also true 
that the government retains broad discretion to define which public statements violate the law, 



TRANSITIONS 
FORUM 

| 15TRANSITIONS forum

with the consequence that journalists may still refrain from addressing sensitive issues. At the 
moment, the Rwandan government is still debating whether to alter the defamation law, and in 
particular whether to change defamation from a criminal to a civil offence.

Such a change might reassure journalists in Rwanda who still fear that the divisionism laws 
can be used against them if someone does not like what they say or write. A Rwandan 
journalist in Kigali, speaking in July 2014, put the problem starkly: “To be independent and 
speak freely is very costly here. Yes, you can speak. But who can ensure your safety?”

Journalists continue to experience harassment of various kinds in Rwanda—and did so as 
recently as April 2014.27 A reporter at a Christian radio station was arrested on charges of 
terrorism and sedition. Two others fled into exile, one of them after a source warned him that 
his life was in danger.28 An investigative website was subjected to a mysterious cyber attack.29  
The government denies any responsibility for these incidents. But they help explain why, at 
time of writing, Rwanda still ranks 162 out of 180 countries in the annual Reporters Without 
Borders survey of press freedom around the world.30 

Despite the legal changes, the atmosphere remains tense enough to discourage journalists, 
and it may take some years to overcome fear. Kenyan journalist, and contributor to this 
report, Catherine Gicheru observes that “despite the many assurances by government 
officials that they would welcome criticism and indeed welcomed criticism, there was an 
undercurrent of fear that anyone challenging the authorities would be doing so at their own 
peril, notwithstanding the new media laws which are yet to be tested”.

But the reverse is also true. Gicheru observes that while the media needs to learn to trust the 
government, both the government and the public need to learn to trust the media, if the media 
is to play a role in ensuring the good governance of the country. In Rwanda, Gicheru notes:

journalism is still not considered a serious profession or indeed a 
profession—there is a very low opinion of those who engage in journalism 
and for many, it is not considered “respectable” … Changing public 
perception and attitudes is difficult—it took decades for the Kenyan public to 
come round to accepting that journalism is actually a serious profession and 
that women who become journalists are not “immoral”!

The government is aware of the lingering fear and distrust. To help combat them, officials 
from Kigali have launched a series of public debates and discussions of the new reforms in the 
capital and provinces. Across the country politicians, police, local officials, and the general 
public have been brought together in open meetings to discuss the significance of the media 
reform. This process is supported by the United Nations Development Programme as well as 
IWPR. Some international observers are noticing improvements. For example, the Freedom 
House 2014 report on freedom in the world tracks significant improvements in Rwanda’s 
performance over the previous year.31 



TRANSITIONS 
FORUM 

16 | TRANSITIONS forum

The Rwanda Media Reform Initiative has not revolutionised Rwandan journalism. Nor, 
indeed, was that its intended goal. From the start, the Rwandan government and its team 
of international advisers envisioned an incremental process that would introduce change 
in line with the government’s long-term development priorities. The advisers understood 
from the beginning that sustainable progress would be most likely attainable through “soft 
diplomacy”—low-profile consultation and conversation with government officials aimed at 
gradually building official acceptance of a more open media environment. As has been noted, 
liberalisation and professionalisation need to go hand in hand; mutual trust and a willingness 
to take responsibility need to be developed; and not only government officials and the police 
but also society itself need to become accustomed to a new approach to public discourse. 
This will take time.

Nevertheless, there are a few observations that we can already make.

»» The experience of those involved in the informal Rwanda Media Reform Initiative strongly 
suggests that the Rwandan government will listen to those who share their understanding of 
the larger strategic goals at stake. This cannot be said of all authoritarian regimes. The fact that 
Rwanda’s government has accepted many of the observations of its international advisers, and 
in some cases turned them into concrete policies, strongly suggests that this is a government 
that is capable of changing its mind. Participants in the Rwanda Media Reform Initiative became 
convinced that such opportunities should be seized and built upon rather than ignored. “When 
we started this discussion, the determining factor was that they pushed through some quite good 
legislation,” says a Western diplomat in Kigali. “It’s not always very constructive to stand outside 
and wait for a perfect world.”

»» The Rwanda Media Reform Initiative was successful in working with the government of 
Rwanda precisely because it did not dictate outcomes. It was not an advisory body in the 
traditional sense, but rather sought to engage a wide range of officials in conversations and 
then to help find and deliver expertise. In contrast to some traditional advocacy and diplomacy, 
the participants sought to understand the goals of their interlocutors and to work with them to 
achieve those goals. They found that confrontation achieved very little.

»» If the Rwandan government needs to relax its attitude to journalists, the Rwandan media 
also needs to build up its professional skills. The government is still vastly more powerful than 
individual journalists, and its active participation in training programmes would help encourage 
people to believe that the reform is real. At the same time, if foreign donors who speak about free 
speech in Rwanda really want to encourage the development of a more open political culture, 
then they should help pay for this training too. In the next stage of development, both Rwandans 
and others should also think about the business environment for journalism, since a low-paid, 
marginal profession will never attract talent.32  The issue of ethics is also important: there are 
many stories of Rwandan journalists extorting bribes from the subjects of their coverage or 
engaging in other equally irresponsible types of behaviour. Only by providing sound training and 
promoting good professional standards can such deficits be overcome.

Lessons for Policy-makers



TRANSITIONS 
FORUM 

| 17TRANSITIONS forum

»» It is obvious that media development will run parallel to political development, but it is worth 
repeating. “The media freedom cannot go beyond political freedom,” says Fred Muvunyi, the 
journalist who heads the Rwandan Media Commission (RMC). “The two go hand in hand.” He 
does believe that conditions have greatly improved in the past five years: “Today you can go 
to the field and expect that you will come back. That’s progress. In 2009 we went to do a story 
and were detained by the police for a day. But now it’s different, journalists can go to the field 
and report back. The editor may censor the story, but at least I have done my job and no one 
else interferes in my business of reporting except my superiors.” But even as certain gradual 
improvements occur, he notes, there are other things that are likely to remain the same. “You 
can criticise a minister and a policy, but not the president. No one would dare do that.” Change 
in Rwanda is conditional, Muvunyi says, laughing. So what are the conditions? “If they don’t have 
any threat. If the media is done well, professionally and responsibly, then I think the media will be 
freer. But it’s up to us journalists to fight for our freedom in a responsible way.”

»» To be successful, the Rwandan media will eventually require other kinds of institutions as 
well. Everyone involved in setting up the independent board for the Rwandan broadcaster 
quickly realised that there is no tradition of independent boards at all in Rwanda. There was 
no independent public appointments process to get them established and no robust legal 
system to underpin them. The same is true of institutions loosely defined as “civil society”—
non-governmental organisations which are neither private businesses nor state institutions; 
the legal and political environment governing their operation in Rwanda is also weak. Now 
that the media reform process has begun to move forward, the government should begin 
the next phase: the creation of a clear legal structure which would ensure the development of 
genuinely independent civic, charitable, educational, and advocacy groups of a kind that could 
contribute to the debates that the media would eventually begin to portray.

»» Any kind of change will be uneven. As this report was being finished, the Rwandan government, 
in reaction to a BBC documentary which questioned the extent and nature of the 1994 genocide, 
once again took the Kinyarwanda-language BBC World Service off the air. Although the decision 
did not affect the institutional changes taking place within Rwanda, it certainly indicated that 
the Rwandan government’s sensitivity, or oversensitivity, to the country’s portrayal at least in 
foreign media has not gone away. The mixed state of affairs was beautifully illustrated by the 
remarks of Fred Muvunyi of the RMC. He pointed out that, under the new laws, his commission 
should have been the one to take any decisions about banning broadcasts.33 On the one hand, 
the government may have overstepped its own rules; on the other hand, there are now journalists 
who feel empowered enough to complain about it.

»» Above all, self-censorship—fear of stepping over an invisible line and being punished by the 
authorities—remains the central problem. The memory of the genocide still hangs over many 
Rwandans, even those too young to remember it. The government’s actions and attitudes 
towards political opposition unnerve even those who want to work on apolitical stories. The 
past stories of media harassment are known to all. Many years may be required to overcome 
the fear which haunts many Rwandans, but more engagement would make a difference. The 
workshops and meetings now being held in Rwanda, which include police, judiciary, and other 
public officials as well as journalists, are a part of the solution. The more conversation there 
is between different groups, the more each may value the other’s point of view. Ultimately, 
the media itself could become a forum for such debates. Indeed, if that can happen, then the 
reforms will have been a success.



TRANSITIONS 
FORUM 

18 | TRANSITIONS forum

1.	 “Information Minister on BBC Kinyarwanda Service 
Closure”, Wikileaks, May 15, 2009, accessed October 22, 
2014, www.wikileaks.org/plusd/cables/09KIGALI302_a.
html. In 2014, see Dugald Baird and agencies, “Rwanda 
bans BBC broadcasts over genocide documentary”, 
The Guardian, October 24, 2014, accessed November 
11, 2014, www.theguardian.com/media/2014/oct/24/
rwanda-bans-bbc-broadcasts-genocide-documentary.

2.	 “Rwanda: Stop Attacks on Journalists, Opponents”, 
Human Rights Watch, June 26, 2010, accessed October 
22, 2014, www.hrw.org/news/2010/06/26/rwanda-stop-
attacks-journalists-opponents.

3.	 In 2013 only 12 percent of Rwandans believed that 
government and business in their country were corrupt, 
as compared to an average in sub-Saharan Africa of 72 
percent; Legatum Prosperity Index™ 2014 (original data 
source: Gallup World Poll).

4.	 In 2013, 91 percent of Rwandans approved of the courts 
system, as opposed to an average of 61 percent in sub-
Saharan Africa; Legatum Prosperity Index™ 2014 (original 
data source: Gallup World Poll).

5.	 “Rwanda completes $95 mln fibre optic network”, 
Reuters Africa, March 6, 2012, accessed October 
22, 2014, af.reuters.com/article/investingNews/
idAFJOE72F07D20110316. 

6.	 Russell Smith, “The impact of hate media in Rwanda”, 
BBC News, December 3, 2003, accessed October 22, 
2014, news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/3257748.stm.

7.	 Ibid.
8.	 “Kangura Articles”, Rwanda File, accessed October 22, 

2014, www.rwandafile.com/Kangura.
9.	 “Hate radio”, Rwandan Stories, 2011, accessed October 22, 

2014, www.rwandanstories.org/genocide/hate_radio.html. 
10.	 Stephen Kinzer, A Thousand Hills: Rwanda’s Rebirth and 

the Man Who Dreamed It (Hoboken, NJ: John Wiley & 
Sons, 2008), page 181.

11.	 “Justice and Reconciliation”, Rwandan government, 
2014, accessed October 22, 2014, www.gov.rw/Justice-
Reconciliation. 

12.	 “Rwanda’s Constitution of 2003 with Amendments 
through 2010”, Constitute Project, July 17, 2014, 
accessed October 22, 2014, www.constituteproject.org/
constitution/Rwanda_2010.pdf. 

13.	 “2009 NCTC Report on Terrorism”, National 
Counterterrorism Center, Global Risk Intelligence 
Center, April 30, 2010, accessed October 22, 
2014, www.riskintel.com/wp-content/uploads/
downloads/2011/10/2009_report_on_terrorism.pdf. 

14.	 Interview with James Musoni, Minister of Local Affairs, 
Kigali, June 29, 2014.

15.	 “Speech by President Kagame on Inauguration Day—
Kigali 6 September 2010”, Office of the President, 
accessed October 22, 2014, www.presidency.gov.
rw/speeches/343-speech-by-president-kagame-on-
inauguration-day-kigali-6-september-2010. 

16.	 “World Report 2012: Rwanda”, Human Rights Watch, 
2012, accessed October 22, 2014, www.hrw.org/world-
report-2012/world-report-2012-rwanda. 

17.	 Jerry Timmins, “Free Speech, Free Press, Free Societies”, 
Legatum Institute, December 2012, accessed October 
22, 2014, li.com/docs/default-source/default-
document-library/free-speech-free-press-free-societies.
pdf?sfvrsn=2. 

18.	 How the money was to be paid—and to whom—was a 
particularly difficult problem to resolve. Donors believed 
that media training was a special form of development aid 
and should be delivered through channels separate from 
the government. Senior Rwandan officials insisted that 
donor flows must be routed through the Government of 
Rwanda. This was not only because they felt the need to 
co-ordinate and control the process; it was also because, 
in line with recent donor declarations, they felt that aid 
should help develop the capacity of a weak state, rather 
than create foreign-funded alternatives to the state. 
Ultimately, the Dutch government granted its aid directly 
to the Rwandan government, which in turn contracted 
the Institute for War and Peace Reporting (IWPR) to 
implement the programme. IWPR as a matter of policy 
does not contract with host governments, but made an 
exception in this case.“We brooded about this a lot, but 
concluded that the risk was worth it, given that we were 
being offered the chance to make such a potentially big 
difference on the ground,” remembers Borden. By the next 
phase of funding, in mid-2013, the situation had changed 
further. A UN report alleging Rwandan involvement in 
the M23 rebel group in the Democratic Republic of the 
Congo was being hotly debated in European parliaments, 
and several donor governments changed their policy and 
refused to approve any direct grants to the Rwandan 
government. It was now the Rwandan government’s turn 
to make an exception: grants for the media reform process 
now go directly from the donor countries to IWPR.

19.	 The Legatum Institute held two off-the-record dinners 
to discuss the media reform in London, in 2011 and 2014. 
On both occasions, representatives of major human rights 
groups discussed the reform directly with Rwandan officials. 

REFERENCES



TRANSITIONS 
FORUM 

| 19TRANSITIONS forum

20.	 “Our mission”, Rwanda Creative Hub, 2014, accessed 
October 22, 2014, www.rwandacreativehub.com/about-
us/our-mission. 

21.	 Susan Mwenesi, “Innovators win $160k in Rwanda’s 
creative hub”, Humanipo, July 15, 2014, accessed 
October 22, 2014, www.humanipo.com/news/46071/
innovators-win-160k-in-rwandas-creative-hub-
competition. 

22.	 “Rwandan TV launches First Independent News Show”, 
Institute for War and Peace Reporting, October 15, 2014, 
accessed October 22, 2014, iwpr.net/global-voices/
rwandan-tv-launches-first-independently-produced-
news-show. 

23.	 “Rwanda: Access to Information Law passed”, Article 
19, March 20, 2013, accessed October 22, 2014, www.
article19.org/resources.php/resource/3673/en/rwanda:-
access-to-information-law-passed. 

24.	 Kenneth Agutamba, “Grand Victory for Rwanda Media”, 
The Rwanda Focus, March 18, 2013, accessed October 
22, 2014, www.fesmedia-africa.org/what-is-news/africa-
media-news/news/article/rwanda-grand-victory-for-
rwanda-media/. 

25.	 “Rwandan Media Commission: Background”, IGIHE, 2013, 
accessed October 22, 2014, igihe.com/IMG/pdf/rmc_tor_
background.pdf. 

26.	 “Rwanda: Media law does not go far enough”, Article 
19, March 18, 2013, accessed October 22, 2014, www.
article19.org/resources.php/resource/3665/en/rwanda:-
media-law-does-not-go-far-enough. 

27.	 “Wave of intimidation of Kigali media”, Reporters 
Without Borders, April 28, 2014, accessed October 
22, 2014, en.rsf.org/rwanda-wave-of-intimidation-of-
kigali-28-04-2014,46184.html. 

28.	 “Three senior journalists flee Rwanda”, Great Lakes 
Voice, April 21, 2014, accessed October 22, 2014, 
greatlakesvoice.com/breaking-four-senior-journalists-
flee-rwanda/.

29.	 Alexander Droessler, “Director of Rwandan Christian 
station charged with treason”, Global Journalist, April 29, 
2014, accessed October 22, 2014, globaljournalist.jour.
missouri.edu/freepresswatch/2014/04/rwanda/director-
of-rwandan-christian-station-charged-with-treason.

30.	 “Biggest rises and falls in the 2014 world press freedom 
index”, Reporters Without Borders, 2014, accessed 
October 22, 2014, rsf.org/index2014/en-index2014.php.

31.	 “Freedom in the World 2014”, Freedom House, 
2014, accessed October 22, 2014, freedomhouse.
org/report/freedom-world/freedom-world-
2014?gclid=COjszPPqxMECFQLJtAodqGcAFQ#.
VGT8rPmsX-u.

32.	 Sally Stapleton, “Journalists’ pay and conditions in 
Rwanda”, Democracy in Africa, May 26, 2014, accessed 
October 22, 2014, democracyinafrica.org/making-press-
count-pay/.

33.	 Tom Rhodes, “BBC’s Rwanda documentary leads to 
illogical, illegal suspension”, Committee to Protect 
Journalists, October 28, 2014, accessed November 13, 
2014, cpj.org/blog/2014/10/bbc-rwandan-documentary-
leads-to-illogical-illegal.php.



TRANSITIONS 
FORUM 

20 | TRANSITIONS forum

Christian Caryl
Christian Caryl is a Senior Fellow at the Legatum Institute and the editor of Democracy Lab, a 
Legatum Institute website published in partnership with Foreign Policy magazine. Democracy 
Lab follows transitions from authoritarianism to democracy around the world. A foreign 
correspondent for Newsweek from 2000 to 2009, he has reported from some 50 countries, 
including running bureaus in Moscow and Tokyo. He is the author of Strange Rebels: 1979 and the 
Birth of the 21st Century (Basic Books).

WITH CONTRIBUTIONS FROM:

Anne Applebaum
Anne Applebaum leads the Legatum Institute’s Transitions Forum, a series of projects which 
examine the challenges and opportunities of radical political and economic change. She is also 
a columnist for the Washington Post and Slate, and the author of several books, including Gulag: 
A History, which won the 2004 Pulitzer Prize for non-fiction as well as other awards. Her most 
recent book is Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe, 1944–1946.

Catherine Gicheru
Catherine Gicheru is an award-winning investigative journalist. Currently consulting on media-
related issues, Catherine was the founding editor of the Star newspaper, one of the largest dailies 
in Kenya, after serving as the first female news editor in the largest media house in the region, 
Nation Media Group. She also served as the first female head of a regional bureau. She is a 
Nieman fellow and recently completed a six-month Reuters fellowship at Oxford University.

Steve McCauley
Steve McCauley is based in London, where he works on an international basis and provides 
strategic, board-level advice to business and government clients. Since 2007 Steve has been 
formally and informally helping the leadership of Rwanda to develop its thinking about media 
transformation. He assembled a team of senior advisers from London currently engaged in this 
work. He is a frequent visitor to Kigali and the region.

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik is a deputy editor-in-chief of Gazeta Wyborcza, a leading quality daily newspaper in 
Poland, which was founded in 1989 as the first independent media outlet in Eastern Europe. He 
oversees the literary and features sections of the newspaper. In the1980s he was active in the 
underground, anti-communist book-publishing movement and fought for the freedom of speech.

ABOUT THE AUTHOR

The views expressed in this 
paper are those of the author/

contributors and not necessarily 
those of the Legatum Institute.



YE
A

R
D

AT
A

G
LO

BA
L 

AV
.

8.
9%

3.
5% 4.
8

79
.9

70
.7

3.
6

4.
7

20
.9

%

U
ne

m
pl

oy
m

en
t r

at
e 

(%
 la

bo
ur

 fo
rc

e)

In
fla

tio
n 

ra
te

 (a
nn

ua
l %

)

IC
T 

ex
po

rt
s (

%
 o

f t
ot

al
 e

xp
or

ts
)

Bu
sin

es
s s

ta
rt

-u
p 

co
st

s (
%

 o
f G

N
I p

er
 c

ap
ita

)

G
ov

er
nm

en
t t

yp
e(1

)

Ru
le

 o
f l

aw
(2

)

G
ro

ss
 se

co
nd

ar
y 

en
ro

lm
en

t r
at

e 
(%

)

G
ro

ss
 te

rt
ia

ry
 e

nr
ol

m
en

t r
at

e 
(%

)

Li
fe

 e
xp

ec
ta

nc
y 

(y
ea

rs
)

In
fa

nt
 m

or
ta

lit
y 

ra
te

 (d
ea

th
s p

er
 1

00
0 

liv
e 

bi
rt

hs
)

St
at

e-
sp

on
so

re
d 

po
lit

ic
al

 v
io

le
nc

e(3
)

Re
fu

ge
es

 a
nd

 in
te

rn
al

ly
 d

isp
la

ce
d 

pe
rs

on
s(4

)

Ci
vi

l l
ib

er
tie

s(5
)

Sa
tis

fie
d 

w
ith

 fr
ee

do
m

 o
f c

ho
ic

e?
 (%

 y
es

)

Fo
rm

al
 v

ol
un

te
er

in
g?

 (%
 y

es
)

Pe
rc

ep
tio

n 
of

 so
ci

al
 su

pp
or

t?
 (%

 y
es

)

0.
6%

0.
2% -4 31
.8

63
.5

3.
5 3 17
%

 | 
@

PR
O

SP
ER

IT
YI

N
D

EX
W

W
W

.P
RO

SP
ER

IT
Y.

C
O

M

98
th

EC
O

N
O

M
Y

20
12

20
13

10
4t

hEN
TR

EP
RE

N
EU

RS
H

IP
 &

 O
PP

O
RT

U
N

IT
Y 20

12

20
13

50
th

G
O

V
ER

N
A

N
C

E

20
12

20
12

11
2t

h
ED

U
C

AT
IO

N

20
12

20
12

10
1s

t
H

EA
LT

H
20

12

20
12

87
th

SA
FE

TY
 &

 S
EC

U
RI

TY
20

12

20
13

76
th

PE
RS

O
N

A
L 

FR
EE

D
O

M
20

13

20
13

89
th

SO
C

IA
L 

C
A

PI
TA

L
20

13

20
13

N
O

TE
S:

 (1
) D

eg
re

e 
of

 d
em

oc
ra

cy
 (-

10
 - 

+1
0 

sc
al

e,
 h

ig
he

r n
um

be
rs

=m
or

e 
de

m
oc

ra
ti

c)
.

(2
) R

es
pe

ct
 fo

r p
ro

pe
rt

y 
ri

gh
ts

, p
ol

ic
e 

an
d 

ju
di

ci
al

 s
ys

te
m

 (-
2.

5 
to

 2
.5

 s
ca

le
, h

ig
he

r n
um

be
rs

=m
or

e 
re

sp
ec

t)
. (

3)
 L

ev
el

s 
of

 p
ol

it
ic

al
 v

io
le

nc
e 

an
d 

te
rr

or
 (1

-5
 s

ca
le

, h
ig

he
r n

um
be

rs
=l

es
s 

vi
ol

en
ce

).
(4

) P
re

ss
ur

es
 a

ss
oc

ia
te

d 
w

it
h 

po
pu

la
ti

on
 d

is
pl

ac
em

en
t (

0
-1

0 
sc

al
e,

 h
ig

he
r n

um
be

rs
=m

or
e 

di
sp

la
ce

m
en

t)
. (

5)
 E

xt
en

t o
f c

iv
il 

lib
er

ti
es

 (1
-7

 s
ca

le
, h

ig
he

r n
um

be
rs

=m
or

e 
ci

vi
l l

ib
er

ti
es

).

M
O

LD
O

V
A

G
U

A
TE

M
A

LA
BO

SN
IA

 A
N

D
 H

ER
ZE

G
O

V
IN

A
TU

N
IS

IA
LA

O
S

TA
JIK

IS
TA

N
A

RM
EN

IA
N

EP
A

L
A

LG
ER

IA
G

H
A

N
A

RW
A

N
D

A
V

EN
EZ

U
EL

A
LE

BA
N

O
N

IN
D

IA
BU

RK
IN

A
 F

A
SO

BA
N

G
LA

D
ES

H
H

O
N

D
U

RA
S

SE
N

EG
A

L
IR

A
N

BE
N

IN
KE

N
YA 

 
 

 
   
  

 
 

     
 

 

89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 10
0

10
1

10
2

10
3

10
4

10
5

10
6

10
7

10
8

10
9

99
TH

 -
 R

W
A

N
D

A
 

10
0T

H
 -

 V
EN

EZ
U

EL
A

98
TH

 -
 G

H
A

N
A

98
th

10

4th

50th

11
2th

10
1s

t

87th

76th

89th

11
8t

h

110

th

55th

10

8th

11
5t

h

77th

95th

135th

6U
P

20U
P 14U
P

46U
P

4

D
O
W
N

10

D
O
W
N

5U
P

19U
P

�
e P

ro
sp

er
ity

 In
de

x i
s a

 u
ni

qu
e a

nd
 

ro
bu

st
 as

se
ss

m
en

t o
f g

lo
ba

l w
ea

lth
 an

d 
we

llb
ei

ng
, b

en
ch

m
ar

ki
ng

 1
42

 co
un

tr
ie

s 
in

 ei
gh

t d
ist

in
ct

 ca
te

go
rie

s.

�
e I

nd
ex

 is
 co

m
pr

ise
d 

of
 8

9 
in

di
vi

du
al 

in
di

ca
to

rs
 an

d 
ha

s s
ix

 co
ns

ec
ut

iv
e y

ea
rs 

of
 co

m
pa

ra
bl

e d
at

a.

O
V

ER
V

IE
W

 
41

.4
%

TH
IN

KS
 IT

’S
 A

 G
O

O
D

 
TI

M
E 

TO
 F

IN
D

 A
 JO

B

75
%

SA
Y 

TH
EY

 C
AN

 
RE

LY
 O

N
 O

TH
ER

S 
IN

 T
IM

ES
 O

F 
N

EE
D

1.
6

H
O

SP
IT

AL
 B

ED
S 

PE
R 

10
00

 P
EO

PL
E

Th
e 

20
14

 L
eg

at
um

 P
ro

sp
er

ity
 In

de
x™

 | 
C

O
U

N
TR

Y 
FA

C
TS

H
EE

T
 

PR
O

SP
ER

IT
Y 

IN
D

EX

RA
N

KI
N

G
S

SU
B-

IN
D

IC
ES

TO
TA

L 
C

O
U

N
TR

IE
S 

R
A

N
K

ED
: 1

4
2

R
wa

nd
a r

an
ks

 9
9t

h 
gl

ob
all

y i
n 

th
e 2

01
4 

Pr
os

pe
rit

y I
nd

ex
, h

av
in

g 
ris

en
 si

x p
lac

es
 

sin
ce

 la
st 

ye
ar

.

R
wa

nd
a's

 b
es

t p
er

fo
rm

an
ce

 is
 in

 th
e 

G
ov

er
na

nc
e s

ub
-in

de
x, 

wh
er

e i
t r

an
ks

 
50

th
 in

 2
01

4.

R
wa

nd
a's

 lo
we

st 
ra

nk
 is

 in
 th

e E
du

ca
tio

n 
su

b-
in

de
x, 

wh
er

e i
t r

an
ks

 1
12

th
 in

 2
01

4.

R
W

A
N

D
A

99

75
%

90
%

7.
9

38
.8

7.
2

-0
.3

4.
4%

4.
2%

79
.9

%

72
.7

%

5.
2

25
.6

39
.6

-0
.0

7

29
%

5.
3%



LEGATUM INSTITUTE 
11 Charles Street 
Mayfair 
London W1J 5DW 
United Kingdom

t: +44 (0) 20 7148 5400 

Twitter: @LegatumInst

www.li.com 
www.prosperity.com NOVEMBER 2014

9 781907 409745

978-1-907409-74-5

 

HELPING PEOPLE LEAD MORE PROSPEROUS LIVES


